Lunea lui Davide. Cu Liviu David. Azi, cu ironie (cum altfel?) despre cum să îi demotivezi pe creativii din publicitate.
10 metode, de la Publicitarul Liviu David. Şi, evident, caricatura de rigoare.
Lectură plăcută!
Cum să demotivezi creativii publicitari.
10 metode extrem de eficiente.
Pandemie, pandemie, pandemie. Covid-19. Pandemie, pandemie. Coronavirus. Pandemie, pandemie, pandemie. Pandemie, pandemie. Pandemie.
Acum, că am bifat subiectul omniprezent şi obligatoriu, putem să vorbim şi despre altceva? Cu mască sau fără, cu distanţare mai mică sau mai mare, la birou sau acasă, tot trebuie să ştim să ne facem meseria. Economia nu funcţionează cu scuze.
În spatele economiei care funcţionează stă în mare parte publicitatea. Aşa că hai să vorbim azi despre de-motivarea creativilor publicitari.
Cei mai buni oameni de creaţie din advertising rezolvă aproape matematic cerinţele creative. Cu alte cuvinte, sunt şi ingineri, şi artişti. Sensibilitatea necesară meseriei lor îi face însă uşor de demotivat. Clienţii lor nu sunt doar clienţii agenţiei unde lucrează, ci şi colegii din alte departamente: oamenii de Client Service, strategii, directorul agenţiei. Toţi sunt clienţii creativilor şi oricare dintre ei îi poate mâhni pe aceştia – lucru destul de periculos, atunci când toţi se bazează pe ei să rezolve cu eleganţă ecuaţii imposibile.
Iată 10 „metode” prin care clienţii (din interiorul sau exteriorul agenţiei) pot demotiva oamenii de creaţie - cu efecte asupra produsului muncii lor.
1. Puţine informaţii la briefing, critici severe la prezentare. Nimeni nu ştie exact ce să ceară, dar toţi realizează câte lucruri sunt greşite când văd ideile. „Nu am multe date în brief, dar o să-mi dau seama dacă ideea e bună când o s-o văd” a spus la un moment dat un client, pentru ca la prezentare să exclame „nimic nu e exact ce voiam eu”.
2. Deadline-uri scurte şi feedback-uri întârziate. Nimic nu e mai motivant decât să lucrezi noaptea că e urgent şi să primeşti răspuns după trei zile. Sau după ce clientul revine din concediu. Sau deloc.
3. Tratează-i pe creativi cu condescendenţă. Sunt nişte artişti frustraţi supra-plătiţi. Dă-le constant peste mână, bagă-te peste ei, schimbă-le conceptele. Fă-i să înţeleagă că salariul (sau fee-ul de agenţie) e suficient pentru ca ei să-şi mişte c**ul şi să dea cele mai bune idei. Cele mai bune idei ÎN OPINIA TA de om de marketing la client, sau strateg, sau CS, sau director de agenţie.
4. Deşi lor le ceri ceva complet diferit, tratează-i identic cu ceilalţi. „Dacă DTP-ul şi CS-ul pot lucra în open space, pot şi creativii. Şi la ce le trebuie o cameră de brainstorming?” Ce tot atâtea fiţe? Ciocu’ mic şi joc de glezne, că sunt plătiţi să livreze, la fel ca toţi ceilalţi.
5. Respinge fără argumente ideile care nu-ţi plac. Chiar dacă ei ţi-au explicat conceptele, tu nu trebuie să explici refuzurile. Nici când a fost un pitch la care s-a lucrat o lună. Dacă totuşi echipa insistă să afle de ce a pierdut, spune-le „ideea e drăguţă, dar nu m-a convins”. O să le placă maxim formularea.
6. Refuză motivarea creativă de orice fel.
a. Ideile geniale apar „în echipă” şi oricum asta e treaba creativilor, să fie geniali. Nu mulţumi, nu felicita, nu premia pe cei doi care au stat nopţile şi au venit cu un concept briliant, pentru că asta e treaba lor. Dacă e să mulţumeşti cuiva pentru asta, mulţumeşte „echipei”. Nu uita pe nimeni, nici pe cei care au venit la sfârşit şi au zis „mkay”!
b. Nu se fac decât proiecte care aduc bani agenţiei. Toate celelalte se resping (chiar dacă au potenţial de imagine şi PR) pentru că „folosesc ineficient resursele”.
c. Nu iniţiative creative. Doar proiectele zilnice, chiar dacă toată lumea le urăşte.
d. Nu training-uri, nu concursuri, nu abonamente la reviste de specialitate. Sunt bani aruncaţi. Aici suntem în România, ce fac ăia în Occident nu se aplică la noi.
7. Creşte presiunea. Cere ca lucrurile să fie făcute repede şi ieftin, ca apoi să te superi că nu sunt şi bune. Dă-le peste bot cu „campania aia cum a ieşit repede, ieftin şi bine, iar asta nu?”
8. Obligă creativii buni să facă echipă cu oameni mai slabi profesional. Creativii buni trebuie să scoată din rahat echipa, chiar dacă echipa e de rahat. Iar dacă nu reuşesc – ei bine, începe să fie clar că nu sunt chiar atât de buni.
9. Ţine-i în pitch-uri peste pitch-uri. Pitch-uri cu alte agenţii, pitch-uri interne între echipe, pitch-uri pentru proiectele mari şi pentru cele minuscule. Asta e viaţa, trebuie să lupţi ca să ai ce mânca. Ce contează că 80-90% din munca unui om de creaţie se aruncă? Să se motiveze singuri şi să pună mâna să fie geniali*.
*Geniali, desigur, conform standardelor tale.
10. Obligatoriu! Stai în spatele omului de creaţie când lucrează şi dă-i indicaţii! Îi place foarte mult să simtă că nu este singur şi cineva îl ajută.
Aplică ce e mai sus şi efectele sunt garantate.
Nu trebuie să-mi mulţumeşti.
Cine este Liviu David?
Autor al cărţii „Pauza de publicitate – Cum să gândeşti campanii pentru o lume care nu le iubeşte”.
Din carte: cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândeşti conceptual şi strategic, cum să-ţi dezvolţi exigenţa personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îţi scrii CV-ul pentru creaţie. Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original şi ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creaţie? Cum arată relaţia dintre client şi agenţie care dă naştere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenţii. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei şi campanii.
Puteţi comanda cartea pe www.PauzaDePublicitate.ro
Citeşte şi: NOU. Dacă e Luni, e Lunea lui Davide! Cu Liviu David. Unul dintre cei mai respectaţi publicitari din România!
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu