Europa FM a fost sancţionată cu somaţie publică pentru trei ediţii ale emisiunii „Taţi în aer” în care au fost difuzat interviuri cu farmacişti care vorbeau despre beneficiile unor suplimente pentru imunitate dedicat copiilor.
Emisiunea era sponsorizată de respectiva firmă de suplimente, iar CNA a considerat că acest lucru nu a fost semnalizat corespunzător.
Cazul a ajuns în atenţia CNA încă din luna decembrie, însă atunci a decis să ceară Europa FM contracul încheiat pentru promovarea companiei.
Astăzi, forul a reluat discuţia pe acest subiect.
Monica Gubernat, preşedintele CNA:
„Ne-aţi pus la dispoziţie un contract de publicitatea. Publicitatea e publicitate, iar sponsorizarea reprezintă un cu totul alt capitol şi are alte reglementări. O să vă citesc ce spune legea:
„Programele sponsorizate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: conţinutul şi programarea acestora nu trebuie în nicio circumstanţă să fie influenţate de sponsor astfel încât să nu fie afectată independenţa editorială. Moderatorii dumneavoastră au avut o poziţie imparţială referitor la aceste produse sau la această firmă?”
Radu Constantinescu, reprezentantul Europa FM:
„După părerea mea, da. A fost o discuţie în jurul imunităţii şi în jurul a cum ne protejăm copiii atunci când îi readucem în comunitate, nu a fost o discuţie în jurul produselor Doctor Phyto, cel puţin aceasta a fost impresia mea.”
Monica Gubernat:
„În al doilea rând, avem doar spot de publicitate, nu este asumată ca fiind o emisiune sponsorizată. Spotul de publicitate nu înseamnă că v-aţi asumat că este o emisiune sponsorizată.
Trebuie să vă asumaţi clar că acea emisiune este sponsorizată. Legea, la punctul c, spune să nu încurajeze în mod direct achiziţionarea produselor ori a serviciilor sponsorului. Nu trebuie să fii încurajat direct să cumperi produsele oferite de către sponsor ori asta s-a întâmplat pe parcursul celor trei emisiuni.”
Radu Constantinescu:
„Eu nu am auzit niciodată îndemnul de a cumpăra un supliment alimentar de la Doctor Phyto, nici denumirea comercială. A fost vorba pur şi simplu de suplimente cu vitamina C, suplimente care conţin enzime digestive.”
Cristina Pocora, membru CNA:
„Observ, chiar o să fac o autosesizare şi pentru un alt post, că s-a găsit această nişă pe radio, a emisiunilor tip Doctor X care ne dă sfaturi de sănătate şi e foarte bine intenţionat, dar dacă te uiţi mai atent, Doctorul X are în spate interese economice, un fel de publicitate mascată.
În cazul de faţă pe mine mă deranjează mult că vizează copiii. Mă deranjează mult faptul că speculează o educaţie proastă a noastră prin care ne rezolvăm noi, ştim noi, am auzit noi pe cineva că trebuie să luăm ceva.
Că nu sunt suficiente 3 mere pe zi, că trebuie să luăm un concentrat care are toate vitaminele şi nutrienţii dintr-un sac de mere care să ne asigure aportul corespunzător. Cine a zis asta? Am făcut un set de analize şi am văzut că al nostru copil are carenţe de vreo vitamină? (...)
Nu am suficientă încredere că doamna farmacistă, care are interese economice în spate îmi spune mie cum e mai bine pentru copiii şi dezvoltarea lor. Mi se pare că trebuie să avem o atenţie deosebită pe toate aceste emisiuni pline de sfaturi pe care le tot auzim la radio.”
Radu Constantinescu:
„Totuşi, ce pot să spun în apărarea mea este că, totuşi, este vorba despre o farmacistă. Mi-aş fi dorit să fie o doamnă doctor, însă nu e totuşi oricine. Are o pregătire în a recomanda.”
Legislaţie:
Art. 34 alin. (1) lit. b) din Legea audiovizualului nr. 504/2002:
„Programele sponsorizate trebuie să îndeplinească următoarele condiţii: (...)
b) să fie menţionată existenţa unui acord de sponsorizare, semnalată prin denumirea, marca şi/sau produsele/serviciile sponsorului, prezentate în mod adecvat la începutul, în cuprinsul şi/sau la sfârşitul acestora”.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro