Am ajuns la episodul al 4-lea din seria de materiale dedicate prezenţei unei afaceri în mediul online cu un website frumos, performant şi profitabil. Aceste episod este dedicat afacerilor care încă nu au un website şi sunt în punctul în care au decis că au nevoie să fie prezente în mediul online, nu doar cu o pagina Facebook sau LinkedIn, ci şi cu un website propriu.
Cum orice proiect nou începe cu un set de întrebări ale caror răspunsuri conturează treptat proiectul şi îi dau viaţă, începem şi noi cu o întrebare clasică: „Cu ce încep?”:
1. Cu stabilirea bugetului pe care pot să îl aloc pentru construcţia unui website?
De cele mai multe ori, discuţiile şi solicitările de oferte către devoltatori de website-uri încep astfel:
“Cât mă costă un site mic care să...?” după care urmează dezvoltatorul, care spune: “Cam cum să fie…?” şi astfel, încep discuţii şi schimburi de email-uri care, fie durează o perioadă lungă de timp şi nu se ajunge la o concluzie clară, fie se încheie repede, pentru că solicitantul nu prea ştie ce fel de site ar vrea (chiar dacă are bugetul stabilit).
Aşa cum spuneam în materialul care a deschis aceasta serie de articole, Publicitatea în mediul online – cu ce învăţături ieşim din pandemie, înainte de a dezvolta sau de a promova un website, este nevoie de un proiect exact aşa cum, pentru a construi o casă, ai nevoie de un proiect făcut de un arhitect, după care mergi la firma de construcţii care poate şi vrea să ridice construcţia conform cu proiectul şi cu bugetul stabilit.
Ce mai simplă şi eficientă schemă care te ajută să demarezi dezvoltarea unui website pentru afacerea ta, urmeză 3 etape care te ghidează de la decizia de a construi un website la solicitarea de oferte şi contractarea serviciilor de development:
1. Realizarea proiectului site-ului de care am nevoie
Chiar dacă este primul website pe care îl construieşti pentru afacerea ta, poţi să faci acest proiect fără consultanţă specializată. Este foarte important să faci acest plan al site-ului, înainte să soliciţi oferte de development şi să stabileşti bugetul pe care îl vi aloca. Acest plan sau proiect preliminar al site-ului va cuprinde:
- domeniul web, care poate fi brandul sau denumirea firmei ori altă denumire care să reprezinte cât mai bine afacerea;
- rubricile principale: denumirea şi ierarhia de categorii sau rubrici şi sub-rubrici de produse, servicii, oferte, rubrici cu materiale informative sau de noutăţi în industrie etc.;
- ce va conţine fiecare rubrică / sub-rubrică; aici vor fi paginile de servicii, produse cu specificaţii clare pentru fiecare; dacă este vorba de un website de produse (magazin online) este bine să pregăteşti produsele într-un XL sau CSV, cu toate specificaţiile şi detaliile care vor fi preluate în website;
- trebuie să stabileşti de la început ce funcţionalităţi va integra site-ul, pentru că de acestea depind multe dintre etapele următoare: tipul de platformă sau soluţie tehnică pe care se va dezvolta site-ul, cum se integrează aceste funcţionalităţi în design-ul paginilor, serverul pe care va fi instalat site-ului, costul final al realizării dar şi durata de dezvoltare;
- designul sau cum să arate site-ul; aici vi stabili detaliile cu agenţia care va dezvolta site-ul, dar ar fi bine să pregăteşti câteva modele de site-uri care îţi plac şi să notezi câteva aspecte legate de culori, organizarea conţinutului în pagini etc.;
- conţinutul text, foto şi video este foarte important; chiar dacă acesta va fi optimizat şi prelucrat de agenţia cu care vei lucra, este foarte important să îl pregăteşti din timp şi să îl furnizezi încă de la începutul proiectului;
Aceasta este etapa cea mai importantă şi ar fi bine să îi aloci cât mai mult timp, ca să fii sigur că notezi în proiect toate detaliile şi că nu vei interveni cu foarte multe modificări după ce s-a început construcţia. Fiecare răzgândire te va costa bani şi timp.
2. Costurile – un buget pentru dezvoltarea, mentenanţa şi promovarea site-ului
Trebuie să iei în calcul şi să pui pe hârtie toate costurile pe care le implică întregul proiect, de la construcţia site-ului la costurile recurente şi cele de mentenanţă tehnică, dar şi un buget de promovare. Astfel, lista de costuri va cuprinde:
- achiziţie domeniu web (acesta se taxează anual de către ROTLD);
- achiziţie server sau găzduire (se plăteşte anual);
- achiziţia unei teme sau a unui template, dacă site-ul va fi dezvoltat pe o soluţie de tip “open source”;
- costurile de dezvoltare a site-ului (odată ce aveţi proiectul site-ului, aşa cum l-am prezentat mai sus) puteţi să solicitaţi câteva oferte de preţ sau să consultaţi site-uri ale unor agenţii care au pachetele de costuri prezentate pe site-ul lor; veţi avea astfel un cost estimativ;
- mentenanţă tehnică periodică pentru întreţinerea site-ului; puteţi să estimaţi un număr de ore şi costul mediu al unei ore de programare pe piaţă (dacă este un site mic sau mediu de prezentare puteţi estima 5 – 6 ore trimestrial, dacă este magazin online, puteţi estima câteva ore / lunar);
- optimizare + promovare: este foarte important să integraţi bugetul de optimizare şi promovare a site-ului nou, pentru cel puţin 12 luni.
Lipsa unui plan al costurilor detaliat şi complet, vine la pachet cu un risc foarte mare: acela că după ce aveţi gata site-ul şi este online, nu aţi păstrat un buget pentru promovare.
Este mult mai practic şi eficient pentru o afacere, să dezvolte la început un website de tip mediu (nu foarte mare şi nu foarte sofisticat) şi să păstreze un buget pentru promovarea acestuia.
Tentaţia de a face de la început un website sofisticat este mare, însă utilizatorii nu ajung la el fără o minimă promovare şi practic, acest website nu începe să aducă profir şi poate nici nu îşi amortizează cheltuiala.
3. Cu cine lucrez la dezvoltarea site-ului
După ce am pregătit temeinic cele 2 etape de mai sus, structura clară a site-ului şi un buget estimativ pentru construcţia şi promovarea acestuia, deja trecem cu temele făcute la următoarea etapă: alegerea echipei care va construi site-ul.
Aici sunt de precizat 2 lucruri:
1. Nu este obligatoriu ca agenţia care dezvoltă site-ul să fie şi cea care se va ocupa apoi de campaniile de promovare. Pot să fie agenţii diferite şi, de multe ori, este mai operativ şi mai eficient ca acestea să fie diferite.
2. Pentru etapa ce ţine de construcţia site-ului, este important să alegem o agenţie care are o echipă ce poate aloca proiectului tău un project manager care să înţeleagă foarte bine industria sau domeniu de activitate al afacerii tale, specialist SEO Tehnic, web designer şi programator.
Evită să încredinţezi dezvoltarea unui website care să susţină şi să promoveze afacerea pe termen lung, unei persoane care vă promite că “le ştie el pe toate“, de la programare la web design sau promovare.
Dacă te regăseşti în împrejurările pe care le-am povestit, vizitează-ne pe site-ul nostru Bookisite.ro. Ne poţi spune povestea site-ului tău, a afacerii pe care o promovează şi care sunt provocările cu care te confrunţi.
Articol de Elena Ilie, Specialist Marketing Online Bookisite.ro
Autor: Redacţia contactpaginademedia.ro
Comentarii