Antena 1 şi Antena 3 au primit fiecare câte o amendă pentru difuzarea reclamelor în timpul curselor de Formula 1. Antena Stars a primit o somaţie, pentru aceeaşi încălcare, pentru că a fost la prima abatere.
CNA a amendat fiecare post cu câte 10.000 de lei (2.000 de euro), pentru difuzarea de reclame pe durata mai multor curse în perioada 19 iunie - 28 iulie.
„Pentru Antena 1, CNA a analizat şapte rapoarte de monitorizare întocmite pentru Marele premiu de Formula 1 (din 19 şi 26.05.2024, 23 şi 30.06.2024, 07, 21 şi 28.07.2024), iar pentru Antena 3 CNN - Marele Premiu de Formula 1 de la Miami (05.05.2024) şi Formula 1 – Sprint, Marele Premiu al Austriei (29.06.2024)”, anunţă CNA.
Cele două posturi au mai fost sancţionate cu somaţie în luna mai pentru că a întrerupt cursele cu pauze de publicitate, după ce a primit zeci de reclamaţii de la fanii de Formula 1.
După această sancţiune, postul a renunţat la pauzele publicitare clasice, dar a introdus reclame pe ecran partajat.
Mai exact, comentatorul a anunţat că urmează un moment publicitar, ecranul s-a împărţit în două ferestre, într-una se vedea cursa (fără sunet), iar în cea de-a doua au rulat spoturi publicitare cu sunet.
Modul acesta de a afişa reclama a fost considerat de membrii CNA că postul a prejudiciat „integritatea şi valoarea programului”, după cum spune legislaţia audiovizuală.
Cum s-a apărat postul
„Din martie până acum nu mai avem de-a face cu un număr atât de mare de reclamaţii, semn că ne-am pliat şi noi şi din punct de vedere al comentariului de calitate pe care îl asigurăm şi în acest fel considerăm că nu văduvim nici valoarea şi nici integritatea programului respectiv. Am auzit din pasajele vizionate şi ce înseamnă zgomotul fără comentariul asigurat de cei doi specialişti. Practic, e vorba despre zgomotul cauciurilor pe pistă”, a spus Norina Ionescu, reprezentanta posturilor.
Ea continuă: „Am avertizat prin intermediul comentatorilor că urmează foarte scurte momente de publicitate. Am diminuat, ceea ce ne permite contractul cu licenţiatorul, numărul de minute de publicitate maxim permise pe oră, ne-am autolimitat şi l-am diminuat.
În niciun caz nu considerpm că este vorba despre o intenţie de a eluda prevederilor legale, ci o interpretare inovativă a prevederilor legale. Deciziile de sancţionare cu somaţie publică primite în martie au fost pentru întreruperea programului cu scurte pauze publicitare. ”
În cazul sancţiunii pentru Antena Stars, CNA a ţinut cont şi de modul în care a difuzat publicitate tip ecran partajat în timpul difuzării meciului dintre NK Maribor şi U Craiova. Monitorizarea partidei a arătat că în timpul afişării reclamei, fereastra în care se difuza meciul era mai mică decât recalama, lucru interzis de legislaţia audiovizuală.
Legislaţia încălcată:
Art. 28 - (1) Inserarea spoturilor publicitare, inclusiv a celor autopromoţionale sau de teleshopping, se poate face numai între programe. Dacă se respectă condiţiile prevăzute la alin. (4) - (7), spoturile de publicitate sau de teleshopping pot fi inserate şi în timpul unui program, astfel încât: a) integritatea şi valoarea programului respectiv să nu fie prejudiciate, ţinându-se seama de pauzele fireşti ale acestuia şi de durata şi natura lui;
Art. 107 - (1) Publicitatea pe ecran partajat se difuzează cu respectarea următoarelor condiţii cumulative: a) să fie clar separată de conţinutul editorial printr-o divizare a suprafeţei ecranului, obţinută prin afişarea spoturilor publicitare într-o fereastră publicitară distinctă de fereastra editorială; pentru a nu altera programul principal nu trebuie modificat raportul de aspect al imaginii acestuia, iar suprafaţa ferestrei publicitare nu trebuie să depăşească suprafaţa ferestrei editorial.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro