Media Fact Book. Impact puternic al pandemiei asupra pieţei de publicitate. Într-o perioadă cu multe sectoare economice blocate, bugetele pentru reclame s-au contractat semnificativ. Cât de mult? Cam cu peste 100 de milioane de euro!
Înainte de pandemie, estimările pentru piaţa de publicitate din România săreau de jumătate de miliard de dolari, pentru prima dată din 2008 încoace, scrie raportul Media Fact Book 2020, lansat de Initiative.
După pandemie, piaţa de publicitate se va ridica, estimează Initiative, la doar 400 de milioane, cu peste 100 de milioane sub estimările iniţiale.
Cum se va redresa?
Publicitarii sunt optimişti. Ne putem reveni mai repede ca în 2008, dar "gaura" de 100 de milioane e valabilă în situaţia în care nu mai avem un nou val de restricţii.
Alexandra Olteanu, Managing Director, Initiative:
„Piaţa românescă de publicitate media este o piaţă ajunsă la maturitate şi unul dintre motivele care ne dau speranţe în redresarea trendului negativ este tocmai faptul că actorii pieţei au învăţat din experienţa crizei anterioare şi reacţionează acum cu mai multă precauţie.
De aceea, ne simţim încurajaţi să credem în premisele unei ieşiri din această zonă gri mai uşor decât s-a întâmplat în episodul 2009 – 2010.
Desigur, evoluţia pieţei media depinde în mare măsură şi de evoluţia macroeconomică a României, iar scenariul pe care îl propunem este în strânsă legătură cu recuperarea parţială a celor mai multe zone media până la sfârşitul anului şi nu ia în calcul un potenţial impact generat de noi restricţii spre finalul lui 2020”.
Cum s-a simţit pe fiecare suport media în parte?
Televiziune - Pentru 2020, din pricina crizei generate de pandemia COVID-19, se estimează pierderi de 47 de milioane de euro pentru TV, în scădere cu aproximativ 15% la nivelul investiţiilor faţă de anul trecut.
Iniţial, fără covid, piaţa TV era estimată la aproape 320 de milioane de euro. Acum, estimările sunt de 260 de milioane.
În 2019, reclamele TV au totalizat aproape 310 milioane de euro (un mic plus, de 8 milioane, faţă de anul precedent)
Digital - Piaţa totală de publicitate digitală era estimată la 115 milioane de euro, în mod "normal". După criza declanşată de coronavirus, estimările au fost ajustate la 92 de milioane de euro, adică o scădere de 7%. De notat însă un aspect important: aici sunt incluse toate formele de publicitate digitală: local display, Google, Facebook şi programatic, cu ponderi diferite. În timp de partea de local a scăzut dramatic, celelalte paliere au echilibrat puţin procentul.
Un exemplu de cum era împărţit digitalul în 2019. Atunci, piaţa era de 99 de milioane. Dintre aceştia:
- 52% Google
- 23% Facebook
- 7% Programatic
- 18% local display
Print - Cu distribuţia la chioşcuri blocată, publicaţiile pe hârtie au resimţit aprig pandemia: 5 milioane de euro vor trage de pe piaţă în contextul crizei, faţă de 11 cât erau estimările iniţiale.
Radio - Posturile de radio ar fi încasat, fără covid, peste 30 de milioane de euro. În contextul epidemiei, estimările MediaFact Book se ridică la 20 de milioane de euro. Cu o treime mai puţin.
OOH - Estimările iniţiale, într-un context "normal", se ridicau la 34 de milioane de euro. Pandemia a dat estimările peste cap: 23 de milioane de euro este estimarea pieţei de outdoor în 2020.
Piaţa de publicitate în ultimii ani, pe medii
*Sursa: Media Fact Book, Initiative
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu