FACEM ROMÂNIA BINE. Fotografiază oameni şi animale cu aceeaşi pasiune, iar cele două se împacă foarte bine pentru că „este vorba tot despre fotografie”. Vorbeşte despre onestitate ca un lucru esenţial, care trebuie să stea la baza meseriei de fotojurnalist.
A intrat în presă în 1997, mai întâi la publicaţia Informaţia de Bucureşti. A trecut apoi la Capitala, Cotidianul sau Gardianul. Timp de nouă ani a fotografiat în acelaşi trust pentru două publicaţii: Ziarul Fiananciar şi Mediafax.
Aşa începe poveste lui Silviu Matei, care în prezent suprinde poveşti în imagini pentru Agenţia Naţională de Presă Agerpres. Fotografiile sale s-au născut în copilărie când privea stelele din curtea bunicilor, la ţară:
„Desenam cu creionul pe hârtie anumite scene de pe bolta cerească. Apoi nu le-am mai desenat, am început să le fotografiez.”
Povesteşte despre fotografia de presă cât şi despre fotografia de viaţă sălbatică, pe care nu le poate separa. A fotografiat majoritatea evenimentelor notabile din România ultimilor ani, dar unele dintre cele mai rare specii de animale din ţară.
Prin imaginile sale a reuşit să stopeze vânătoarea la râs, în anul 2013:
„Încerc, prin prisma fotografiilor mele, să fac privitorul să conştientizeze existenţa acelui animal sălbatic şi nevoia pe care noi o avem de acesta şi totodată de natura de lângă noi. E o moştenire pe care o lăsăm, aşa cum alţii ne-au lăsat-o nouă.”
Pentru el „meseria trebuie tratată cu respect”. A fost în stradă şi la protestele din 10 august, iar violenţa pe care a simţit-o din partea jandarmilor o consideră „risc al meseriei”:
„Eu nu pozez doar de dragul de a poza, încerc ca imaginea mea să aibă ceva de spus.”
Vorbeşte despre etica fotoreporterului, iar lucrul pe care îl consideră crucial este ONESTITATEA:
1. Trebuie să fii onest.
2. Fotograful de presă nu trebuie să intervină în modul de desfăşurarea al lucrurilor pentru a obţine o imagine bună.
3. Nu ai voie să aşezi personaje în fotografie şi nici mai apoi, în post procesare, nu poţi scoate elemente doar pentru că nu îţi plac. Aşa ceva este interzis.
Care este misiunea unui fotojurnalist? Cât de importantă este etica în meseria de fotoreporter? Cu ce se ocupă un fotograf de agenţie? sau Ce contează mai mult, tehnica sau viziunea? La toate aceste întrebări răspunde, în continuare, Silviu Matei:
Paginademedia.ro prezintă povestea lui Silviu Matei, fotojurnalist al Agenţiei Naţionale de Presă Agerpres.
Povestea lui Silviu Matei este parte a proiectului editorial FACEM ROMÂNIA BINE. Într-o perioadă în care aproape „se cântă prohodul” presei, ne propunem să căutăm - şi să prezentăm, în acest proiect, nu “presa care a fost”, ci presa aşa cum trebuie să fie făcută. Şi cum (încă) se mai face. Poveştile unor proiecte media şi ale unor oameni care îşi fac treaba cu respect pentru public şi pentru meserie. Curat.
Un proiect editorial Paginademedia.ro susţinut de MedLife.
Misiunea şi etica fotojurnalistului: „Să fie onest şi să nu intervină în eveniment”
Silviu Matei: Fotograful de presă trebuie să ilustreze cât mai bine şi cât mai expresiv un eveniment fără să intervină. Un fotoreporter trebuie să redea cât mai exact un eveniment prin imagini.
Fotojurnalistul trebuie să ilustreze cât mai bine şi cât mai expresiv un eveniment fără să intervină în vreun fel. Acolo trebuie să fie imparţial.
Trebuie să informeze cititorul şi privitorul în legătură cu evenimentul care se întâmplă.
Nu ai voie să aşezi personaje în fotografie şi nici mai apoi în post procesare nu poţi scote elemente doar pentru că nu îţi plac. Aşa ceva e interzis.
Eu dacă aş fi director de ziar şi aş vedea că un angajat de-al meu face aşa ceva, l-aş da afară.
Paginademedia.ro: Ce urmări poate avea eliminare unui element dintr-o fotografie?
Silviu Matei: Denaturezi adevărul şi schimbi realitatea fotografiei.
Fotografia de viaţă sălbatică şi Fotografia de presă: „Le fac cu aceeaşi plăcere şi dăruire”
Silviu Matei: Fac fotografie de viaţă sălbatică, dar şi fotojurnalism cu aceeaşi pasiune. Nu există fotografia de wildlife mai mult decât fotografiă de presă. Ambele le fac cu aceeaşi plăcere şi dăruire.
Se împacă foarte bine pentru că este vorba despre fotografie. Într-o parte fotografiez oameni, iar în cealaltă animale.
Aş spune chiar că oamenii sunt mai uşor de fotografiat, pentru că nu poţi să stai mult după ei. După un urs poţi să stai şi două-trei zile ca să îţi vină într-o poziţie sau într-o lumină bună.
Paginademedia.ro: Nu s-a întâmplat să ajungi la o saturaţie din prisma faptului că în weekend fotografiezi animale, iar în cursul săptămânii oameni?
Silviu Matei: Nu, pentru că aşa cum oamenii fac ceva nou de fiecare dată, la fel şi animalele fac ceva nou de mult mai multe ori.
Cum fiecare dintre noi avem o rutină şi animalele au o rutină, dar în acea rutină pot interveni foarte multe variabile pe care animalul ţi le arată.
Diferenţa între fotografia de agenţie şi fotografia freelance:
Silviu Matei: O diferenţă ar fi că fotograful freelancer îşi poate alege singur ce subiecte să facă. În cadrul unei agenţii primeşti un program, pe care trebuie să îl urmezi.
Paginademedia.ro: E mai restrictivă fotografia de agenţie?
Silviu Matei: Nu chiar, însă în agenţie nu îţi poţi permite să pierzi un eveniment sau să dai greş cu o fotografie pentru că reprezinţi şi instituţia.
Eşti mai responsabil şi într-adevăr când te duci în anumite zone cum sunt cele de conflict, trebuie să fii foarte atent cu meseria ta. Poţi pierde o imagine bună.
Paginademedia.ro: Cum gestionezi un caz din acesta în care pierzi un eveniment?
Silviu Matei: Mie persoanal nu mi s-a întâmplat, dar cred că trebuie să treci peste dacă l-ai pierdut. Depinde foarte mult de la eveniment la eveniment. De exemplu, pe doi preşedinţi de stat nu poţi să îi aduci înapoi dacă i-ai ratat.
Protestele din 10 august: „Jandarmii nu şi-au respectat etica profesională”
Silviu Matei: Am fost în piaţă şi mi-am luat bătăie şi gaze din partea jandarmilor, dar sunt riscurile meseriei. Eu unul nu pot să stau de-o parte, dacă vrei să faci imagini bune trebuie să fii în mijlocul evenimentelor.
Eu unul mă bag, cu riscurile pe care mi le asum.
Paginademedia.ro: Cum te comporţi în situaţii de genul acesta?
Silviu Matei: Trebuie să fii foarte atent. Trebuie să percepi orice mişcare din jurul tău. Chiar dacă ai camera la ochi trebuie să fii atent şi în spate şi în stânga şi dreapta şi sus şi jos.
Paginademedia.ro: Jandarmii ce ţi-au zis?
Silviu Matei: M-au întrebat „Ce cauţi aici?” şi le-am răspuns că imi fac meseria.
Unul dintre ei a spus: „Mă p*ş pe legitimaţia ta!”. Deci, asta e reacţia jandarmilor referitor la presă, ce puteam să îi mai spun?
Am plecat din calea lui după ce un alt coleg de-al lui îmi dăduse două bastoane.
Jandarmii nu şi-au respectat deontologia profesională, mai ales că i-au bătut şi pe jurnaliştii aceia străini. Niciodată nu a mai fost aşa, să se comporte jandarmeria cu noi în aşa hal.
Am depus şi eu plângere, dar nu ştiu dacă vor face ceva.
Proiecte de suflet: „Construiesc o arhivă de imagini în baza de date a agenţiei cu animale şi peisaje din România”
Silviu Matei: Am în lucru trei proiecte la Agerpres - În cadrul unuia dintre ele, la care ţin foarte mult, construiesc o arhivă de imagini în baza de date a agenţiei cu animale şi peisaje din România, dar făcute ca la carte.
În al doilea îmi propun să fotografiez fiecare regiune a ţării. Muntenia este deja gata şi pregătesc un album foto. Aici îmi propun să suprind cele mai frumoase lucruri din regiunea respectivă: oameni, tradiţii şi peisaje.
Ultimul, pe care l-am început de puţin timp, se numeşte România văzută de sus. Fotografiez din dronă locuri din România, dar dintr-o altă perpectivă, de sus.
Pe partea de fotografie de natură lucrez la o carte în momentul de faţă pe care sper să o scot în doi-trei ani. Partea teoretică e aproape gata. Vreau să arate ca un fel de manual pentru pasionaţii de fotografie, mai ales pe partea de fotografie de wildlife.
Citeşte şi:
Proiectul editorial Paginademedia.ro Facem România bine este susţinut de Medlife
MedLife - am inceput cu un juramant, continuam cu un angajament.
De mai bine de 20 de ani investim in oameni si in tehnologie medicala. Crestem odata cu noile generatii de doctori pentru a atinge cel mai inalt nivel de performanta in actul medical.
Sanatatea este profesia si pasiunea noastra si vrem sa imbunatatim calitatea vietii fiecarui pacient, cu grija, cu atentie si oferind intotdeauna cele mai bune optiuni de tratament.
Am devenit cel mai mare operator privat de servicii medicale* investind constant in oameni si in tehnologie. Si nu ne oprim aici. Pentru ca la MedLife ne-am luat angajamentul sa facem Romania bine.
*conform cifrei de afaceri
Interviul acordat de Silviu Matei pentru Paginademedia.ro, în continuare:
Paginademedia.ro: Cine este Silviu Matei?
Silviu Matei: Numele de Silviu Matei e un nume obişnuit, iar despre mine spune că lucrez în presă ca fotojurnalist al Agenţiei Naţionale de Presă Agerpres şi faptul că am reuşit să fac câteva lucruri pentru fauna ţării noastre. De exemplu, datorită unor imagini pe care le-am făcut s-a oprit vânătoarea la râs în România.
Paginademedia.ro: În ce an s-a întâmplat acest lucru?
Silviu Matei: În urmă cu cinci ani, în 2013.
Paginademedia.ro: Cum ai reuşit?
Silviu Matei: Ideea e puţin mai amplă. National Geographic împreună cu o fundaţie au făcut un proiect pe care l-au ilustrat cu fotografiile mele. Proiectul şi fotografiile mele au mers la ministrul mediului, care pe atunci era Rovana Plumb. Ea dat un ordin de ministru prin care de a doua zi a stopat vânătoarea la râs.
Paginademedia.ro: Şi în afară de această stopare a vânătorii la râs, ce alte lucruri s-au mai întâmplat prin prisma fotografiilor tale?
Silviu Matei: Ceva considerabil nu s-a mai întâmplat. Încerc, prin prisma fotografiilor mele, să fac privitorul să conştientizeze existenţa acelui animal sălbatic şi nevoia pe care noi o avem de acesta şi totodată de natura de lângă noi.
Imi doresc să devenim mai responsabili faţă de ceea ce avem, adică să protejăm şi să preţuim mai mult. E o moştenire pe care o lăsăm, aşa cum alţii ne-au lăsat-o nouă. Ar trebui să bucure şi alţii de ce ne bucurăm noi acum.
Paginademedia.ro: Cum ai descoperit acest domeniu?
Silviu Matei: L-am descoperit studiind astronomia. Bunicii mei mi-au insuflat pasiunea pentru astronomie, în copilărie, când stăteam la ţară.
Acolo cerul era foarte bun pentru observat stele, pentru că nu exista poluare luminoasă ca acum. Am început să devin curios de ce e acolo sus.
Bunicii mei mi-au explicat câte ceva, iar de atunci am început să devin mai curios.
Am găsit nişte cursuri de astronomie în cadrul Observatorului Astronomic „Amiral Vasile Urseanu”. În cadrul acestora aveam nişte exerciţii de observaţie, desenam cu creionul pe hârtie anumite scene de pe bolta cerească.
Apoi nu le-am mai desenat, am început să le fotografiem. Asta se întâmpla prin 1993-1994.
Paginademedia.ro: În fotografia de presă când ai intrat?
Silviu Matei: Am intrat după câţiva ani, prin 1997. Iniţial am început să colaborez cu diverse reviste, cărora lei mai dădeam fotografii cu peisaje. Una dintre ele se numea Munţii nostri.
Apoi mi s-a oferit ocazia să lucrez efectiv în presă, iar primul ziar unde m-am angajat a fost Informaţia de Bucureşti.
Paginademedia.ro: Pe scurt, care a fost parcursul tău la publicaţiile de media din România?
Silviu Matei: După Informaţia de Bucureşti a urmat Capitala, Cotidianul, Gardianul, Ziarul Fiananciar şi pentru că era în trust am trecut la Mediafax, unde am stat nouă ani. În prezent lucrez la Agerpres.
Paginademedia.ro: Ce alte colaborări ai mai avut?
Silviu Matei: Au fost câteva colaborări sporadice cu anumite reviste, iar una importantă pentru mine a fost cu National Geographic, unde am publicat multe imagini.
Paginademedia.ro: Care este misiunea unui fotograf de presă?
Silviu Matei: E greu de descris în câteva cuvinte, însă un fotoreporter trebuie să redea cât mai exact un eveniment prin imagini. Fotograful de presă trebuie să ilustreze cât mai bine şi cât mai expresiv un eveniment fără să intervină în vreun fel.
Acolo trebuie să fie imparţial. Trebuie să informeze cititorul şi privitorul în legătură cu evenimentul care se întâmplă.
Paginademedia.ro: Cum se împacă fotografia de viaţă sălbatică şi fotografia de presă?
Silviu Matei: Fac fotografie de viaţă sălbatică, dar şi fotojurnalism cu aceeaşi pasiune. Nu există fotografia de wildlife mai mult decât fotografiă de presă. Ambele le fac cu aceeaşi plăcere şi dăruire. Se împacă foarte bine pentru că este vorba despre fotografie.
Într-o parte fotografiez oameni, iar în cealaltă animale. Aş spune chiar că oamenii sunt mai uşor de fotografiat, pentru că nu poţi să stai mult după ei. După un urs poţi să stai şi două-trei zile ca să îţi vină într-o poziţie sau într-o lumină bună.
Eu nu pozez doar de dragul de a poza, încerc ca imaginea mea să aibă ceva de spus. Animalul trebuie să fie cât mai natural fără să îl influenţez în vreun fel.
Paginademedia.ro: Practic care ar fi esenţa wildlife-ului?
Silviu Matei: Trebuie să surprinzi animalul în cea mai naturală stare a lui, neinfluenţată de nimic. De asemenea, trebuie să redai atmosfera locului respectiv, iar persoana care priveşte fotografia să se poată transpune acolo.
Paginademedia.ro: Nu s-a întâmplat să ajungi la o saturaţie din prisma faptului că în weekend fotografiezi animale, iar în cursul săptămânii oameni?
Silviu Matei: Nu, pentru că aşa cum oamenii fac ceva nou de fiecare dată, la fel şi animalele fac ceva nou de mult mai multe ori.
Cum fiecare dintre noi avem o rutină şi animalele au o rutină, dar în acea rutină pot interveni foarte multe variabile pe care animalul ţi le arată.
De aceea tu trebuie să fii acolo şi să imortalizezi momentul respectiv.
Paginademedia.ro: Care e diferenţa dintre fotografia de agenţie şi cea pe care o face un fotojurnalist freelancer?
Silviu Matei: Una ar fi că fotograful freelancer îşi poate alege singur ce subiecte să facă. În cadrul unei agenţii primeşti un program, pe care trebuie să îl urmezi.
Paginademedia.ro: E mai restrictivă fotografia de agenţie?
Silviu Matei: Nu chiar, însă în agenţie nu îţi poţi permite să pierzi un eveniment sau să dai greş cu o fotografie pentru că reprezinţi şi insituţia.
Eşti mai responsabil şi într-adevăr când te duci în anumite zone cum sunt cele de conflict, trebuie să fii forte atent cu meseria ta. Poţi pierde o imagine bună.
Paginademedia.ro: Cum gestionezi un caz din acesta în care pierzi un eveniment?
Silviu Matei: Mie persoanal nu mi s-a întâmplat, dar cred că trebuie să treci peste dacă l-ai pierdut. Depinde foarte mult de la eveniment la eveniment. De exemplu, pe doi preşedinţi de stat nu poţi să îi aduci înapoi dacă i-ai ratat.
Paginademedia.ro: Care este, pe scurt, etica fotografiei de presă? Care sunt principiile de baza?
Silviu Matei: Fotograful de presă nu trebuie să intervină în modul de desfăşurarea al lucrurilor pentru a obţine o imagine bună. Asta ţine foarte mult de tine ca om. Trebuie să fii onest.
Nu ai voie să aşezi personaje în fotografie şi nici mai apoi în post procesare nu poţi scote elemente doar pentru că nu îţi plac. Aşa ceva e interzis.
Eu dacă aş fi director de ziar şi aş vedea că un angajat de-al meu face aşa ceva, l-aş da afară.
Paginademedia.ro: Ce urmări poate avea eliminare unui element dintr-o fotografie?
Silviu Matei: Denaturezi adevărul şi schimbi realitatea fotografiei.
Paginademedia.ro: Cum ai simtit protestele din ultimii doi ani şi cum au schimbat fotojurnalismul din România?
Silviu Matei: Nu ştiu dacă protestele au putut să schimbe ceva în legătură cu fotojurnalismul din România, doar că fotojurnaliştii au avut mult mai multă activitate.
Fiecare a simtit în felului protestele, dar eu am căutat să arăt efectiv tumultul din stradă şi nemulţumirea oamenilor.
Paginademedia.ro: Ai simţit în vreo seară în care erai în stradă că nu mai ai ce să fotografiezi?
Silviu Matei: Chiar dacă există momente care se repetă, încerci să le surprinzi de fiecare dată altfel.
Paginademedia.ro: Cum faci asta?
Silviu Matei: Prin diverse abordări, de exemplu poţi să schimbi unghiul, poziţia, expunerea sau poţi să te concentrezi pe altceva.
Paginademedia.ro: Cum a fost pentru tine protestul soldat cu violenţe din 10 august?
Silviu Matei: Am fost în piaţă şi mi-am luat bătăie şi gaze din partea jandarmilor, dar sunt riscurile meseriei. Eu unul nu pot să stau de-o parte, dacă vrei să faci imagini bune trebuie să fii în mijlocul evenimentelor.
Paginademedia.ro: Chiar dacă e prea riscant?
Silviu Matei: Da, chiar dacă e prea riscant. Eu unul mă bag, cu riscurile pe care mi le asum.
Paginademedia.ro: Cum te comporţi în situaţii de genul acesta?
Silviu Matei: Trebuie să fii foarte atent. Trebuie să percepi orice mişcare din jurul tău. Chiar dacă ai camera la ochi trebuie să fii atent şi în spate şi în stânga şi dreapta şi sus şi jos.
Paginademedia.ro: Ai simţit vreun moment că eşti prea departe şi că e prea periculos?
Silviu Matei: Da, când mi-am luat bătaie de la jandarmi.
Paginademedia.ro: Jandarmii ce ţi-au zis?
Silviu Matei: M-au întrebat “Ce cauţi aici?” şi le-am răspuns că imi fac meseria.
Paginademedia.ro: Şi când le-ai arătat legitimaţia ce au spus?
Silviu Matei: Unul dintre ei a spus: “Mă p*ş pe legitimaţia ta!”. Deci, asta e reacţia jandarmilor referitor la presă, ce puteam să îi mai spun?
Am plecat din calea lui după ce un alt coleg de-al lui îmi dăduse două bastoane.
Jandarmii nu şi-au repectat deontologia profesională, mai ales că i-au bătut şi pe jurnaliştii aceia străini.
Paginademedia.ro: Foarte mulţi jurnalişti agresaţi în acea seară au depus plângere, tu ai făcut ceva?
Silviu Matei: Da, am depus şi eu plângere, dar nu ştiu dacă vor face ceva.
Paginademedia.ro: Ai trăit experienţe mai violente de atât?
Silviu Matei: Nu, niciodată nu a mai fost aşa, să se comporte jandarmeria cu noi aşa hal.
Paginademedia.ro: Care este proiectul tău de suflet pe partea de fotojurnalism?
Silviu Matei: Am avut un proiect frumos pe vremea când lucram la Mediafax: Bucureştiul văzut de sus. Mă urcam pe toate clădirile mai înalte şi fotografiam Bucureştiul de sus. Acum am în lucru trei proiecte la Agerpres.
În cadrul unuia dintre ele, la care ţin foarte mult, construiesc o arhivă de imagini în baza de date a agenţiei cu animale şi peisaje din România, dar făcute ca la carte.
În al doilea îmi propun să fotografiez fiecare regiune a ţării. Muntenia este deja gata şi pregătesc un album foto. Aici îmi propun să suprind cele mai frumoase lucruri din regiunea respectivă: oameni, tradiţii şi peisaje.
Ultimul pe care l-am început de puţin timp se numeşte România văzută de sus. Fotografiez din dronă locuri din România, dar dintr-o altă perpectivă, de sus.
Paginademedia.ro: Cât ţi-ai propus să lucrezi la aceste proiecte?
Silviu Matei: Nu ştiu exact, cu siguranţă va dura ani de zile. E o muncă continua, care nu se face la repezeală.
Trebuie să cauţi un loc anume din care să suprinzi un peisaj, trebuie să ai o lumină bună şi o culoare frumoasă. Munca de căutare necesită de cele mai multe ori un efort mare.
Paginademedia.ro: Pe partea de fotografie de natură ce proiecte ai?
Silviu Matei: Lucrez la o carte în momentul de faţă pe care sper să o scot în doi-trei ani. Partea teoretică e aproape gata. Vreau să arate ca un fel de manual pentru pasionaţii de fotografie, mai ales pe partea de fotografie de wildlife.
Paginademedia.ro: Ce te motivează, atât în fotografie de presă cât şi în cea de wildlife?
Silviu Matei: Fotografia, care a devenit un mod de viaţă. Asta mi-a conturat felul meu de a fi, de a exista şi de a merge mai departe.
Paginademedia.ro: Şi când vine vorba de proteste sau de alte evenimente, ce te scoate din casă?
Silviu Matei: Evenimentul respectiv, adică se poate îmtâmpla ceva, ca fotojurnalist trebuie să fii mereu acolo. Trebuie să arăţi ce se întâmplă acolo. Rolul unei instituţii de presă este să informeze publicul.
Paginademedia.ro: Ce viitor are fotografia de presă în România?
Silviu Matei: Am observat de-a lungul timpului că accentul se pune din ce în ce mai puţin pe fotografia de calitate.
Mulţi preferă să meargă să facă poze şi cu telefonul mobil. Nu contest acest lucru pentru că se pot face, dar totuşi pentru a avea o imagine bună nu e bine să trimiţi pe cineva cu telefonul mobil, pentru că nu o să se ridice niciodată la nivelul unui fotoreporter.
Paginademedia.ro: Dacă le-ai pune în balanţă, ce contează mai mult tehnica sau viziunea?
Silviu Matei: Tehnica contează mult pentru că îţi uşurează munca, restul ţine de tine, de cultura ta vizuală şi de felul în care interpretezi ce e în jurul tău.
Atât fotograful de presă, cât şi cel de wildlife trebuie să aibă o cultură vizuală bogată în spate. Aşa îţi educi modul de a gândi, vâzând sute de fotografii pe săptămână.
Paginademedia.ro: Un mesaj pentru cititori?
Silviu Matei: Să încerce să pună accent mai mult pe fotografie. Fotografia este un document care se păstrează peste timp. Acestea sunt mărturii ale unor evenimente care au avut loc.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Trimite un comentariu