Skip to main content

Povestea Adelei Pârvu, gazda EuroDesign, de la Euronews România: De la reporter Pro TV, la Visuri la cheie (din întâmplare) şi la scenografie pentru piesele lui Mimi Brănescu, scenaristul Las Fierbinţi

 
Povestea Adelei Pârvu, gazda EuroDesign, de la Euronews România: De la reporter Pro TV, la Visuri la cheie (din întâmplare) şi la scenografie pentru piesele lui Mimi Brănescu, scenaristul Las Fierbinţi

Adela Pârvu şi povestea ei, azi, la Minutul Paginademedia. Acum este designer de interior şi prezentatoarea emisunii EuroDesign de la Euronews România, alături de soţul ei Bogdan Hăineală, care este co-producător. Totul a început, mult, mult mai în urmă.

Publicitate

"La TV am ajuns când eram foarte tânără şi locuiam în oraşul meu natal Târgu-Mureş, unde am fost reporter Pro TV, îşi începe ea povestea. A renunţat însă la ştiri şi s-a mutat la Bucureşti.

"Lumea ştirilor mi-a dat de înţeles că nu pot schimba viaţa oamenilor în bine, că informaţiile pe care le dau poate-i face şi mai anxioşi", explică ea de ce.

Aşa că, la Bucureşti, s-a orientat pe lansarea unor publicaţii de design interior. Adică titluri pentru Casa Lux, Domus, Casa mea). Apoi, "cumva, televiziunea s-a ţinut de mine".

Visuri la cheie sau jocul întâmplării

"Am ajuns din nou la TV, culmea de la blog. Am fost contactată de către o casă de producţie care mi-a cerut o listă cu 40 de nume de arhitecţi români pentru un casting", povesteşte Adela Pârvu.

Cum mulţi erau prieteni, "unii dintre ei m-au rugat să-i însoţesc la casting. Acolo am aflat de emisiunea Visuri la cheie".

Povestea merge mai departe. Adela Pârvu:

"Le-am cerut acordul să fac poze în timpul castingului care urma să aiba loc în casa unei familii selecţionate să beneficieze de renovare.

Pozele mi-ar fi trebuit ca să scriu pe blog despre emisiune şi eram foarte entuziasmată că-mi voi putea anunţa in premieră cititorii despre ceva ce mi s-a părut un proiect foarte frumos. Mi-au dat acordul condiţionat, respectiv mi-au cerut un CV, ceea ce m-a intrigat.

În timpul castigului m-au rugat să stau în faţa camerei şi să-mi spun părerea despre familie, despre casă, despre ceilalţi participanti. Am făcut-o foarte degajat pentru că nu aveam nicio miză."

Apoi a venit surpriza:

"Ulterior mi-au spus că am fost selectată la emisiune.

Le-am spus că e o eroare de comunicare pentru că eu am fost acolo să fac poze, restul am făcut doar pentru că m-a rugat regizorul Dan Petcan. În final mi-au spus că din punctul lor de vedere nu este o eroare, că cei de la PRO TV mă vor, aşa că am acceptat."

Cinci ani a fost în echipa Visuri la Cheie, între 2014 şi 2019. "Am decis să las loc şi altora şi să-mi văd de proiecte, mai ales că aveam deja o mulţime de colaborări cu ONG-uri", spune ea. "Ştiam că pot contribui la îmbunătăţirea vieţii oamenilor şi fără să apar la TV. "

Din 2021 are firma propria firmă de design şi arhitectură, iar din 2023, "Mari Jeanne Ion, director de programe, m-a provocat să fiu în ipostaza de realizator şi co-producător alături de soţul meu Bogdan Hăineală"
 
Am stat de vorbă despre multe lucruri cu Adela Pârvu, la Minutul Paginademedia. De la publicaţiile preferate (evident, Arhitectural Digest, dar şi The Economist), despre filme şi seriale (Sense8, Cloud Atlas, Inception), dar şi despre cum (şi de unde) se informează.
 
Am aflat că are şi un master în scenografie şi că a lucrat, în această calitate, pentru "Ultimii", "Minunaţii Orinoco" şi "Acasă la tata", piese scrise de Mimi Brănescu, scenaristul Las Fierbinţi.
 
 

Minutul Paginademedia, cu Adela Pârvu:

  • TV sau YouTube?
Ambele, depinde de ce anume dorim să vizionām sau să ascultām. Şi spun despre ascultat pentru că, la drumuri lungi, întotdeauna accesez cu soţul meu variate podcasturi pe YouTube şi le căutăm pe cele în care invitati sunt domnii Andrei Pleşu sau Daniel David.
 
La TV ne plac documentarele şi programele informative, iar de pe YouTube, vizionat tot la televizor, urmărim la fel, reportaje şi prezentări interesante din zona de ecologie, tehnologie, cum ar fi vlogul EcoDrive spre exemplu. Ne place să vizionăm împreună aceste programe pentru că putem comenta, dezbate împreună subiectele lor. 
 
  • Radio sau podcast?
Ambele în funcţie de context. Dimineaţa, de regulă, la birou ascultăm radioul pe postul Europa FM, pe care-l lăsăm după ora 10 undeva în surdină. La drumuri lungi cu maşina ne plac podcasturile pentru că ştim că putem asculta pe îndelete, fără presiune sau întreruperi de timp, o conversaţie, dezbatere sau un interviu.
 
De asemenea, alternăm în călătoriile noastre ascultarea de podcasturi cu programele de pe Radio România Cultural şi Radio România Muzical. Am aflat multe lucruri interesante din programele lor foarte bine documentate.
  • Facebook, Instagram sau Tik Tok?
Mai mult Instagram, urmat de Facebook, pentru că pe aceste platforme sunt rudele, prietenii, colegii şi cunoscuţii noştri. 
  • Ştiri sau emisiuni?
Mai degrabă emisiuni pentru că din ele mereu putem învăţa câte ceva. Şi spun la plural pentru că deseori le vizionăm împreună, în familie. 
  • Ce ştiri preferi să consumi şi din ce categorii?
Le-aş spune mai degrabă noutăţi din categoria tehnologiei. Sunt interesată de orice este nou, mai recent de tot ce înseamnă inteligenţă artificială şi roboţi. Sunt convinsă că ne vor schimba radical modul de viaţă.
  • De unde te informezi cel mai des? TV, online sau print?
Aş spune că online-ul predomină, având în vedere că şi eu sunt creator de conţinut în mediul online. Mai rar din print, mai ales că avem puţine reviste şi publicaţii şi am avut surpriza să constat că unele dintre ele, aşa puţine la număr cum sunt, nu pot fi citite confortabil pentru că au fonturile prea mici.
 
Dar dacă e să am nevoie de documentare, mereu caut cărţi de referinţă pentru domeniul despre care sunt curioasă. Biblioteca Naţională şi Bibilioteca Universitară din Bucureşti sunt excelente pentru documentare şi au şi spaţii frumoase.
  • Cu ce publicaţii îţi începi ziua? 
Ziua mi-o încep foarte devreme, dar nu citesc dimineaţa pentru că obişnuiesc să scriu la prima oră. Seara, soţul meu îmi face rezumatul ştirilor de pe Biziday.
 
  • Ce publicaţii din străinătate urmăreşti? 
Arhitectural Digest, ediţiile franceză şi italină, pentru că au articole foarte bine documentate şi illustrate, în special despre expoziţii la care nu am cum să ajung, VT Wonen, o revistă olandeză, pentru că îmi place stilul relaxat de amenajare promovat, Home & Garden pentru partea de grădini englezeşti care sunt mici, dar de poveste.
 
Pentru noutăţi socio-economice îmi place să citesc The Economist pentru că au colaboratori din toată lumea şi aflu perspective diferite, dar şi pot citi variate stiluri de scriere.
 
  • Când ai citit ultima dată un ziar sau o revistă?
În avion de Paşte am citit revista liniei aeriene, iar în rest imi plac revistele BIZ.
 
  • La ce te uitai la TV când erai mică?
Până la 14 ani ştiam de Teleenciclopedia şi desenele animate Mihaela. Apoi, după Revoluţie, mă uitam la postul german RTL şi evident la videoclipurile de pe MTV.
 
  • Serial preferat?
De departe „Sense8” de pe Netflix. Cred că l-am vizionat de cel puţin 6 ori. Acest serial este atât de bine scris şi atât de frumos realizat încât simţi că te transformă ca persoană.
 
Îmi place enorm scenariul, faptul că nu există un personaj principal, ci personaje pe care ajungi nu să le îndrăgeşti, ci înainte de toate să le înţelegi. Fiecare personaj are dreptate din punctul lui de vedere şi este uimitor că au reuşit să redea asta într-un serial.
 
  • Film preferat?
Mai degrabă filme: „Cloud Atlas”, regizat de Lana Wachowski, Lilly Wachowski şi Tom Tykwer pentru că vorbeste despre moduri în care poţi trăi ca om şi te pregăteşte cumva pentru orice scenariu de viaţă.
 
E ca un vis care se derulează în faţa ochilor tăi şi realizezi că şi tu faci parte din el. „Inception”, regizat de Christopher Nolan îmi place pentru jocul iluziilor şi pentru partea emoţională pe care o accesează în noi.
 
Filmul „Her”, regizat de Spike Jonze este extraordinar pentru că pur şi simplu m-a pregătit pentru vremurile în care trăim acum. Deşi a fost realizat în urmă cu mai bine de 10 de ani, acţiunea din acest film vorbeşte despre acum, chiar acum cu tot ChatGPT-ul care a apărut învieţile noastre.
 
  • Emisiuni preferate?
Emisiunea Arta de a fi cu Mirela Vaşadi difuzată de Euronews România îmi place foarte mult pentru discuţiile profunde, pentru invitaţii mereu surprinzători cu denumiri de profesii şi preocupări inedite.
 
La această emisiune simt că fiecare episod are valoare, deoarece învăţ, aflu câte ceva care mă ajută realmente în viaţa de zi cu zi.
 
  • Ce designer/arhitecţi apreciezi?

Urmăresc mai mult oameni cunoscuţi din alte domenii cum ar fi micologistul Paul Stamets, istoricul Yuval Noah Harari, scriitoarea Susan Cain, psiholoaga Brene Brown şi mulţi alţii.

Pe majoritatea dintre ei i-am descoperit din ipostaza de cititor, iar mai apoi i-am căutat online, i-am găsit ulterior şi pe platforma TEDx sau chiar cu seriale, episoade pe variate reţele de streaming.

Mi-au plăcut ideile lor, modul cum au ales să le împărtăşească şi felul în care văd ei viaţa. De la fiecare am găsit fragmente în care m-am identificat şi multe altele despre care nu ştiam, practic am învăţat lucruri noi.

Dintre designerii de produs îi urmăresc pe Luca Nichetto, pe care am avut ocazia să-l intervievez şi care-mi place pentru curajul său. Un italian din Veneţia care a ales să trăiască în Suedia. Mă uimeşte modul cum foloseşte aceste experienţe de viaţă în medii europene atât de diferite pentru a crea obiecte deosebite.
 
Apoi îmi mai place designerul de produs, italianca Cristina Celestino, pentru modestia şi căldura pe care le transmite şi pentru creativitatea ei materializată în obiecte care simţi că te îmbrăţişează, care-ţi dau o stare de bine.
 
Arhitectul danez Bjarke Ingels mi-a captat atenţia de când l-am descoperit în serialul „Abstract The Art of Design” de pe Netflix, pentru felul cum vede el arhitectura şi viaţa, cum vorbeşte despre ele, deşi nu pot spune că-mi plac proiectele lui şi ale echipei sale. Dar sunt mulţi alţi arhitecţi pe care nu-i urmăresc constant, dar despre care aflu pe TEDx, una dintre platformele mele preferate pe care le vizionez online.
  • Cât de des publici pe reţelele sociale?
Depinde de perioadă, dacă este ceva ce consider că este de interes pentru oameni, spre exemplu când particip la un salon internaţional de mobilă sau un eveniment legat de design, peisagistică, postez mai des, de câteva ori pe zi.
 
Altfel, postez mai rar, săptămânal, pentru că doresc să-mi ofer şi mie timp să mă documentez şi să mă încarc. 
  • Blog sau vlog?
Ambele pentru că scrisul pe blog pur şi simplu îmi face plăcere, iar vlogul pentru că ştiu că-i ajută pe oameni să vadā şi să înţeleagă mai repede anumite lucruri.
  • Ţi-ai fi dorit să fii designer de interior?
Eu mi-am dorit să pot să ajut oamenii. Designul de interior este un pretext bun pentru asta.
  • Ai fost pasionată de mică de design?
Am fost pasionată să înţeleg comportamentul oamenilor şi modul cum funcţionează lucrurile. Mama mea spune că am disperat-o cu întrebarea „De ce?”. Cred că a fi curios te ajută în orice profesie.
 
Poate nu întâmplător, fiind aşa o fire curioasă, mi-am asumat mai multe roluri profesionale, de la creator de conţinut digital, designer de interior, scenograf, la cel de realizator tv.
 
  • Eşti deja la cel de-al treilea sezon al emisiunii EuroDesign. Ce mesaje ai primit de la telespectatorii Euronews România?
Românii sunt pur şi simplu uimiţi de faptul că există aşa case spectaculoase la noi în ţară! Sunt şi surprinşi să descopere că există atât de mulţi designeri şi arhitecţi români talentaţi şi sunt de multe ori intrigaţi de inovaţiile din domeniul dotărilor, cum ar fi plitele care au hote incorporate.
 
Dacă primul sezon a fost o premieră naţională, respectiv au fost transmise pe perioada derulării celui mai mare salon de design din lume, Salone del Mobile Milano, ultimele noutăţi si trenduri, în al doilea sezon, telespectatorii au aflat despre designerii de produs români. 
 
În al treilea sezon, telespectatorii descoperă interioare de case şi apartamente amenajate în România conform proiectelor arhitecţilor şi designerilor din toată ţara.
Şi da, este surprinzător pentru mulţi să vadă că se trăieşte şi altfel la noi în ţară, adică frumos.
 
Este un strop de evadare din cotidianul grijilor pentru telespectatori, dar totodată ei află si despre soluţii tehnice inedit materializate estetic. Îmi face mare plăcere să realizez această emisiune şi să arătăm o altă faţă a României, una creativă şi inventivă.
  • Ce sfaturi ai mai pregătit pentru acest sezon şi ce noutăţi mai putem vedea?
Nici nu vă puteţi închipui ce case şi apartamente există la noi în ţară! De asta mi-am dorit să realizez împreună cu partenerul şi soţul meu, Bogdan Hăineală, emisiunea EuroDesign, pentru ca românii să descopere un adevărat univers al creativităţii autohtone.
 
Avem designeri de interior şi arhitecţi foarte talentaţi, a căror muncă ne inspiră pe noi toţi. Aşa că în cel de-al treilea sezon oamenii pot descoperi variate proiecte de design interior de la noi din ţară, din diferite oraşe: Suceava, Târgu-Mureş la Constanţa, Bucureşti, Timişoara, Cluj-Napoca. 
 
Totodată, telespectatorii vor afla şi despre noile tendinţe de la ediţia 2024 a Salonului de Mobilă de la Milano, care este principalul reper în domeniul designului interior. Anul acesta a fost organizat pentru prima dată un eveniment la Milano dedicat designerilor români, ca atare este un lucru bun faptul că începem să avem vizibilitate internaţională ca şi comunitate creativă.
 
În fiecare episod sunt sfaturi, informaţii, noutăţi oferite de către cei pe care-i intervievez. Pur şi simplu este o plăcere să realizez emisiunea şi de fiecare dată mă amuză faptul că echipa de montaj de la Euronews România este foarte încurcată ce părţi să taie pentru că ar lăsa tot, dar desigur că ar depăşi cu mult timpul de emisie. Bine că avem emisiunile şi în online, pe canalul de YouTube al Euronews România.
  • Cum ai ajuns la TV?
La TV am ajuns când eram foarte tânără şi locuiam în oraşul meu natal Târgu-Mureş, unde am fost reporter PRO TV. Dar lumea ştirilor, deşi m-a captat, mi-a dat de înţeles că nu pot schimba viaţa oamenilor în bine, că informaţiile pe care le dau poate-i face şi mai anxioşi.
 
Aşa că am renunţat la ştiri cu uşurinţă, cu atât mai mult cu cât ajunsesem, într-un timp foarte scurt, să fiu cunoscută în tot oraşul. M-am simţit mult mai bine când am venit la Bucureşti unde nu mă mai recunoştea nimeni şi unde mi-am găsit refugiul în a-i ajuta pe oameni cu informaţii practice publicate în revistelele de design interior pe care le-am creat.
 
Apoi, cumva, televiziunea s-a ţinut de mine pentru că eu nu-mi doream să ajung la tv, mai ales după experienţa din tinereţe. Dar am ajuns din nou la TV, culmea de la blog. Am fost contactată de către o casă de producţie care mi-a cerut o listă cu 40 de nume de arhitecţi români pentru un casting.
 
Le-am dat-o şi printre aceste nume, evident că erau mulţi prieteni. Unii dintre ei m-au rugat să-i însoţesc la casting. Acolo am aflat despre emisiunea „Visuri la cheie”. Le-am cerut acordul să fac poze în timpul castingului care urma să aiba loc în casa unei familii selecţionate să beneficieze de renovare.
 
Pozele mi-ar fi trebuit ca să scriu pe blog despre emisiune şi eram foarte entuziasmată că-mi voi putea anunţa in premieră cititorii despre ceva ce mi s-a părut un proiect foarte frumos. Mi-au dat acordul condiţionat, respectiv mi-au cerut un CV, ceea ce m-a intrigat, dar îmi doream mult să fiu prima care să scrie articolul despre această emisiune.
 
În timpul castigului m-au rugat să stau în faţa camerei şi să-mi spun părerea despre familie, despre casă, despre ceilalţi participanti. Am făcut-o foarte degajat pentru că nu aveam nicio miză. Ulterior mi-au spus că am fost selectată la emisiune.
 
Le-am spus că e o eroare de comunicare pentru că eu am fost acolo să fac poze, restul am făcut doar pentru că m-a rugat regizorul Dan Petcan. În final mi-au spus că din punctul lor de vedere nu este o eroare, că cei de la PRO TV mă vor, aşa că am acceptat.
 
Aşa am ajuns în echipa Visuri la cheie şi acesta a fost debutul în reality show. După cinci ani de zile, adică cinci ediţii, am decis să las loc şi altora şi să-mi văd de proiecte, mai ales că aveam deja o mulţime de colaborări cu ONG-uri. Deci ştiam că pot contribui la îmbunătăţirea vieţii oamenilor şi fără să apar la TV. 
 
După o pauză în care nici nu mă gândeam să revin la TV, cei de la Euronews România, respectiv Mari Jeanne Ion, director de programe, m-a provocat să fiu în ipostaza de realizator şi co-producător alături de soţul meu Bogdan Hăineală.
 
M-a încântat faptul că un post TV cu rezonanţă şi prestigiu internaţional doreşte să le ofere telespectatorilor programe de calitate în care să descopere o parte frumoasă a vieţii de la noi din ţară. Şi da, este o ocazie excelentă pentru comunitatea de oameni creativi de la noi să-şi expună munca, oferind informaţii valoroase publicului larg.
 
  • Care au fost cele mai dificile momente din cariera ta?
Când scopul muncii mele este să-i ajut pe ceilalţi, fie cu informaţii, fie cu inspiraţie, creativitate, este greu să mă gândesc la o carieră. Ajutându-i pe ceilalţi este crezul meu. Asta m-a motivat, mi-a dat şi îmi dă energie, asta am făcut şi voi face tot restul vieţii mele, atât cât pot şi cât mă pricep.
 
În aceste condiţii, ce pot considera că este dificil pentru mine? Poate atunci când nu-i pot ajuta aşa cum mi-aş dori. Mi-am asumat că viaţa este grea şi că prin introspecţie, curiozitate, documentare, stabilirea de conexiuni cu ceilalţi, voi reuşi să trec cu mai puţină suferinţă prin momentele dificile din viaţa personală.
 
Dar profesional ştiu că nimic nu e uşor, de aici şi satisfacţia când reuşim, când ne iese. Şi important este ca ceea ce ne dorim să iasă este pentru binele celorlalţi, adică sa fie mai informaţi, să aibă mintea mai deschisă aflând despre soluţii şi rezolvări creative, să petreacă timp de calitate în faţa ecranului şi mai ales să vadă că poţi trăi frumos în România. 
 
 
Despre Adela Pârvu:
 
Jurnalist:
 
- Activă din 1995, cu experienţă la radio (Uniplus), TV (ProTV) şi ziare naţionale. A lucrat pentru agenţia Mediafax, apoi pentru reviste de lifestyle şi home&deco (Casa Lux, Domus, Casa mea, etc.).
 
- A creat şi condus reviste precum Practic-idei pentru casă, grădină şi apartament, Domus Util, Ideal Decor, ID Proiect, Casa şi grădina, şi Villa Design.
 
- Scrie pe blogul adelaparvu.com din 2013, devenit cunosct după ce Petrişor Obae a scris un articol pe această temă pe Pagina de Media. Pe blog sunt publicate peste 3000 de articole, unde Adela împărtăşeşte idei şi soluţii pentru amenajarea locuinţelor şi pentru viaţă.
 
- Este prezentă pe toate reţele sociale, dar cea mai activă este pe YouTube, LinkedIn, Instagram şi Facebook.
 
Designer de interior:
 
- Din 2011 s-a specializat pe proiecte rezidenţiale, locuinţe, localuri de familie, pensiuni, fiind asociată în două birouri de design şi arhitectură, iar din 2021 are firma propria firmă de design şi arhitectură şi derulează cu echipa sa proiecte de design interior şi arhitectură pentru zona rezidenţială, pensiuni şilocaluri.
 
- A devenit vizibilă publicului larg prin participarea ca designer de interior în emisiunea Visuri la cheie de la PRO TV, perioada 2014-2019.
 
- Din 2023 este realizator alături de soţul ei Bogdan Hăineală, care este co-producător al emisiunii EuroDesign la Euronews România, emisiune prin care şi-a propus să promoveze creativitatea, inovaţia şi noutăţile din domeniul designului de interior.
 
Contribuţii Pro Bono:
 
- Este alături de asociaţia MagicCamp cu proiectele MagicHomeprin care proiectează amenajarea spaţiilor destinate părinţilor copiilor bolnavi de cancer.
 
- A contribuit la amenajarea spaţiilor de spital cu asociaţia Zi de Bine şi la amenajarea spaţiilor sălilor de şcoală din mediul rural, fiind alături de iniţiatorul proiectului fundaţia P&G.
 
Scenograf:
 
- A realizat scenografia pentru piese de teatru scrise şi regizate de Mimi Brănescu, printre care „Ultimii”, „Minunaţii Orinoco”, „Acasă la tata”.
 
- Este absolventă a unui master în scenografie la UNATC.
 
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro
viewscnt

sus