Antena 1 şi Antena 3 au fost sancţionate după ce au intrerupt, de mai multe ori, cu reclame curse de Formula 1. Mai exact, câte o somaţie.
Consiliul Naţional al Audiovizualului a primit zeci de reclamaţii de la fanii de Formula 1 după ce Antena 1 şi Antena 3 au difuzat reclame în timpul curselor, făcându-i pe aceştia să rateze momente importante.
CNA a aprimit 60 de reclamaţii de la telespectatori pentru că Antena 1 a inserat reclame în timpul calificărilor pentru Marele Premiu de Formula 1 al Bahrainului dar şi pentru Marele Premiu al Bahrainului, difuzate pe 1 şi 2 martie. Reclamaţii au venit şi pentru curse difuzate de Antena 3 tot în luna martie.
Fanii de Formula 1 s-au plâns, pe de o parte, că postul de televiziune a difuzat reclame la pariuri sportive în timpul zilei (care este permis de legislaţie dacă este vorba de evenimente sportive în direct).
Pe de altă parte, telespectatorii au fost deranjaţi că din cauza spoturilor se pierd faze importante din cursă.
După valul de critici că Antena 1 a difuzat reclame în timpul curselor, Antena 3 a venit cu altă „găselniţă” în cazul Marelui Premiu al Australiei şi al Marelui Premiu al Arabiei Saudite: a împărţit ecranul în două ferestre, într-una se putea vedea curse de Formula 1, iar în a doua fereastră rulau spoturile publicitare, cu sunet!
Reprezentanta postului, Norina Ionescu, a menţionat că au găsit această soluţie „de compromis” întrucât contractul cu licenţiatorul de Formula 1 era foarte restrictiv.
După discuţiile de la CNA, s-au făcut două propuneri. Pe de o parte, Monica Gubernat, preşedintele CNA, a propus câte o somaţie publică pentru fiecare post, pentru că a întrerupt competiţiile cu reclame, lucru interzis de lege. Monica Gubernat şi-a justificat propunerea prin faptul că posturile sunt la prima abatere.
Pe de altă parte, Cristina Pocora a propus câte 10.000 de lei amendă, argumentând că e vorba de foarte mulţi bani pe care Antenele le-au câştigat din publicitate. Au fost votate somaţiile, pentru încălcarea articolului potrivit căruia „spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui;”
Redăm în comntinuare din discuţiile de la CNA:
Cum s-a apărat postul. Antenele au fost reprezentate în relaţia cu CNA de Norina Ionescu, din departamentul juridic al trustului:
„Aş vrea să subliniez faptul că ne sunt cunoscute prevederile legale din Cod, mai ales art 106 şi 107. Am avut pentru aceată speţă inedită un cadru legal şi un cadru impus de contractul cu licenţiatorul. Conform acestui contract, publicitatea o puteam difuza doar în anumite condiţii. Mai exact, în etapele de calificări doar între etape, iar în ceea ce priveşte cursele, programat.
Am primit şi noi feedback. Am văzut că e un număr impresionant de reaclamaţii şi la dumneavoastră, cel puţin pentru Antena 1 însă am primit şi noi feedback, cu toate că break-urile de publicitate au fost foarte scurte.
Am înţeles mesajul din acest feedback al publicului şi, ca atare, ne-am adresat licenţeiatorului pentru a găsi o altă formulă, cu care bineînţeles nu am respecta sută la sută şi întocmai prevederile legale impuse de Lege şi de Cod, şi anume acel split screen pe care l-am văzut ulterior pentru tot ce a însemnat transmisiuni pe Antena 3 CNN.
Da, ştiu, nu a fost separat clar sonor şi vizual calupul de publicitate, ştim nu a fost afişat publicitate pe tot parcursul break-ului de publicitate.”
Monica Gubernat:
„Au mai fost cazuri reclamate la CNA cu ecranul „splitat”, dar dădeau câte un spotuleţ de maximu 15 secunde, la voi a fost un întreg calup. Nu înţeleg condiţiile impuse cu cei cu care s-a încheiat contractul.”
Norina Ionescu:
„Să dăm publicitate în etapele de calificări doar între etape, iar pentru curse vă daţi seama că nu există nicio predictibilitate în ceea ce priveşte întreruperea cursei.”
Monica Gubernat:
„Pe lângă condiţiile contractuale, există şi în legea noastră acel articol care spune că nu puteţi întrerupe cu publicitate un eveniment sportiv în direct.”
Cristina Pocora, membru CNA:
„Eu înţeleg contractele astea, dar până să fie semnate ele pot fi modificate, ajustate, conform legii, în primul rând, dar şi conform intereselor fiecărei părţi.
Nu înţeleg cum se ajunge cu contractele astea şi de ce nu insistaţi mai mult pe aspecte care ştiţi că generează şi disconfort telespectatorilor voştri şi pot pune probleme şi cu legea. Nu cred că aceste contracte sunt un dat.”
Norina Ionescu:
„Eu am început spunând că am avut de respectat un cadru legal şi un cadru impus. Cu alte cuvinte, responsabilitatea sigur că da, este a radiodifuzorului. O să fac o comparaţie cu contractele cu UEFA, nu sunt un dat aceste contracte, însă sunt foarte riguroase, iar unele condiţii sunt de nenegociat.
Aş vrea să se remarce faptul că am găsit, de compromis e adevărat, şi am fost de bună credinţă, nişte soluţii pentru a nu eluda prevederile legale. Cu toate astea erau circumstanţe foarte diferite şi care restrângean cadrul în care ne puteam desfăşura. Plus că era un element nou, o transmisiune de Formula 1.”
Legislaţia încălcată:
Legea audiovizualului nr. 504 din 11 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare:
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui;
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro