Media Fact Book. Câţi bani s-au cheltuit pentru reclame anul trecut în România? Cât se estimează pentru 2023? Răspunsurile, în concluziile studiului anual Media Fact Book, realizat de agenţia Initiative.
La nivel general, piaţa de publicitate din România se apropie, anul acesta, de 700 de milioane de euro. Mai exact, 683 de milioane, după ce anul trecut s-a ridicat la 660 de milioane. Cei mai mulţi bani, cam jumătate, sunt atraşi de reclamele de la posturile de televiziune, în timp ce digitalul îşi continuă creşterea anuală consistentă.
De ce doar o evoluţie uşoară a pieţei?
"Creşterea moderată în 2022 de doar 9% faţă de 2021 vine şi pe fondul incertitudinii şi a strategiilor precaute adoptate de către advertiseri în contextul războiului din Ucraina şi a previziunilor economice negative", explică cei de la Initiative.
Piaţa de publicitate în ultimii ani
Alexandra Olteanu, Managing Director initiative, analizează trendurile:
„După creşterile spectaculoase din ultimii ani, 2022 a venit cu multe motive de îngrijorare economică şi socială, ceea ce a dus la mult mai multă precauţie în investiţiile de media, şi nu numai. Cu toate acestea, ne bucură menţinerea trendului pozitiv pentru întreaga piaţă de media şi tratăm creşterea moderată de 9% ca pe un semn de maturitate şi consolidare.
Digitalul rămâne principalul factor de creştere pentru întreaga industrie, +25% faţă de 2021, ajutat puternic de conexiunile mobile rapide şi accesibile şi de penetrarea reţelelor sociale. 2023 se conturează a fi un an al consolidărilor şi al abordărilor mature în alocarea bugetelor de comunicare."
Situaţia detaliată, în continuare.
TELEVIZIUNE - Audienţele scad, reclamele sunt (încă) multe
Trendul descendent al audienţelor TV a continuat şi s-a accelerat în 2022 cu o scădere de -10%, comparativ cu anul precedent. Cu toate acestea, în 2022, investiţiile în publicitatea TV au reprezentat mai mult de jumătate (53%) din piaţa de media locală, cu o valoare netă estimată de 350 de milioane de euro. Initiative estimează că şi în 2023 va fi în jurul aceleiaşi valori.
Prima parte a lui 2023 a adus rezultate de audienţă similare cu cele din anul anterior, iar companiile care investesc în publicitate se prezintă la fel de precaute în gestionarea investiţiilor de media în TV, chiar dacă oferta din această categorie este în creştere, prin lansarea de noi staţii TV.
Din punctul de vedere al market share-ului, se estimează o foarte uşoară scădere a TV-ului, de doar 2%, în favoarea Digitalului, la finalul lui 2023.
DIGITAL - Creştere spectaculoasă: plus de 25%
Digitalul îşi păstrează rolul de locomotivă pentru întreaga industrie media şi direcţia pozitivă, atingând o nouă cotă de piaţă record, de 35% din întreaga piaţă de media din România, cu un total net estimat de Initiative la 233 de milioane de euro, la finalul lui 2022.
Practic, vorbim de 25% creştere de la un an la altul.
Principalii factori care au influenţat această evoluţie sunt creşterea şi consolidarea e-commerceului, schimbarea obiceiurilor de consum de media ale românilor şi penetrarea internetului la un nou nivel record de 89%, în special via conexiuni mobile.
Creşteri semnificative de adoptare a platformelor digitale sunt înregistrate la românii de peste 55 de ani.
Outdoor şi OOH: creşteri de peste 20% şi aici
Un an bun, cu rezultate record în 2022, a înregistrat şi piaţa de OOH, care a crescut cu 23% raportat la 2021, până la valoarea estimată de piaţă de 37 de milioane de euro.
Initiative:
"Din păcate, potenţialul de creştere al acestui canal media a fost influenţat semnificativ de incertitudinea economică, preţurile ridicate pentru producţie şi potenţialele schimbări generate de război."
Digital OOH-ul îşi continuă evoluţia pozitivă atingând o valoare netă estimată la 7 milioane de euro.
În 2023, estimarea Media Fact Book pentru piaţa de OOH este de creştere de 8%, ceea ce va duce la o valoare de 40 de milioane de euro.
RADIO - creştere peste aşteptări
Piaţa de Radio a depăşit aşteptările, generând o creştere de +10% în 2022 versus 2021, atingând o valoare netă estimată de 31,9 milioane de euro.
În 2023, staţiile radio continuă strategia de a integra conţinutul offline cu platformele digitale şi de social media, iar Media Fact Book prefigurează o creştere moderată de 3%, ce va duce piaţa până la 32,9 milioane de euro.
PRINTUL - şi mai la vale
Printul rămâne pe un trend descendent, cu o scădere estimată de 10% în 2022. Soluţia vine, spun cei de la Initiative, de la o abordare integrată cu digital şi din extinderea profilului publicaţiilor spre noi medii, precum video sau social media.
Cu toate aceste optimizări pentru finalul anului 2023, perspectivele rămân pesimiste, cu estimare de scădere cu 11% comparativ cu 2022 şi o valoare totală a pieţei de 5 milioane de euro.
Cheltuielile de publicitate, pe suporturi media
Citeşte şi: RAPORT 2022. Cel mai mare nivel al publicităţii de după Revoluţie! Numai televiziunile încasează peste 350 de milioane de euro!
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro