BANI PENTRU PRESĂ. Guvernul va aloca 40 de milioane de euro pentru presă, în următoarele patru luni (200 de milioane de lei). Adică 10 milioane de euro pe lună.
Peste jumătate din bani se vor duce către televiziuni, iar un sfert către site-uri.
Ce va face presa pentru aceşti bani? Cum se vor împărţi? Cine şi cum îi va putea accesa?
Paginademedia.ro vă prezintă, în continuare, toate detaliile din Ordonanţa de urgenţă pe care Guvernul a adoptat-o astăzi.
Varianta finală a fost adoptată după o serie de consultări cu jucătorii din piaţă (reprezentanţi ai posturile de televiziune, radio, publicaţii online şi publicitate, prin organizaţiile acestora - BRAT, ARCA, IAA).
Chiar şi în şedinţa din această seară au fost făcute câteva (ultime) ajustări faţă de primele variante (bugetul pentru online e 23%, faţă de 25% iniţial, dar site-urile au un prag maxim mai mare, iar în cazul televiziunii a crescut preţul pe spot).
Cât? 40 de milioane de euro
Suma totală alocată de Guvern este de cel mult 200 de milioane de lei, pentru o perioadă de patru luni.
Ce face presa pentru aceşti bani? “Campanie de informare”
Ajutorul de la Guvern vine sub forma unei “campanii de informare publică privind măsurile de prevenire şi limitare a răspândirii coronavirusului, precum şi campanii de informare publică privind modul de reluare a activităţilor economice şi sociale după încetarea stării de urgenţă”.
Campanie se va derula în perioada 1 mai – 31 august.
Cum se împart banii? Televiziunile iau jumătate
Cea mai mare parte a banilor este alocată posturilor de televiziune. Un sfert din sumă se duce către publicaţiile online.
Mai exact:
- 55% pentru televiziuni (47% pentru cele naţionale şi 8% pentru cele locale)
- 23% pentru publicaţiile online (în varianta iniţială erau 25%)
- 12% pentru posturile de radio (8% posturile naţionale şi 4% cele locale)
- 5% pentru presa scrisă (ziare, reviste)
- 4% pentru outdoor
- 1% pentru creaţia materialelor campaniei
Cine? Condiţii pentru a accesa banii
Guvernul a stabilit mai multe condiţii pentru ca o companie media să primească banii.
- Nu au obligaţii fiscale restante către bugetul de stat
- Au cel puţin 2 angajaţi pe perioadă nedeterminată sau cu contracte de drepturi de autor pe perioada ultimelor şase luni anterioare decretării stării de urgenţă
- Funcţionează neîntrerupt de cel puţin şase luni înainte de declararea stării de urgenţă.
- Publicaţiile online trebuie să prezinte dovada că operează legal domeniul de internet.
- În cazul societăţilor aflate în insolvenţă, respectă planul de reorganizare admis de instanţă.
TVR şi Radioul public nu vor aplica, ci vor da gratuit campania. La fel companiile “finanţate de alte autorităţi publice sau instituţii religioase”
Cum va lua fiecare companie banii? Costuri clare: 1 euro mia de afişări
Campania Guvernului punctează exact şi preţurile pentru fiecare difuzare.
TV. La televiziune, un punt de rating (GRP) va fi plătit cu 450 de lei, adică în jur de 95 de euro. Pentru posturile mari (Pro TV sau Antena 1) preţul este mult mai mic decât cel comercial (de câteva sute de euro).
Posturile TV vor putea două posturi pe oră, în intervalul 6.00-24.00 (în prima variantă a ordinanţei, puteau da un spot pe oră în intervalul orar 6.00-19.00 şi cel mult şase spoturi în Prime-Time).
Un calcul groso modo arată că o reclamă dată la Pro TV sau la Antena 1 va fi plătită de Guvern cu un preţ între 500 şi 1000 de euro.
Posturile de radio măsurate vor primi banii proporţional cu cotele de piaţă.
RADIO ŞI TV LOCALE. Posturile radio şi TV nemăsurate (canalele locale intră în această categorie), vor fi plătite cu 50 de lei pe spot.
ONLINE. Publicaţiile online vor da campania la un preţ de 5 lei pentru 1.000 de afişări (adică în jur de un euro). Suma este limitată la 150.000 de lei pe lună pentru un site (30.000 de euro).
PRESA SCRISĂ. Preţurile sunt în funcţie de tiraje:
- 50.000 de lei pe lună (adică în jur de 10.000 de euro) – tiraj peste 20.000 de exemplare
- 30.000 de lei pe lună – până în 20.000 tiraj
- 15.000 de lei pe lună – ziare cu tiraje între 500 şi 20.000 de exemplare
- 4.000 de lei pe lună - publicaţii trimestriale cu peste 2.000 de exemplare tiraj
- 3.000 de lei pe lună – publicaţii periodice săptămânale, bilunare sau lunare, cu minim opt apariţii pe an, cu tiraje peste 2.000 de exemplare.
Poate lua oricine oricât? Sume limitate după mărime
Din cei 10 milioane de euro lunar, companiile media nu poat lua mai mult decât le permit performanţele de audienţă.
Cum se accesează banii? Cerere online
Companiile de media care vor să acceseze bugetele campaniei de la Guvern vor face o cerere pe platforma online lansată special pentru acest proiect. Platforma va fi lansată în perioada următoare.
În cerere vor puncta publicaţiile cu care participă la campanie, dar şi datele de audienţă şi trafic, cu sursa acestor date.
Plus date de identificare şi ale contului bancar.
Termenul limită: cinci zile de la data lansării platformei
Cum se virează banii? În tranşe lunare cu avans prima lună
Banii vor fi viraţi de Guvern în fiecare lună. Pentru prima lună de campanie, banii vor fi daţi în avans.
Cine face reclamele?
Materialele din campanie vor fi realizate, spune Ordonanţa, de “o structură de creaţie în care asociaţiile profesionale (UAPR, IAA) pot delega membri din mai multe agenţii pe bază de voluntariat şi/sau plătiţi de beneficiary şi/sau de asociaţii”
Cine urmăreşte rezultatele? Banii înapoi dacă nu sunt cifre
Campania va fi monitorizată de Autoritatea pentru Digitalizarea României prin servicii proprii şi/sau cu sprijinul celor care se ocupă de măsurători de audienţă din media.
Guvernul spune “pe baza serviciilor furnizae de specialiştii desemnaţi de structurile associative ale industriei ”(BRAT – pentru traficul site-urilor şi tiraje, Asociaţia pentru Radio Audienţe, IAA – International Advertising Association, ARCA – Asociaţia Română pentru Comunicaţii Audiovizuale).
Dacă nu sunt rezultate, banii se returnează.
Din ordonanţă:
În situaţia în care în urma monitorizărilor se observă că execuţia campaniei publicitare nu a corespuns pe deplin specificaţiilor, se vor aplica următoarele corecţii financiare:
- Suma alocată unei publicaţii va fi diminuată cu un procent proporţional cu gradul de neafişare al campaniei.
- Suma alocata unui portal web va fi diminuată cu un procent proporţional cu gradul de neafişare al campaniei.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Comentarii
Ganditi pe termen lung.
dar ce conteaza cu ce faci audiente? televiuni mari sunt cele 3 de pe podium, aici nu vorbim despre cat investesc in productii. fiecare are propria strategie de marketing, iar daca functioneaza cea cu investitii minime, castiguri maxime, cine e mai destept?