INTERVIU. Platforma Discovery Plus va ajunge şi în România. O spune chiar unul dintre şefii companiei, într-un interviu acordat Paginademedia.ro. Nu spune însă şi când este estimată sosirea seriviciului şi în ţara noastră.
Acelaşi serviciu de streaming - Discovery Plus - este catalogat ca fiind „cea mai mare schimbare şi turnură” din ultimii 15 ani. O spune, tot pentru Paginademedia.ro, Jamie Cooke (Group Senior Vice President and General Manager Discovery in Central Eastern Europe, the Middle East, Africa and Russia).
Şeful Discovery, care lucrează în companie de peste 15 ani, a vorbit despre acest subiect, dar şi despre Jocurile Olimpice de la Tokyo, la care Discovery a fost broadcaster oficial. La noi, competiţia s-a văzut la Eurosport şi la TVR (care a cumpărat drepturi de la Discovery).
„E un eveniment sportiv istoric şi suntem mândri să fim broadcasterul oficial în Europa, cu acces la fiecare minut al competiţiei, fiecare medalie, fiecare erou, în direct şi la cerere”, punctează Jamie Cooke.
Înainte de alte subiecte, o scurtă prezentare a lui Jamie Cooke: A fost numit, în octombrie 2020, în funcţia de director general Discovery pentru Europa Centrală şi de Est, Orientul Mijlociu, Africa şi Rusia, precum şi responsabil de administrarea majorităţii canalelor de televiziune Discovery în EMEA.
A lucrat cu managementul Discovery pentru a construi operaţiunile, echipele şi cultura din EMEA în ultimii 10 ani, cu un accent pe achiziţii şi integrări.
„2020, anul cu cele mai bune rezultate de audienţă TV”
Jamie Cooke
Paginademedia.ro: Cum se vede Discovery la aproape un an de când aţi preluat funcţia de Manager General pe zona Centrala şi de Est a Europei, Africa şi Rusia? Cum vedeţi piaţa din România? Cum a influenţat faptul că am fost în pandemie? Au fost pierderi? Un ordin de mărime?
Jamie Cooke: 2020 a fost un an important pentru portofoliul internaţional Discovery: a fost anul cu cele mai bune rezultate de audienţă TV, crescând cu +10% , iar creşterea audienţei a depăşit creşterea numărului total de vizionări TV, cu o medie de 6.2 milioane de telespectatori pentru portofoliul nostru internaţional.
A fost cel mai bun an şi cele mai bune rezultate Year-over-Year din 2013 şi până în prezent.
În 2021 continuăm această creştere: mai multe ţări din regiunea EMEA au avut cele mai bune rezultate în Q1 2021 (UK, Germania, Franţa şi Bulgaria au înregistrat cel mai bun trimestru în volum de audienţe. Turcia, Finlanda şi Irlanda au avut cel mai bun al doilea trimestru, iar Argentina, America Centrală şi Belgia al treilea).
Ratingul total TV a crescut cu 2% în România pe segmentul comercial, la o medie de 15.03% rating la nivelul întregului an 2020.
Audienţa comercială Total TV din România a avut un trend atipic, începând de la o scădere medie de 9% în ianuarie-februarie 2020 (comparat cu ianuarie 2019), la o creştere de 15% în martie-aprilie. Faţă de aceeaşi perioadă din anul anterior, după ce audienţele au stagnat în septembrie.
Ultima parte a anului 2020 a adus audienţe mai mari (+5% în octombrie, +8% în noiembrie şi +2% în decembrie), cu o creştere semnificativă în off prime time (10% în octombrie şi 12% în noiembrie), cel mai probabil datorită restricţiilor din pandemie, a muncii de acasă şi a lockdown-ului parţial dupa 23:00.
„Românii tind să se uite mai mult la TV seara”
Şeful de la Discovery a vorbit şi despre obiceiurile de consum ale oamenilor:
„În ceea ce priveşte obiceiurile de consum TV, acestea diferă în funcţie de ţară şi cultură. Vedem asta din rezultatele noastre – dacă un program/documentar/reality-show este un real succes într-una dintre ţări, nu înseamnă automat că va fi un succes la nivel regional.
Spre deosebire de alte ţări, românii tind să se uite mai mult la TV seara, iar prime time-ul se poate extinde frecvent până la 01:00.
Aici e un apetit mai mare pentru formatele internaţionale şi producţiile globale cum ar fi francizele TLC ca 90 Days Fiancee, Say Yes To The Dress, My 3000 lb Life, Dr. Pimple Popper. Acestea performează remarcabil şi şi-au adunat o bază loială de telespectatori pe parcursul anilor”, spune el.
„Tokyo 2020, primele Jocuri Olimpice de vară transmise de Discovery”
Jamie Cooke a discutat, pe larg, despre desfăşurarea de forţe pentru Jocurile Olimpice de la Tokyo, primele de acest fel transmise de Discovery. Şeful din regiune afirmă că în ceea ce priveşte drepturile pentru următorii ani (adică din 2028) „discuţiile referitoare la drepturile de transmisie vor fi luate în considerare în timp util”, fără a da însă mai multe detalii.
Paginademedia.ro: Pentru că vorbim de un business: ce câştigă un post precum Eurosport din difuzarea Jocurilor Olimpice? Reputaţie? Un brand mai puternic? Bani? (Şi) altceva?
Jamie Cooke: „Obiectivul nostru principal a fost să aducem Jocurile Olimpice la cât mai mulţi oameni din Europa. Aşa cum am detaliat în 2015, atunci când IOC şi Discovery au anunţat parteneriatul, Discovery a achiziţionat drepturile exclusive de difuzare, evaluate la 1.3 miliarde de euro, pentru toate platformele (TV şi digital) în 50 de teritorii pentru două cicluri, însemnând patru ediţii ale Jocurilor Olimpice (de la PyeongChang 2018 la Paris 2024).
Discovery obţine venituri din oferta sa pentru Jocurile Olimpice dintr-o serie de surse, incluzând sublicenţieri (de exemplu, parteneriatele cu televiziunile naţionale free-to-air), advertising, abonamente pe platformele DTC şi extinderea parteneriatelor pe care le avem”, explică acesta.
Paginademedia.ro: Aţi luat în calcul că în România, de exemplu, parte din competiţie este difuzată şi de postul public, un canal cu audienţe peste Eurosport? Care a fost strategia în acest caz?
Jamie Cooke: „Ca official broadcaster şi Gazdă a Jocurilor Olimpice în Europa, principalul nostru obiectiv este să aducem acest eveniment sportiv de amploare la cât mai mulţi telespectatori. Parte a strategiei noastre să atingem acest obiectiv este prin parteneriate de sublicenţiere cu televiziunile naţionale free-to-air în marea majoritate a ţărilor din regiunea noastră, inclusiv în România”, punctează Cook.
Cum arată Jocurile Olimpice în pandemie? - Multă muncă „remote”
Managerul de la Discovery a dat câteva detalii şi în ceea ce priveşte difuzarea unei comptetiţii atât de mari în condiţii de pandemie:
„În calitate de broadcaster oficial al Jocurilor Olimpice în Europa, ştim că Discovery şi reprezentanţii săi se află într-o poziţie privilegiată de a fi prezenţi în Japonia. Respectăm cu stricteţe toate recomandările puse la dispoziţie, pentru a ne asigura că transmitem Jocurile Olimpice într-o manieră sigură pentru toată lumea.
Pentru a putea interacţiona într-o manieră sigură cu atleţii, am creat un spaţiu de lucru sigur în zona noastră de la International Broadcast Centre (IBC) din Tokyo, unde aceştia pot intra în zona croma şi de aici sunt “teleportaţi” în studioul Eurosport Cube
Avansul tehnologiei ne-a permis să avem producţii de la distanţă şi un impact mai mare în ultimii ani. De la an la an, poţi face din ce în ce mai multe lucruri de la distanţă, ceea ce ne permite să inovăm şi, în acelaşi timp, să nu mai avem atât de mulţi colegi care să călătorească, experienţa on-screen rămânând la fel de bună”, povesteşte Jamie Cooke.
„Peste 3.500 de ore de transmisie”
Paginademedia.ro: Aţi sesizat interes pentru anumite sporturi olimpice? Există vreo diferenţă de abordare în conţinutul editorial între România (şi în special ţările din sud-estul Europei) şi cele din vest pentru această ediţie a Olimpiadei? Românii la ce se uită cel mai mult?
Jamie Cooke: „Pentru Jocurile Olimpice Tokyo 2020, Eurosport a pregătit o acoperire mai mare ca oricând, cu peste 3.500 ore de transmisie. În România, de exemplu, echipa s-a concentrat pe a aduce cât mai mult conţinut cu relevanţă locală de la Tokyo.
În timp ce pe Eurosport 1 folosim un feed pan pentru întreaga regiunii şi avem eroi şi sporturi internaţionale, Eurosport 2 este gazda eroilor locali din patru ţări, printre care şi România. Astfel, pentru România, Ungaria, Republica Cehă şi Slovacia, Eurosport 2 aduce mai mult conţinut relevant pentru telespectatorii de acolo.
În plus faţă de acoperirea TV, platformele noastre digitale au de asemenea conţinut exclusiv de la Jocurile Olimpice. Eurosport Player, Eurosport.ro şi emisiunea zilnică live de pe Facebook, “Olympic Talks”, aduc toate informaţiile, noutăţile şi conţinutul relevant de la Tokyo”, afirmă acesta.
Paginademedia.ro: Eurosport Player a avut o secţiune dedicată Jocurilor Olimpice şi a oferit conţinut nelimitat. Vă aşteptaţi la o creştere a numărului de abonaţi în România după această competiţie?
Jamie Cooke: „Fiecare competiţie şi fiecare atlet sunt live pe Eurosport Player, unde avem o transmisiune live 24/7 de la Tokyo. Asta ne permite să acoperim absolut totul de la Jocurile Olimpice şi să le oferim tuturor celor care ne urmăresc conţinutul pe care şi-l doresc. Dacă este o competiţie care nu este la TV, atunci va fi cu siguranţă pe Eurosport Player.
Strategia noastră pentru Jocurile Olimpice şi nu numai, atât la TV cât şi pe Eurosport Player, este să aducem cât mai mult conţinut relevant posibil, din sporturi şi competiţii variate. Acesta va continua să fie obiectivul nostru principal.”
A fost atinsă ţinta de audienţă?
În ceea ce priveşte audienţele, managerul general Discovery spune că s-au anunţat „rezultate record”. Mai exact:
Paginademedia.ro: Drepturile TV pentru Jocurile Olimpice sunt extrem de costisitoare. Credeţi că audienţa a fost pe măsura aşteptărilor? A fost atinsă ţinta de audienţă în ceea ce priveşte Olimpiada de la Tokyo, în special pentru România?
Jamie Cooke: Echipa centrală a trimis un comunicat de presă zilele trecute, în care a anunţat rezultate record de engagement atât pe platformele digitale Discovery, cât şi la TV. Aproape 750 de milioane de minute de la Jocurile Olimpice au fost urmărite în regim de streaming pe platformele Discovery şi Eurosport în prima săptămână, aproape de 18 ori mai multe decât în prima săptămână de la PyeongChang 2018.
Cu ajutorul distribuţiei pe multiple platforme abordate de Discovery şi Eurosport (FTA, PayTV şi Digital/D2C), peste 275 de milioane de oameni au urmărit Jocurile Olimpice până acum.
Peste 100 de milioane dintre aceştia au urmărit Jocurile Olimpice pe platformele TV sau digitale Discovery, iar 175 de milioane au urmărit evenimentul prin parteneriatele de sublicenţiere cu televiziunile free-to-air din Europa. Acestea sunt rezultatele pentru prima săptămână a Jocurilor Olimpice.
Cea mai mare schimbare la Discovery
Jamie Cooke, care este de 15 ani în companie, spune că cea mai mare schimbare s-a întâmplat chiar în ultimele şase luni.
Paginademedia.ro: Faceţi parte din „familia” Discovery de aproape 15 ani. Cum s-a schimbat compania şi conţinutul pe care-l oferă în această perioadă?
Jamie Cooke: „Nici nu simt că au trecut 15 ani! Timpul pare că a zburat datorită ritmului dinamic pe care îl are această companie media – în fiecare an am simţit că parcă aveam un nou job, iar asta mi-a menţinut energia.
În timp ce Discovery s-a transformat de-a lungul anilor, de la o companie de cablu la o companie IP globală şi liderul divertismentului real-life pe toate ecranele, fie că vorbim de free to air, pay sau digital, la bază a rămas aceeaşi misiune de a aduce putere pasiunilor telespectatorilor din întreaga lume prin conţinut premium.
Dar cea mai mare schimbare şi turnură a venit în ultimele 6 luni, când am început să ne îndreptăm spre discovery+, serviciul global de streaming de divertisment real-life Discovery, care s-a lansat în peste 40 de pieţe până acum. În regiunea mea, am lansat discovery+ împreună cu 5 parteneri în numai 6 luni.
A fost un efort foarte mare pentru echipele noastre şi sunt mândru de ce am reuşit până acum, să aducem conţinutul Discovery atât la TV, cât şi pe discovery+.
discovery+ este destinaţia numărul unu pentru tot ce ţine de divertisment de tip real-life, incluzând şi sportul. România este, de asemenea, pe listă pentru lansarea discovery+ şi vom reveni cu noutăţi cât de rapid posibil”, conchide Managerul Discovery.
Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
Comentarii