Minutul Paginademedia, cu Iancu Guda, de la Digi 24. „Primele apariţii au fost mai dificile din cauza lipsei de experienţă, dar m-am obişnuit rapid cu studiourile TV şi camerele”. „Ca să mă relaxez, moderatorul şi-a dat pantalonii jos şi mi-a zis că suntem la terasă şi vorbim", povesteşte analistul financiar şi prezentatorul emisiunii Banii în mişcare, de la Digi 24.
Prima apariţie la TV în 2010:
„Un post de business m-a invitat în prime time să-mi prezint concluziile studiului, moderatorul emisiunii fiind un fost lector din ASE pe care îl cunoşteam. Cu toate că stăpâneam foarte bine subiectul, presiunea primului interviu în direct m-a copleşit.”
Analistul financiar a mai povestit pentru Paginademedia că nu s-a pregătit în mod special pentru emisiunea Banii în mişcare, pe care o prezintă din 2020:
„Sutele de interviuri oferite, toate articolele publicate pe blogul meu (+100 analize financiare), cele 3 cărţi care depăşesc împreună 1.500 de pagini, cei 20 ani de practică şi cei 8 ani de preşedinte şi vicepreşedinte al analiştilor financiari din România, toate aceste experienţe şi miile de ore de muncă m-au pregătit pentru Banii în mişcare.”
Ce publicaţii urmăreşte?
Ziarul Financiar, Profit, Bursa, iar din străinătate Bloomberg, Investing.com şi Seeking Alpha.
Ce revistă preferă?
The Economist.
Mai multe detalii, aflaţi în interviul de astăzi cu Iancu Guda.
- TV sau YouTube?
Aleg TV-ul întotdeauna pentru ştiri, sport şi educaţie, YouTube doar pentru muzică şi câteva canale de analize pentru piaţa de capital pe care le urmăresc selectiv.
- Radio sau podcast?
Radio în oraş (la drumuri scurte, pentru muzică sau ştiri), iar în deplasările mai lungi, din afara oraşului, am playlist-ul meu şi selecţia de cărţi audio.
- Facebook sau Instagram?
Facebook, pentru că am un tracking mai bun pentru vizibilitate şi postări, şi LinkedIn datorită dezbaterilor mai profesionale şi axate pe business. Nu folosesc alte platforme (Instagram, TikTok etc.)
- Ştiri sau emisiuni?
În general ştiri, pentru ca nu am timp şi prefer să-mi iau informaţia rapid. Mai urmăresc şi câteva emisiuni, dar mai mult din zona dezbaterilor politice şi economice pe marginea ştirilor zilei.
- Ce ştiri preferi să consumi şi din ce categorii?
Sport (în special, fotbal) şi economie pe toate nivelurile: macro (fiscalitate şi politică monetară), business (noutăţi despre companii mari şi sectoare importante), finanţele personale (evoluţia bursei) şi toate comunicatele de presă ale instituţiilor publice pe zona financiară (INS, BNR, Consiliul Fiscal).
- De unde te informezi cel mai des? TV, online sau print?
TV si online.
- Cu ce publicaţii îţi începi ziua?
Digi24, de mai multe ori pe zi, uneori la fiecare 2-3 ore caut informaţii noi sau urmăresc cele mai importante publicaţii financiare locale (Ziarul Financiar, Profit, Bursa) şi câteva internaţionale.
- Ce publicaţii din străinătate urmăreşti?
Financial Times, Bloomberg, Investing.com, JP Morgan Asset Management, Seeking Alpha.
- Când ai citit ultima dată un ziar sau o revistă?
The Economist.
- La ce uitai la TV când erai mic?
Fotbal, foarte mult fotbal.
- Serial preferat?
Seinfeld.
- Film preferat?
The Pursuit of Happyness.
- Emisiune preferată?
Quest Means Business.
- Ce jurnalist apreciezi?
Richard Quest.
- Cât de des publici pe reţelele sociale?
În fiecare zi, despre ideile cheie din emisiunea zilnică Banii în mişcare sau analize periodice despre mediul de afaceri din România sau contextul economic.
- Blog sau vlog?
Blog, consum mai mult conţinut din zona de economie, finanţe şi piaţa de capital care se pot prezenta mai uşor prin intermediul analizelor scrise, grafice.
Vlog doar atunci când sunt dezbateri sau interviuri pe teme economice.
- Cât de des scrii pe blogul tău?
Înainte de debutul proiectului Banii în mişcare şi alte câteva cursuri pe care am început să le predau în ultimii 3 ani, scriam zilnic pe blog (actualizam secţiunea „Ştiaţi că…” şi publicam un articol săptămânal despre evoluţia mediului de afaceri).
Acum scriu pe blog ocazional, doar când sunt noutăţi importante despre mediul de afaceri, dar public zilnic pe pagina publică de Facebook şi LinkedIn emisiunea Banii in miscare sau intervenţiile zilnice live la Ştirile dimineţii.
- Cum a fost la început când ai apărut la TV?
Nu am vrut să fiu în lumina reflectoarelor cu orice ocazie, mereu mi-am exprimat opinia şi analizele doar pe marginea subiectelor pe care le stăpânesc foarte bine.
De aceea, în general, m-am simţit confortabil cu interviurile la TV, chiar daca au fost în direct sau interviuri scurte, înregistrate (tip sincron pentru ştiri).
Desigur, primele apariţii au fost mai dificile din cauza lipsei de experienţă, dar m-am obişnuit rapid cu camerele şi studiourile TV.
- Îţi mai aminteşti prima apariţie?
Daa, parca a fost ieri. Se întâmpla în 2010, aveam 25 de ani şi eram foarte emoţionat pentru că era prima apariţie live, în prime time (până atunci, toate declaraţiile şi interviurile fuseseră înregistrate).
În compania multinaţională unde am lucrat în ultimii 20 de ani, pe lângă job-ul din zona operaţională (analiză financiară, informaţii afaceri, securizare creanţe, risk management) sau executivă (CEO Services pentru ultimii 7 ani), am fost aproape mereu şi economist responsabil cu publicarea studiilor sectoriale sau macroeconomice.
La începutul anului 2010 am publicat primul meu raport de ţară, în care estimam corecţii fiscale cu măsuri severe de austeritate.
Un post de business m-a invitat în prime time să-mi prezint concluziile studiului, moderatorul emisiunii fiind un fost lector din ASE pe care îl cunoşteam. Cu toate că stăpâneam foarte bine subiectul, presiunea primului interviu în direct m-a copleşit.
Deşi afară era iarnă, în platou era foarte cald (sau cel puţin aşa resimţeam eu), iar moderatorul a observat că nu sunt în apele mele, din cauza neliniştii. Când mai aveam 1 minut până sa intrăm în direct, pentru a mă face să mă eliberez de emoţii şi tensiune, moderatorul şi-a dat pantalonii jos, a ramas în boxeri scurţi şi mi-a zis: Hai, relaxează-te, gândeşte-te că suntem la o terasă, bem o bere şi vorbim despre fotbal şi economie.
Am făcut şi eu acelaşi lucru, profitând de faptul că amândoi eram mascaţi de pupitrul din studio care ne acoperea complet de la bust în jos. M-am relaxat brusc şi am avut una din cele mai bune discuţii de 15 minute, în direct, prime-time, despre economia românească.
În urma intervenţiei mele, chiar am primit o propunere de la postul respectiv de a începe o colaborare pentru interviuri şi analize periodice asumate, dar am declinat din cauza programului de studii foarte aglomerat din acea perioadă.
- Eşti analist financiar, nu jurnalist. Când ai început să prezinţi Banii în mişcare, te-ai pregătit într-un fel anume pentru emisiune?
Nu în mod special pentru această emisiune, dar cred ca tot ce am facut anterior în viaţă m-a pregătit pentru acest proiect. Când eram mic, eram căpitanul echipei de juniori la fotbal CSM Medgidia, în clasă sau cartier. Mi-a plăcut să ies în faţă, să trag echipa după mine, să îmi asum responsabilitatea principală în tot ceea ce am facut.
În liceu, facultate şi toate certificările internaţionale care au urmat (DOFIN, CFA, EMBA) mi-a plăcut economia şi m-am specializat pe analiză financiară, acumulând şi o experienţă de lector de peste un deceniu, respectiv aproape două decenii de corporate risk într-o multinaţională foarte importantă la nivel global, locul 3 în lume pe zona serviciilor integrate de risk management.
Sutele de interviuri oferite, toate articolele publicate pe blogul meu (+100 analize financiare), cele 3 cărţi care depăşesc împreună 1.500 de pagini, cei 20 ani de practică şi cei 8 ani de preşedinte şi vicepreşedinte al analiştilor financiari din România, toate aceste experienţe şi miile de ore de muncă m-au pregătit pentru Banii în mişcare.
- Te-ai gândit vreodată că informaţiile pe care le-ai dobândit în facultate, dar şi în experienţa ulterioară vor ajunge la public prin intermediul unei emisiuni?
Nu, nici nu m-am gândit, nici nu am căutat asta în mod particular, adică nu mi-am propus acest obiectiv. Propunerea concretă a venit chiar din partea managementului Digi24. Probabil nu se aşteptau sa iau decizia atât de rapid, dar am răspuns da, pe loc, în timpul primei discuţii.
Leadership-ul Digi24 m-a convins prin încrederea oferită, libertatea gândirii formatului, frecvenţei pentru difuzare, programului de înregistrări şi, cel mai important, libertatea de exprimare. Mi-au spus: „Iancu, avem încredere în tine, în capacitatea ta de muncă, expertiza şi onestitatea ta. Vrem să faci parte din echipa noastră."
Şi astfel a început proiectul Banii în mişcare, cel mai lung maraton de educaţie financiară din istoria televiziunii româneşti, care are deja 15.000 de minute difuzate pe Digi 24 şi la radio, plus o arhivă online cu absolut toate emisiunile disponibile pe Digi24.ro. Facem istorie şi continuăm să o facem, pentru creşterea nivelului de educaţie financiară din România şi a modului cum punem #BaniiÎnMişcare.
Iancu Guda: Prezintă Bani în mişcare la Digi24 din septembrie 2020
Despre Iancu Guda:
- Din septembrie 2020, Iancu Guda este producătorul şi prezentatorul emisiunii de educaţie financiară (finanţe personale şi ale afaceri) intitulată Banii în mişcare, difuzată zilnic pe Digi24 .
- Iancu Guda este analist financiar. Este responsabil pentru dezvoltarea liniilor de servicii ca şi Director General al Coface Credit Management Services, acumulând o experienţă de aproape 20 de ani privind managementul riscului de credit în cadrul companiei.
- Începând cu anul 2013, este lector asociat la Institutul Bancar Român (IBR), precum şi la Institutul de Studii Financiare (ISF), unde predă cursuri de analiză financiară avansată şi finanţe corporativ.
- Din 2017, Iancu este autorizat de catre ASF pentru poziţia de Administrator Independent în Consiliul de Administraţie al BRD Asset Management.