
EXCLUSIV Paginademedia.ro. Procedură de licitaţie anulată la Hidroelectrica, la câteva zile după ce conducerea companiei a fost schimbată.
Hidroelectrica avea în derulare o licitaţie pentru mai multe servicii de comunicare, pentru o perioadă de trei ani şi o valoare de aproximativ trei milioane de euro.
Potrivit surselor Paginademedia.ro, licitaţia s-a anulat pentru o reanaliză, astfel încât "să se alinieze cu viziunea strategică a noii conduceri în ceea ce priveşte priorităţile de dezvoltare şi, implicit de comunicare ale companiei".
Paginademedia.ro a consultat caietul de sarcini şi vă prezintă câteva detalii despre ce anume îşi propunea Hidroelectrica să obţină de la agenţiile participante. Surse din piaţa media care au dorit să-şi păstreze anonimatul au declarat că este un caiet de sarcini "ca în anii 90".
Principala problemă: achiziţia "la cantitate", nu după calitatea audienţei. De exemplu, caietul de sarcini prevedea un "număr de pornire" de cel puţin 150 de spoturi TV. Nu se menţiona nimic de GRP (Gross Rating Points), adică puncte de audienţă pe targetul vizat, cum se practică în piaţa de publicitate.
Se cereau cinci popsturi TV, dintre care unul să aibă un rating de cel puţin 2,4 pe publicul naţional.
Totodată, în ceea ce priveşte campania outdoor, caietul de sarcini cerea un număr de panouri, fără a preciza nimic despre publicul vizat de acestea.
Caietul de sarcini nu cuprindea criterii legate de performanţa financiară a agenţiilor înscrise, lăsând astfel deschisă posibilitatea ca firme cu experienţă redusă să intre în procedură.
Neclarităţile din caietul de sarcini au făcut ca numai răspunsurile la întrebările de clarificare să ajungă la o sută de pagini (de trei ori mai multe decât caietul de sarcini).
Hidroelectrica îşi propunea, prin caietul de sarcini, să aibă şi un podcast propriu, în propriul studio, dar şi ca oficialii companiei să participe, ca invitaţi, la podcasturile "relevante" de pe piaţa online.
Licitaţia punea la un loc, practic, toate activităţile de comunicare, de la focus group-uri la PR, media, branding, creaţie şi media.
Câteva detalii din caietul de sarcini al licitaţiei care avea termen final de înscriere chiar în această săptămână (după ce a mai fost amânat de câteva ori).
Obiectul contractului de prestări servicii care va fi atribuit în urma acestei achiziţii constă în:
1) Cercetare de piaţă şi focus grupuri;
2) Realizarea conceptului campaniei de comunicare şi promovare la nivel naţional;
3) Realizarea şi difuzarea de campanii/spoturi TV, campanii/spoturi Radio, în funcţie de planul de publicitate aprobat de Hidroelectrica;
4) Realizarea de materiale promoţionale;
5) Organizare şi promovare de conferinţe în numele Hidroelectrica;
6) Campanii outdoor;
7) Campanii de Social Media şi administrarea canalelor online ale Hidroelectrica;
8) Realizarea de emisiuni de tip Podcast în studio propriu;
9) Comunicare online şi parteneriate media;
10) Raportare lunară a tuturor activităţilor realizate;
11) Analiză rezultate campanie, bazată pe utilizarea unor instrumente specifice pentru măsurarea impactului campaniilor TV, OOH precum şi a celor din Social Media
12) Dezvoltare concept rebranding: manual de brand, identitate vizuală, materiale branduite (grafic design: template ppt, cărţi de vizită, semnătură electronică, website companie etc), comunicare de brand.
TV:
Spoturile TV vor avea durată de minim 30 de secunde şi vor cuprinde realizarea iniţială a unui brief (concept spot), a scenariului şi, ulterior, pregătirea unui echipe de producţie pentru realizarea acestora. Se vor realiza 2 spoturi, unul în primul an de contract şi al doilea la începutul celui de-al treilea an de contract. Ofertantul este responsabil de organizarea echipei de producţie.
Televiziune – planul va cuprinde televiziuni cu acoperire naţională unde vor fi difuzate spoturi cu o durată situată între 30 de secunde şi 1 minut, toate spoturile fiind difuzate doar în intervalul orar 07.00-23.00, din care cel puţin 50% din numărul total de spoturi vor fi distribuite în intervalul 18.00–23.00. Se vor propune minim 5 canale de televiziune cu acoperire nationala, din care minim 1 (una) să aibă indicatorul Rtg%, pe publicul National +g, de peste 2.4 pentru luna ianuarie 2025, conform Raportului Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor
- Ofertantul care propune cele mai multe difuzări de spoturi TV respectând toate condiţiile formulate în CS va primi 15 puncte.
Outdoor
Campania de OOH vine în sprijinul campaniilor de TV, radio şi online în vederea diseminării mesajului Hidroelectrica. Pentru promovarea serviciilor în cadrul campaniei de comunicare se va folosi OOH în cele mai importante oraşe din cele 8 regiuni ale ţării. Operatorul Economic va propune în cadrul ofertei tehnice un plan pentru desfăşurare a campaniei OOH la nivel naţional, având în vedere asigurarea a minimum 1 faţă de afisaj OOH pentru fiecare judeţ în parte, pentru o perioadă de minim 30 zile.
Conferinţe de presă
Operatorul Economic va propune organizarea a nu mai puţin de 6 conferinţe de presă, având ca obiectiv promovarea serviciilor Hidroelectrica către presă şi către publicul larg.
Podcast propriu
o Emisiuni video sau audio-video, cu durată între 20 şi 40 minute;
o Tematici diverse: sustenabilitate, tranziţie energetică, inovaţie în energie, educaţie, CSR, parteneriate strategice, perspective de leadership etc.;
o Invitaţi propuşi: reprezentanţi ai Hidroelectrica, parteneri din industrie, lideri de opinie, influenceri relevanţi, jurnalişti specializaţi;
o Format profesional, cu introducere grafică şi sonoră, jingle, identitate vizuală şi post-producţie.
Număr minim de episoade:
o Se vor realiza minimum 6 episoade de podcast pe an, cu o frecvenţă de 1 episod la 2 luni (minim 18 episoade pe durata contractului).
Parteneriate media
• Identificarea şi încheierea de parteneriate media online cu:
o minimum 3 trusturi media naţionale, cu profil de ştiri (care să deţină platforme online şi canale TV);
o minimum 3 publicaţii economice naţionale, din care cel puţin 1 cu versiune print activă;
o minimum 3 publicaţii generaliste online, aflate în top 20 publicaţii din România conform BRAT în luna februarie 2025;
Cum se punctau ofertele:
Numărul de difuzari ale spoturilor TV per total campanie – 15 puncte. - Ofertantul care propune cele mai multe difuzări de spoturi TV respectând toate condiţiile formulate în CS va primi 15 puncte
Numărul de difuzări spoturi Radio per total campanie – 10 puncte. Ofertantul care propune cele mai multe difuzări de spoturi Radio, respectând toate condiţiile formulate în CS va primi 10 puncte
Valoarea ratei de engagement per total campanie Online şi Social Media – 10 puncte
Ofertantul care propune (justificat) cea mai mare valoare a ratei de engagement (=100x Engagement/Reach) respectând toate condiţiile formulate în Caietul de Sarcini va primi 10 puncte
Numărul de panouri de afişaj propuse per total campanie – 5 puncte. Ofertantul care propune cele mai multe panouri respectând toate condiţiile formulate în CS va primi 10 puncte.
Obiectul contractului, spunea caietul de sarcini:
"Obiectivul general al contractului este de consolidare a imaginii generale a companiei, cu accent pe activitatea de informare şi publicitate cu privire la produsele, serviciile şi facilităţile oferite de Hidroelectrica pe piaţa de furnizare a energiei electrice.
Campania de informare şi promovare va fi elaborată prin realizarea unui concept unitar care, la rândul său se va materializa prin producerea unor materiale/livrabile cu caracter informativ şi prin difuzarea/transmiterea acestora către publicul ţintă."