
INTERVIU. BRomania (Matei Dima) şi Letiţia Roşculeţ revin pe marile ecrane cu „Situationship: combinaţii, nu relaţii”, o comedie care surprinde situaţiile amuzante din lumea datingului modern. După ce au colaborat la Tati Part-Time, Matei şi Letiţia se pregătesc pentru lansarea celui de-al doilea film.
Comedia este scrisă de Letiţia Rosculeţ (Tati part-time) şi de BRomania şi va apărea în cinematografele din ţară marţi, 16 septembrie.
Ideea filmului porneşte din experienţele personale ale lui Matei:
„Am vrut să mă întorc eu puţin la ceva ce ştiam foarte bine - combinaţii şi relaţii. În film apar foarte multe din experienţele trăite de mine acum 10 ani în Bucureşti, acest oraş în care „toată lumea a fost cu toată lumea”. Scuze, e o replică din film, se aplică ok în Sectorul 1.”
Letiţia completează: „Am vrut să introducem şi un personaj masculin, coach-ul de masculinitate, şi să arătăm că fiecare tabără crede că are dreptate, fără să dăm verdicte, ci mai degrabă să punem oamenii în faţa propriei reflecţii.”
De asemenea, Matei Dima va face parte şi din distribuţia filmului, în rolul lui Max, un coach de masculinitate care îi învaţă pe bărbaţi să domine relaţiile şi să manipuleze femeile. Pentru acest rol, Matei Dima a slăbit peste 30 de kilograme.
Întrebat de ce să nu rateze cei de acasă filmul, Matei a spus:
„Deoarece Candidatul Perfect nu a mers şi dacă nu merge nici ăsta o să avem o problemă în bugetul pe anul viitor.”
Protagoniştii acestei comedii sunt Irina Noapteş (Anca), Mihaela Velicu (Vicky), Anastasia Florea (Lia) şi Matei Dima (Max). Din distribuţie mai face parte Daniel Nuţă, dar şi alte nume care vor fi anunţate ulterior.
Mai multe detalii, în interviul de astăzi cu Matei şi Letiţia:
Pagina de Media: „Situationship: combinaţii, nu relaţii” este al doilea film pe care îl faceţi împreună, dar are o temă complet diferită faţă de primul. Cum v-aţi dat seama că funcţionaţi bine ca echipă şi cum se completează Matei scenaristul-actor cu Letiţia regizoarea?
Matei: Letiţia are o viziune foarte bună a unui film ca tot unitar. Şi cred că la Situationship a reuşit să închege cele două abordări foarte bine.
Letiţia: Dacă la primul film Matei vedea cu perspectiva burlacului şi eu cu cea de părinte, am reuşit să acceptăm părerile cu uşurinţă. Aici, fiind vorba despre conflictul dintre bărbaţi şi femei, ciocnirile au fost mai dese şi le-am negociat, de-asta am şi ajuns cam pe la draftul 6. Dar exact ca şi personajele noastre, ne-am găsit echilibrul.
Pagina de Media: De unde a pornit ideea filmului şi câte variante de scenariu aţi trecut până la cea finală? Care sunt provocările reale atunci când scrii o poveste cu teme atât de actuale?
Matei: Am vrut să mă întorc eu puţin la ceva ce ştiam foarte bine - combinaţii şi relaţii. În film apar foarte multe din experienţele trăite de mine acum 10 ani în Bucureşti, acest oraş în care „toată lumea a fost cu toată lumea”. Scuze, e o replică din film, se aplică ok în Sectorul 1.
Letiţia: Matei îşi dorea să facă un film cu 3 femei protagoniste, eu m-am gândit să introducem personajul principal masculin, coach-ul de masculinitate. Sunt multe provocări, în primul rând că am vrut să se recunoască în film atât femeile, cât şi bărbaţii, şi am vrut să le dăm şansa să îşi spună fiecare părerea. Fiecare tabără crede ca are dreptate, aşa ca noi nu am vrut sa dăm verdicte, ci mai degrabă am vrut să le punem o oglinda în faţă ca să se poată descoperi singuri.
Pagina de Media: Există elemente inspirate din experienţele voastre personale? Publicul se întreabă deja dacă situaţiile din film reflectă realităţi prin care aţi trecut sau doar observaţii amuzante din jur.
Matei: Absolut. Chiar numele filmului vine de la o relaţie pe care nu o puteam defini acum 3 ani. La un moment dat, fata cu care mă vedeam mi-a declarat că se numeşte un „SITUATIONSHIP”. Iar mai toate glumele de băieţi sunt luate din întâmplări pe care le-am păţit sau le-am auzit de la cunoştinţe. Bineînţeles, toate astea sunt despre un Matei demult retras din activitatea nocturnă a Bucureştiului.
Letiţia: Sută la sută există elemente inspirate din experienţele noastre. Cred că orice film are un sâmbure personal. Dar nu e un jurnal intim, e mai degrabă un colaj, un pic din ce am trăit noi, un pic din ce am văzut la prieteni şi tocmai ăsta este motivul pentru care situaţiile sunt funny, pentru că sunt recognoscibile. Publicul o să râdă tocmai pentru că şi el o să se regăsească.
Pagina de Media: Matei, ai fost vreodată într-un „situationship”? De ce crezi că termenul e atât de la modă acum? Letiţia, tu cum vezi acest concept inventat de bărbaţi ca să evite asumarea?
Matei: E la modă pentru că oamenii au nevoie de o explicaţie la orice. Ne e frică de ce nu înţelegem. Şi dacă eşti într-o combinaţie care pare că nu are commitment începi să îţi pui întrebări: „Ce este?”, „Ce suntem?”. Şi aşa a venit acest termen, care dă speranţa unei relaţii, deşi eu personal nu am auzit vreodată să meargă mai departe şi să ţină.
Letiţia: Da, este un termen inventat de bărbaţi ca sa prindă ceva pe lângă, cel puţin asta zice Max în film. Eu cred că ar trebui să îl inventeze femeile ca să scape de responsabilitatea pe care o au ele în relaţia cu bărbaţii. Sau poate noi l-am inventat şi am convins bărbaţii ca a fost ideea lor?
Pagina de Media: Matei, în film joci rolul unui coach de masculinitate. Cum priveşti fenomenul acesta care explodează online, unde sfaturile „bărbăteşti” se bat cap în cap cu mesajele feminismului? Cum arată, în opinia ta, echilibrul real între cele două perspective?
Matei: Cred că acest fenomen de masculinitate toxică e reprezentată de un val vocal ca răspuns la valul vocal feminist. Cred că cineva la 30 de ani+ este mai capabil să înceapă să distingă aceste „valuri” şi să aleagă un echilibru între ele. Dar trebuie să îi luăm în calcul pe cei mai mici, care sunt mai influenţabili şi care nu au o istorie clară a sexelor, de aceea când citesc constant că „bărbaţii sunt problema” sau „MEN!” pe social media pot foarte uşor să aleagă calea toxica.
E ca şi cum te-ai duce la cineva pe stradă, i-ai spune ce e în neregulă cu el, deşi nu îl cunoşti, iar el trebuie să aleagă dacă te crede sau dacă să zică „aloooo ce-i cu tine, ia mai lasă-mă”. Şi apoi intervin aceşti influenceri de masculinitate, care profită de pe urma confuziei băieţilor. Cum a zis Obama luna trecută, cred că ar ajuta să zicem băieţilor şi ce fac bine, nu doar ce fac rău sau ce au făcut rău băieţii dinaintea lor.
Echilibrul este o utopie pe care nu o văd posibilă prea curând, suntem mai divizaţi ca niciodată şi nicio parte nu vrea să audă ce are de zis cealaltă. Cred totuşi că prin filmul nostru facem un pas în direcţia înţelegerii.
Pagina de Media: Letiţia, personajele feminine din film acoperă tipologii foarte diverse – de la fata îndrăzneaţă la cea credulă sau la cea care se agaţă de relaţie. Cum ai construit aceste personaje şi cum ai reuşit să le faci credibile pentru un public care se regăseşte în ele?
Letiţia: Am construit personajele feminine din bucăţi de realitate. M-am uitat mult la prietenele mele, la conversaţiile din jur, la felul în care femeile jonglează între dorinţa de independenţă şi presiunile sociale. Am vrut tipologii diferite, pentru ca fiecare spectator să poată spune: asta seamănă cu mine sau cu cineva pe care îl ştiu.
Credibilitatea vine tocmai din imperfecţiuni pentru că femeile din film nu sunt personaje ideale, ci oameni care greşesc, se entuziasmează prea repede, se agaţă, dar şi învaţă. Şi pentru că sunt puse în situaţii comice, recunoaşterea devine mai uşoară, râzi, dar râzi de ceva ce îţi e familiar.
Pagina de Media: Filmul promite mult umor, dar şi un strop de adevăr crud despre relaţiile moderne. Cum aţi reuşit să păstraţi balanţa între comedie şi mesaj?
Letiţia: Noi nu am vrut ca filmul sa fie unul moralizator, aşa că am privit comedia ca pe un cal troian: oamenii vin să râdă, dar odată garda e jos, intră şi mesajul.
Am lăsat situaţiile reale să fie punctul de plecare şi am pus peste ele un strat de umor. Dacă râzi de ceva ce recunoşti, atunci te şi loveşte mai tare adevărul din spate. Cred că balanţa a venit natural, realitatea e atât de absurdă încât, uneori, tot ce trebuie să faci ca regizor e să o arăţi puţin mai apăsat şi deja e amuzant… şi crud în acelaşi timp.
Matei: Cum a zis Leti.
Pagina de Media: Ce ar trebui să ştie spectatorii înainte să vină la cinema? De ce „Situationship: combinaţii, NU relaţii” e filmul care le va testa limitele, dar şi care îi va face să râdă de propriile poveşti?
Matei: Să ştie că vin să vadă o radiografie a relaţiilor din ziua de azi şi că o să râdă, o să se destindă într-o perioadă atât de încărcată, plus că cine ştie câte filme organice o să mai avem până vine AI.
Letiţia: Pentru că e genul de comedie care te face să te simţi confortabil şi inconfortabil în acelaşi timp, să râzi, dar pe interior te gândeşti „Oops, asta am făcut-o şi eu”, şi pentru că îţi arată cât de haotice şi funny pot fi relaţiile moderne, dar şi cât de mult ne ascundem în spatele lor.
Pagina de Media: Cum vreţi să iasă publicul din sală după vizionare? Mai atent la relaţiile lui? Mai relaxat? Sau doar cu zâmbetul pe buze?
Matei: Gata de o combinaţie ceva.
Letiţia: Vreau sa iasă uitându-se relaxaţi, cu autoironie la relaţiile lor. Uneori ne luăm prea în serios.
Pagina de Media: Şi… de ce să nu ratăm filmul?
Matei: Deoarece Candidatul Perfect nu a mers şi dacă nu merge nici ăsta o să avem o problemă în bugetul pe anul viitor.
Letiţia: Pentru că o să râzi, dar o să şi recunoşti lucruri din propriile poveşti. Şi pentru că, sincer, dacă nu vii, sigur o să ţi-l povestească prietenii şi o să regreţi că nu l-ai văzut pe ecran mare.
Autor: Adriana Diură adriana.diurapaginademedia.ro