Skip to main content

Suma uriaşă cheltuită de PSD-PNL pe publicitate TV şi online într-o lună de campanie. A plouat cu bani de la partide pe TV şi în online

 
Suma uriaşă cheltuită de PSD-PNL pe publicitate TV şi online într-o lună de campanie. A plouat cu bani de la partide pe TV şi în online

Coaliţia PSD-PNL a cheltuit într-o lună cât cheltuieşte într-un an pe reclame o mare companie din primele 20 din România. Este fără precedent ca un partid sau o coaliţie să mizeze atâţia bani pe alegeri, dezvăluie Snoop.ro, noua publicaţie de investigaţii la care semnează nume precum Iulia Roşu, Răzvan Luţac, Cătălin Tolontan sau Mirela Neag. 

Publicitate

Amintim că, anul acesta campania pentru europarlamentare a fost pe bani, în timp ce cea pentru locale a fost gratuită. 

Articolul semnat de Cristian Andrei dezvăluie că partidele din coaliţie au cheltuit împreună 9 milioane de euro pentru a se promova pe TV şi în online. Iar banii au mers mai ales la televiziunile de ştiri.

PSD a folosit cele mai mari resurse financiare pentru promovarea pe televiziuni sau în mediul online: 6 milioane de euro.

„Pentru toate partidele sursa de plată iniţială pentru europarlamentare este privată. Astfel, până acum, social-democraţii nu au folosit banii din subvenţie, ci din contribuţiile candidaţilor. Însă, de fapt, aceste sume se transformă în bani publici. Cum? Statul român le returnează acestora fondurile cheltuite, dacă partidele au depăşit pragul de 3% în alegeri”, notează jurnalistul Cristian Andrei. 

Spoturile PSD pentru campania electorală au putut fi urmărite Antena 3, RTV, Digi24 şi B1 TV. 

Conform Snoop.ro, propaganda electorală la televiziuni s-a ridicat la 13,3 milioane de lei (în jur de 2,6 milioane de euro), arată raportările către Autoritatea Electorală Permanentă. 

Iată cum s-au împărţit banii partidelor: 

  • PSD - 30 de milioane de lei (6 milioane de euro). Din aceşti bani, 13,3 milioane de lei au mers la televiziuni, iar 16,7 milioane de lei au mers în online. 
     
  • PNL - a cheltuit 15,5 milioane de lei (3,1 milioane de euro). Din aceşti bani, 8,2 milioane de lei au mers la televiziuni, iar 7,3 milioane de lei au fost cheltuiţi în campanii online. 
     
  • AUR - a cheltuit 15 milioane de lei (3 milioane de euro), fără a se menţiona cât din bani au mers pe TV şi câţi în online. 
     
  • USR - a cheltuit 4 milioane de lei (800.000 de euro). A cumpărat publicitate în media la B1 TV, Digi24, G4Media, Libertatea, Hotnews, 

Ce tarife au avut televiziunile. Peste preţurile clienţilor comerciali

Publicitatea electorală s-a vândut ca şi în alţi ani într-un mod atipic faţă de morul în care cumpără clienţii comerciali. Brandurile obişnuite plătesc pentru un punct de publicitate (CPP). Cu alte cuvinte, plătesc pentru numărul de telespectatori care au urmărit reclama. 

În cazul partidelor, televiziunile au stabilit înaintea campaniei tarife fixe, pentru un spot de 30 de secunde, sau pe un minut. Dar au fost şi preţuri pentru emisiunile de promovare. 

Digi24 a cerut până la 35.000 de euro pentru 15 minute de promovare, Realitatea, 4.000 de euro pentru un minut, după cum a scris Paginademedia.ro la începutul campaniei electorale. 

Antena 3 a avut tarife între 2.300 de euro şi 4.200 de euro, iar Romania TV de la 3.000 de euro un spot de 30 de secunde, la 4.500 de euro. 

Câteva dintre clipurile de campanie

Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
viewscnt

sus