Cine domină investiţiile publicitare? Reclamele la supermarketuri şi la farmacii! Potrivit rezultatelor analizei de monitorizare a reclamelor realizate de mediaTRUST în perioada 1-31 august 2023, Penny, lanţul de supermarketuri de tip discount deţinut de Rewe, ocupă primul loc. Pe următoarele două poziţii: Lidl şi Kaufland.
Analiza mediaTRUST prezintă tendinţele recente din piaţa publicităţii din România. Primele patru poziţii sunt ocupate de marile magazine, urmate de industria pharma şi piaţa de e-commerce.
Principalul canal de promovare rămâne televiziunea. Se păstrează orientarea către platformele digitale şi canalele de comunicare mai dinamice, precum televiziunea şi radio-ul, în detrimentul presei scrise tradiţionale.
mediaTRUST: care sunt strategiile de promovare recomandate
„Brandurile care doresc să rămână relevante şi competitive trebuie să ia în considerare aceste tendinţe în evoluţie rapidă şi să dezvolte strategii de promovare flexibile, axate pe canalele de comunicare care răspund preferinţelor şi comportamentelor schimbătoare ale consumatorilor”, se arată în comunicatul transmis de mediaTRUST.
În intervalul monitorizat:
- s-au difuzat peste 548.000 de spoturi publicitare şi
- cheltuielile totale de publicitate au fost de peste 788 milioane euro (rate card).
Poziţia 1, Penny, a avut în august un total de 9.743 de reclame difuzate (8.884 de spoturi pe TV şi 859 la radio), adică a alocat un buget de peste 18 milioane de euro (rate card).
De notat că sumele estimate sunt calculate la preţul listă (rate card). Sumele reale sunt mai mici, ca urmare a politicilor de vânzări şi discount.
Cea mai semnificativă expunere mediatică s-a înregistrat pe canalul N24, unde au fost transmise 1.467 de spoturi publicitare (adică un buget de 6,7 milioane euro rate card), apoi pe postul B1 TV, unde s-au difuzat 794 de reclame.
Şi Lidl (care e pe poziţia a doua în acest clasament), parte din grupul Schwarz, se menţine în topul brandurilor cu cele mai mari cheltuieli în publicitate.
A alocat un buget de 13,87 milioane de euro (rate card), pentru a-şi promova produsele. „A avut 8.538 de reclame la radio, televiziune şi în presa scrisă, ceea ce înseamnă că publicul din România a fost expus în medie de peste 270 de ori pe zi la spoturile publicitare ale Lidl”, se arată în comunicatul transmis de mediaTRUST.
Brandul Lidl a preferat să difuzeze cele mai multe reclame la TV – a avut 5.973 de spoturi, cele mai multe fiind pe România TV: 621 de reclame. La radio a avut 2.502 spoturi difuzate, cele mai multe pe Magic FM şi Digi FM. Iar în presa scrisă a avut un număr total de 63 de reclame, majoritatea în publicaţiile Libertatea şi Gazeta Sporturilor.
Kaufland (care e pe poziţia a treia în acest clasament), retailerul care aparţine aceluiaşi grup german Schwarz, a alocat pentru publicitate în luna august un buget de aproximativ 13,85 milioane de euro.
Şi a avut chiar mai multe spoturi publicitare difuzate faţă de poziţia a doua, Lidl, adică un total de 10.976. Reclamele Kaufland s-au difuzat de 354 de ori pe zi – la TV au fost cele mai multe (7.782), iar la radio şi în presa scrisă s-au dat 3.194 de spoturi.
Cel mai frecvent spot publicitar de la Kaufland în luna august a fost despre evenimente muzicale de vară şi a fost difuzat de 847 de ori.
Profi, brandul cu cele mai multe spoturi în luna august
Urmează Profi, care, deşi se află pe locul 4, cu un buget de publicitate în valoare de 13,83 milioane de euro (rate card), este brandul cu cele mai multe spoturi difuzate în cursul lunii august. Cel mai vizibil spot este cel numit „La Profi, bucură-te de MultiProfit. Acum ai Bere Neumarkt 0.5L al 2-lea redus – 50%”, care a avut 799 de difuzări.
Şi în luna august, farmacia Catena ocupă locul 5, cu cele mai active branduri.
Catena a alocat un buget estimat la 13,6 milioane de euro, pentru difuzarea a 10.363 de reclame. Brandul a preferat difuzarea reclamelor pe TV, iar postul B1 TV a fost în august canalul care a difuzat cele mai multe spoturi Catena.
Top reclame august 2023 - următoarele poziţii:
- Locul 6 – suplimentele alimentare Prostagood (de la Co&Co Consumer 2002), cu 5.772 de spoturi publicitare (difuzate cel mai mult de N24 şi România TV) şi un buget estimat la 12,4 milioane euro.
- Locul 7 – suplimentul alimentar Urigood (tot de la advertiserul Co&Co Consumer 2002), cu 4.565 de spoturi publicitare (difuzate cel mai mult de N24) şi un buget estimat la peste 10,7 milioane de euro.
- Locul 8 – eMag.ro, cu un total de 8.708 spoturi (difuzate cel mai mult de Kanal D şi Radio ZU) şi un buget estimat la 10,4 milioane de euro.
- Locul 9 – Altex, cu 6.368 de spoturi publicitare (difuzate cel mai mult de B1 TV) şi un buget de 10,2 milioane de euro
- Locul 10 – Carrefour, cu 7.014 de spoturi (cele mai difuzate de Europa FM şi Radio ZU) şi un buget de 10,1 milioane de euro.
Cum a fost realizat studiul
Raportul a fost elaborat pe baza datelor obţinute din monitorizarea reclamelor Admonit mediaTRUST, în perioada 1 – 31 august 2023.
Admonit permite monitorizarea campaniilor publicitare în timp real, inclusiv identificarea noilor spoturi şi urmărirea cheltuielilor publicitare în funcţie de categorii şi mărci de produse detaliate.
Despre mediaTRUST
Autor: Anca Bejan anca.bejanpaginademedia.roÎnfiinţată în 1999, parte a Institute of Media Monitoring (IMM) din Polonia, mediaTRUST România, este compania de monitorizare media cu capital privat cu cea mai îndelungată experienţă pe piaţă si cel mai vast portofoliu de clienţi. Compania oferă clienţilor săi acces la informaţiile apărute zilnic în mass media (presă scrisă, online, radio şi TV) din 15 ţări din Europa Centrală şi de Est.
Din 2004, mediaTRUST e mebră a organizaţiei internaţionale de elită FIBEP (Federation Internationale des Bureaux d’Extraits de Presse), iar în 2014 a devenit membră BRAT (Biroului Român de Audit Transmedia) şi ARMA (Asociaţiei Române pentru Măsurarea Audienţelor).