Skip to main content

Site-urile de ştiri, date complet peste cap de un update Google! Scăderi uriaşe şi creşteri aleatorii. "Acum se vede cât de periculos e orice fel de monopoluri în spaţiul digital". Cine e sus, cine e jos?

 
Imagine generată cu ajutorul AI
Imagine generată cu ajutorul AI

Elefantul din încăpere. "A-O-LEU!". Cel mai auzit cuvânt în documentarea Paginademedia.ro pentru materialul despre ultimul update Google, care a dat peste cap traficul site-urilor. Publisherii din România nu au de făcut decât să vadă şi să aştepte: site-uri care "s-au dus în cap", scăderi şi creşteri aleatorii în toată luna iulie.

Publicitate

Aleatorii pentru că nu se întrezăreşte o logică anume. S-au văzut cu jumătate din trafic evaporat (sau chiar mai mult în unele cazuri!), site-uri ca Digi24, Adevărul, Libertatea, EVZ, dar şi Cancan şi Capital. S-au dus mai sus titluri ca Hotnews sau G4Media.

Update-urile Google sunt ceva normal, dar niciodată efectele nu au fost atât de dramatice. Veţi vedea mai jos ce diferenţe!

Cei contactaţi de Paginademedia.ro au avut, inevitabil, acelaşi răspuns: "nu avem ce face". Câtâ vreme în ecuaţia publicaţie - public este un jucător "din altă lume", aşa va fi. "Nu e ca în presa scrisă sau ca în cazul site-urilor de afară cu abonamente, unde poţi controla această legătură", după cum spune cineva din industrie, sub anonimat.

Şi specialiştii SEO consultaţi de Paginademedia.ro în aceeaşi direcţie sunt: "aşteptăm şi aşteptaţi".

Paginademedia.ro a analizat (bazându-se pe datele BRAT) o zi înainte de update şi una din perioada update-ului. Dar şi săptămânile de înainte şi de după.

Concluziile mai jos.

Concluzia generală: "Acum se vede cât de periculos e orice fel de monopol în spaţiul digital, având în vedere că impactul este devastator", spune Dragoş Stanca, preşedinte BRAT şi specialist în digital.

"Vorbim de fluctuaţii ale traficului care înseamnă şi fluctuaţii ale veniturilor, în plus sau în minus. De unde îngrijorarea justificată că la o apăsare de buton o companie de big tech poate să redeseneze complet modul în care funcţionează media şi, implicit, informarea noastră, şi aşa atât de afectată de algoritmizare".

Stanca vine şi cu o cifră relevantă: "Conform studiilor Ethical Media Alliance, conţinutul de interes public consumat este, în România, undeva la nivelul de sub 5% din totalul conţinutului care ajunge la utilizator."

Update-ul de trei săptămâni. 30 iunie, Ziua Z. Cine apare cu minusuri, cine cu plusuri

30 iunie a fost ziua după care s-a schimbat (dramatic), totul. Google anunţă startul unui „update de core", în limbaj mai accesibil, o rearanjare a algoritmilor după care funcţionează (atât partea de Search, cât şi partea de Discover). Face asta de câteva ori pe an, este ceva normal. De data aceasta, cum a spus şi Dragoş Stanca, „impactul este devastator".

Să vedem, cifrele. Am luat întâmplător, două zile din timpul săptămânii: 17 iunie (înainte de update) şi 10 iulie (după update).

Pe 17 iunie, primul site după unici era Digi24, cu aproape 1,1 milioane de unici, urmat de Libertatea, cu 660.000. După update, pe 10 iulie, Digi24 avea mai puţini de jumătate din unici. Libertatea nici măcar nu era în top 10, iar numărul de unici era, la fel, la jumătate.

Hai să vedem alte siteuri, înainte şi după. În primul rând, publicaţiile care au suferit cel mai mult:

  • Adevărul: 585.000 de unici înainte, până în 200.000 după (şi o coborâre puternică în top)
  • Capital: 510.000 de unici înainte (locul 9) şi 30.000 după (locul 63, unul dintre cele mai puternice efecte)
  • Fanatik: 525.000 de unici pe 17 iunie, 355.000 după update
  • Ştiripesurse: 414.000 de unici în iunie, 165.000 în ziua din iulie
  • RomâniaTV.net: 405.000 unici înainte (loc 12), 65.000 după
  • Click.ro: 385.000 de unici în iunie, până în 50.000 ca urmare a update-ului
  • Bugetul: 330.000 înainte, 27.000 după
  • Cancan: 300.000 de unici la mijlocul lunii iunie, 220.000 pe 10 iulie
  • Gandul: 236.000 de unici înainte, 90.000 la începutul lunii iulie

Acestea au fost site-urile care au resimţit update-ul într-un mod negativ. Au fost însă şi cazuri în care mutarea Google a avut ca rezultat mai mulţi unici în rezultatele. Cine?

Hotnews a fost unul dintre publisherii care au ajuns şi pe primul loc în top în primele zile de update. În zilele monitorizate de Paginademedia.ro, Hotnews apare cu 655.000 de unici în iunie şi cu aproape 800.000 în iulie. DigiSport, de asemenea, a apărut cu cifre mai mari după update (un plus de aproape 300.000 de unici).

Cine mai apare "în sus":

  • Antena3.ro - 210.000 unici înainte, peste 420.000 în ziua de 10 iulie, după update
  • G4media - 315.000 de unici înainte, 370.000 după
  • Ştirile Pro TV - 650.000 după, cu aproape 100.000 mai mulţi decât înainte
  • Economica.net - 95.000 de unici înainte, 320.000 după
  • Spotmedia - 90.000 de unici în iunie, 136.000 după 
  • Edupedu - 160.000 de unici înainte, 305.000 după (a fost chiar aproape de top 10)

Acestea au fost datele comparative pe ziua de 17 iulie. De notat că traficul s-a rearanjat zilnic, iar până la ora redactării articolului sunt (şi) site-uri care "şi-au mai revenit" (Digi24, Libertatea), însă rămân fluctuaţii uriaşe în traficul din România.

Traficul general a fost afectat atât de algoritmii de căutare, cât şi de Google Discover, flux de ştiri care apare în browserul chrome şi generează clickuri pentru publisheri. În perioada update-ului, au fost ştiri ale unor publicaţii care nu au mai intrat în acest flux, ceea ce a influenţat cifrele generale.

Traficul site-urilor pe 17 iunie şi pe 10 iulie (sursa: SATI). Top 15:

  17 IUNIE Afisari Clienti Unici   10 IULIE Afisari Clienti Unici
1 digi24.ro 3421000 1071000 1 digisport.ro 5795000 847000
2 libertatea.ro 1812000 662000 2 hotnews.ro 2105000 800000
3 hotnews.ro 1933000 644000 3 stirileprotv.ro 1222000 650000
4 adevarul.ro 1355000 587000 4 digi24.ro 1659000 471000
5 digisport.ro 3468000 575000 5 gsp.ro 2392000 446000
6 stirileprotv.ro 1249000 575000 6 antena3.ro 1022000 423000
7 fanatik.ro 991000 524000 7 g4media.ro 915000 372000
8 capital.ro 871000 508000 8 fanatik.ro 611000 354000
9 gsp.ro 2484000 491000 9 economica.net 527000 323000
10 stiripesurse.ro 1983000 414000 10 edupedu.ro 578000 305000
11 romaniatv.net 747000 405000 11 libertatea.ro 810000 288000
12 click.ro 791000 386000 12 sport.ro 787000 221000
13 prosport.ro 1037000 351000 13 cancan.ro 598000 220000
14 bugetul.ro 561000 333000 14 ziare.com 764000 212000
15 g4media.ro 840000 317000 15 adevarul.ro 570000 182000
16 sport.ro 915000 303000 16 observatornews.ro 255000 172000
17 cancan.ro 697000 301000 17 stiripesurse.ro 1314000 165000
18 mediafax.ro 542000 280000 18 profit.ro 244000 164000
19 evz.ro 434000 241000 19 economedia.ro 239000 155000
20 gandul.ro 418000 236000 20 golazo.ro 270000 141000
21 ziare.com 804000 233000 21 alba24.ro 223000 139000
22 antena3.ro 512000 212000 22 spotmedia.ro 223000 137000
23 observatornews.ro 274000 184000 23 mediafax.ro 259000 135000
24 newsweek.ro 313000 184000 24 dcnews.ro 245000 132000
25 edupedu.ro 273000 163000 25 prosport.ro 517000 126000

O scurtă privire pe săptămâni: Digi şi Libertatea, primele afectate în prima săptămână, Digisport şi SpotMedia, cele mai câştigate

Paginademedia.ro a făcut şi o analiză în prima săptămână de impact. Care au fost rezultatele?

Datele SATI arată că Digi24 şi Libertatea au apărut cu cele mai mari minusuri în prima săptămână din iulie, faţă de precedenta: peste un milion de unici mai puţini se văd în cifre.

Tot la capitolul impact negativ au intrat şi Bugetul, RomâniaTV, Adevărul, Capital şi Ştiripesurse.

Cine a apărut "pe plus" în prima săptămână?

Primii "câştigaţi" în prima săptămână de update au fost DigiSport (cu un plus de aproape 600.000), Spotmedia şi Economica.net.

În topul diferenţelor care arată plusuri au intrat şi ZiaruldeIaşi, Fanatik, HotNews şi StartUp Cafe, fiecare cu peste 350.000 în plus.

Alte site-uri care în prima săptmână de update au fost afactate pozitiv sunt Antena3, Alba24, StirileProTV, Edupedu, Profit, Golazo şi Euronews.

Topul site-urilor care apar cu cel mai mare minus în prima săptămână de update

  23-29 iunie Clienti Unici   30 iunie-6 iulie Clienti Unici Scădere
1 digi24.ro 3396000   digi24.ro 2105000 -1291000
2 libertatea.ro 2755000   libertatea.ro 1623000 -1132000
3 bugetul.ro 1419000   bugetul.ro 427000 -992000
4 romaniatv.net 2067000   romaniatv.net 1093000 -974000
5 adevarul.ro 2168000   adevarul.ro 1248000 -920000
6 capital.ro 1865000   capital.ro 973000 -892000
7 stiripesurse.ro 1858000   stiripesurse.ro 1174000 -684000
8 click.ro 1119000   click.ro 475000 -644000
9 evz.ro 1027000   evz.ro 466000 -561000
10 cancan.ro 1573000   cancan.ro 1067000 -506000
11 jurnalul.ro 698000   jurnalul.ro 277000 -421000
12 gandul.ro 1225000   gandul.ro 822000 -403000
13 prosport.ro 1088000   prosport.ro 792000 -296000
14 observatornews.ro 1240000   observatornews.ro 947000 -293000
15 ziare.com 1132000   ziare.com 897000 -235000
16 csid.ro 417000   csid.ro 238000 -179000
17 okmagazine.ro 230000   okmagazine.ro 92000 -138000
18 spynews.ro 362000   spynews.ro 224000 -138000
19 descopera.ro 196000   descopera.ro 77000 -119000
20 iamsport.ro 457000   iamsport.ro 339000 -118000
21 b1tv.ro 304000   b1tv.ro 187000 -117000
22 elle.ro 171000   elle.ro 74000 -97000
23 profm.ro 178000   profm.ro 103000 -75000
24 wowbiz.ro 396000   wowbiz.ro 338000 -58000
25 peroz.ro 169000   peroz.ro 112000 -57000

Topul site-urilor care apar cu cel mai mare plus în prima săptămână de update

  23-29 iunie Clienti Unici   30 iunie-6 iulie Clienti Unici Diferenţă unici
1 digisport.ro 1860000   digisport.ro 2449000 589000
2 spotmedia.ro 400000   spotmedia.ro 808000 408000
3 economica.net 476000   economica.net 880000 404000
4 ziaruldeiasi.ro 571000   ziaruldeiasi.ro 962000 391000
5 fanatik.ro 1844000   fanatik.ro 2233000 389000
6 hotnews.ro 2421000   hotnews.ro 2792000 371000
7 startupcafe.ro 120000   startupcafe.ro 474000 354000
8 antena3.ro 1496000   antena3.ro 1778000 282000
9 alba24.ro 284000   alba24.ro 550000 266000
10 stirileprotv.ro 2575000   stirileprotv.ro 2816000 241000
11 edupedu.ro 1132000   edupedu.ro 1372000 240000
12 profit.ro 900000   profit.ro 1106000 206000
13 golazo.ro 489000   golazo.ro 694000 205000
14 euronews.ro 155000   euronews.ro 338000 183000
15 ziarulunirea.ro 261000   ziarulunirea.ro 430000 169000
16 gsp.ro 1567000   gsp.ro 1721000 154000
17 g4media.ro 1190000   g4media.ro 1324000 134000
18 digifm.ro 197000   digifm.ro 328000 131000
19 dcnews.ro 475000   dcnews.ro 601000 126000
20 agrointel.ro 170000   agrointel.ro 293000 123000
21 newsweek.ro 817000   newsweek.ro 935000 118000
22 lovedeco.ro 157000   lovedeco.ro 252000 95000
23 protv.ro 609000   protv.ro 688000 79000
24 economedia.ro 320000   economedia.ro 395000 75000
25 unica.ro 373000   unica.ro 441000 68000

Ce spun publisherii? De la "Nu am nicio explicaţie" la "încă monitorizăm impactul"

„Deocamdată noi monitorizam impactul, deorece abia astazi (17 iulie, n. red) s-a finalizat rollout-ul", a declarat pentru Paginademedia.ro Andrei Bereandă, Managing Director Ringier România. "Noi suntem linistiti si concentraţi pe a livra content de calitate cititorilor.", a continuat el.

Dan Andronic, publisherul EVZ şi Capital (site-uri puternic afectate de update), spune că „Impactul a fost ca de fiecare dată unul care are care ne-a arătat că nu înţelege nimic din algoritmii Google. Aceştia în înţelepciunea lor prăbuşesc siteuri de tradiţie şi ridică necunoscuţi la nivel de vedetă.”

„Nu am nici o explicaţie, dar adevărata problemă este că nici specialiştii IT nu au găsit vreuna", continuă el.

Despre efecte:

Dan Andronic: "Efectul este unul major în condiţiile în care 85 la sută, poate chiar mai mult, ne vin din reclamele Google.

Pe lângă criza economică care în mod cert ne va afecta puternic, acum trebuie să trecem şi peste acest update care durează deja de două săptămâni şi va mai dura încă câteva săptămâni cel puţin.

Este foarte greu de explicat ce se întâmplă şi nimeni nu te ajută."

„Am mai trecut prin situaţii relativ similare. Industria media digitală este într-o continuă dinamică, iar actualizările algoritmilor Google sunt o constantă. Am mai experimentat fluctuaţii de trafic în trecut şi ne-am adaptat de fiecare dată la noile cerinţe", notează Adrian Artene (Gandul, Cancan).

"La fel ca un număr semnificativ de publicaţii online din România şi site-urile noastre au înregistrat o scădere a traficului organic provenit din căutările Google în urma recentelor actualizări ale algoritmului", spune Artene.

"Cheia gestionării unor astfel de situaţii, care într-adevăr nu depind direct de noi în sensul controlului algoritmului, este proactivitatea şi adaptabilitatea rapidă", consideră publisherul Gândul, Cancan şi Mediafax.

Cât despre efectul economic:

Adrian Artene: Este adevărat, în mediul digital, traficul este direct corelat cu potenţialul de încasări, fie că vorbim de publicitate programatică, directă sau alte modele de monetizare.

O scădere a traficului organic va avea, implicit, un impact asupra veniturilor pe termen scurt.
Cu toate acestea, suntem optimişti şi proactivi.

 

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

sus