
Reguli noi pentru conţinutul audiovizual din România. Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA) a transmis spre publicare în Monitorul Oficial noul Cod de Reglementare, legislaţia secundară pe care funcţionează forul audiovizual, care va aduce schimbări majore în peisajul media – atât pentru televiziuni şi radiouri, cât şi pentru platformele online.
Este vorba despre Decizia CNA nr. 573 din 25 iunie 2025, un document adoptat în urma unui proces amplu de consultare publică. Codul vizează modernizarea legislaţiei şi introduce, în premieră, obligaţii explicite pentru serviciile video la cerere şi platformele digitale.
Codul va intra în vigoare la 30 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial, cu excepţia prevederilor referitoare la jocurile de noroc şi suplimentele alimentare, care vor beneficia de o perioadă de tranziţie de 90 de zile.
Codul poate fi consultat integral, AICI
Ce aduce nou Codul adoptat de CNA?
Printre cele mai importante prevederi:
-
Interzicerea apariţiei personalităţilor în reclamele pentru jocurile de noroc, pentru a limita impactul asupra tinerilor şi persoanelor vulnerabile.
-
Restricţii pentru publicitatea înşelătoare la suplimente şi dispozitive medicale, în special cele promovate de farmacii.
-
Obligaţii de accesibilizare a programelor pentru persoane cu dizabilităţi: de la 10% în 2025, la cel puţin 35% până în 2028.
-
Promovarea mesajelor educative şi sociale în calupurile publicitare – de la prevenirea violenţei şi a dependenţelor, până la încurajarea lecturii şi a sportului.
- Reglementarea conţinutului online în mod similar cu televiziunea şi radioul, pentru un cadru unitar.
12 mesaje de interes public: de la autism, la pericolul jocurilor de noroc şi vaccinare
Codul introduce şi un set de 12 mesaje de interes public, care vor fi difuzate pe radio şi TV. Este sfârşitul unei ere pentru faimoasele mesaje cu excesul de „sare, zahăr şi grăsimi” care vor fi înlocuite cu unele noi.
Redăm mesajele în continuare, alături de explicaţiile CNA pentru aceste:
1. „Şansele recuperării copilului cu autism cresc în primii trei ani de viaţă. Consultă medicul de familie pentru aplicarea screeningului în autism.”
Accentuează importanţa intervenţiei precoce în tulburările de spectru autist – o contribuţie esenţială la incluziune socială.
2. „Creşte-ţi copilul cu dragoste, fără violenţă! Bătaia nu este o metodă de disciplinare.”
Un apel la educaţie pozitivă şi la respingerea violenţei în familie ca mijloc de „corectare” a copilului.
3. „Vaccinarea previne apariţia unor boli grave. Vaccinarea este esenţială pentru sănătatea copilului tău.”
Mesaj de sănătate publică menit să restabilească încrederea în medicina preventivă.
4. „Pentru susţinerea economiei locale, cumpăraţi în mod conştient produse şi servicii autohtone.”
Îndeamnă la consum responsabil şi sprijinirea producătorilor locali.
5. „Consumul de droguri şi jocurile de noroc dau dependenţă. Alege să nu îţi distrugi viaţa, cere ajutor!”
Mesaj dublu de prevenţie şi sprijin, cu adresabilitate directă către tineri şi familii.
6. „Suplimentele alimentare nu vindecă şi nu pot înlocui tratamentele prescrise de medic.”
Combatere a automedicaţiei şi a reclamelor înşelătoare care promit „vindecări miraculoase”.
7. „Drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului sunt garantate doar în democraţie şi sunt baza valorilor europene.”
Mesajul central al unei societăţi libere. Reaminteşte publicului că doar într-un stat democratic aceste drepturi sunt reale, protejate şi garantate.
8. „Comercializarea către minori a alcoolului, a ţigărilor şi a băuturilor energizante este interzisă prin lege!”
Protejarea sănătăţii copiilor şi adolescenţilor prin respectarea legislaţiei.
9. „Pentru a fi pregătiţi în situaţii de urgenţă, consultaţi site-ul www.fiipregatit.ro!”
Educaţie practică pentru reacţie rapidă şi eficientă în situaţii de criză.
10. „Fraudele online îţi ameninţă siguranţa financiară. Accesaţi site-ul www.dnsc.ro!”
Încurajează vigilenţa digitală şi informarea din surse oficiale.
11. „Mai multă mişcare, mai puţin stres! Sportul îţi îmbunătăţeşte echilibrul fizic şi mental!”
Promovarea unui stil de viaţă activ ca soluţie pentru sănătate generală.
12. „Şi unei cărţi îi poţi da follow, like sau share. Intră în reţea: citeşte!”
Un mesaj creativ care conectează lectura cu limbajul digital, încurajând apropierea tinerilor de carte.
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Trimite un comentariu