Ulei din seminţe româneşti sau nu? O reclamă la Untdelemn de la Bunica a ajuns pe masa CNA după ce a fost reclamată de un telespectator. Problema?
Deşi spotul spune că produsele sunt făcute din seminţe româneşti, telespectatorul spune că, în realitate, pe etichetă scrie că este produs din seminţe „UE şi non UE”.
„Clipul publicitar al produsului Untdelemn de la Bunica are o informaţie falsă: se specifică că este produs în România din seminţe româneşti, dar pe eticheta produsului scrie că este produs în România din seminţe UE şi non UE!”, arată reclamaţia care a ajuns la CNA.
Adevărul este la mijloc: reclama promovează noile produse, din seminţe româneşti, însă pe piaţă, la vânzare, mai sunt uleiuri mai vechi din seminţe din afara ţării, iar din acel lot a văzut telespectatorul o etichetă.
Detalii, în continuare:
Forul audiovizuale a analizat reclama, însă a considerat că nu se poate vorbi de interzicerea reclamei. Pe de altă parte, Consiliul Român al Publicităţii (RAC), organism cu rol consultativ în relaţia cu CNA, a fost de altă părere.
Reprezentantul RAC a explicat că, potrivit cercetărilor lor, spotul ar încălca Codul de Bune Practici în Publicitate, deoarece în piaţă există mai multe tipuri de ulei, unele cu seminţe româneşti, altele nu.
Uleiul la care face referire reclama - Bunica cu Omega 3, Bunica bogat în Vitamina D şi Bunica pentru prăjit - e produs din seminţe româneşti.
Confuzia vine din faptul că mai există un lot de ulei pe piaţă, produs anterior care, aşa cum a remarcat telespectatorul, este produs din seminţe din UE şi din afara UE.
„RAC a considerat că sesizarea întemeiată deoarece spotul în cauză poate crea confuzie pentru consumator atâta vreme cât la vânzare în magazine mai există stocuri de Uleiul de la Bunica fabricat din seminţe de origine din afara României sau UE. Spotul TV sesizat comunică deci faptul că seminţele din compoziţia produselor Ulei de la Bunica în genere sunt Româneşti”, arată RAC în punctul de vedere trimis la CNA.
RAC a considerat că se încalcă astfel articolul potrivit căruia Comunicarea (adică reclama) trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusive prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare, în special, dar nu exclusive, în ceea ce priveşte:
Caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi: natura sa, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei, modul de execuţie, domeniul de utilizare, eficienţa şi performanţa, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaţia, parametrii tehnico-funcţionali, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele şi caracteristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului său.
Monica Gubernat, preşedintele CNA:
„Atâta vreme cât produsele noi sunt produse cu seminţe din România şi cele vechi au mai rămas probabil la vânzare câteva, nu înseamnă că trebuie să interzicem un spot.”
Laura Frunzetti, reprezentant RAC:
„Noi i-am întrebat cât stoc mai există. Am investigat şi stocul existent. Nu rezultă că acest stoc se va finaliza foarte curând. Nu sunt câteva bucăţi.”
Reclama Seminţe româneşti, ulei românesc, în continuare
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro