
Elefantul din încăpere. "A-O-LEU!". Cel mai auzit cuvânt în documentarea Paginademedia.ro pentru materialul despre ultimul update Google, care a dat peste cap traficul site-urilor. Publisherii din România nu au de făcut decât să vadă şi să aştepte: site-uri care "s-au dus în cap", scăderi şi creşteri aleatorii în toată luna iulie.
Aleatorii pentru că nu se întrezăreşte o logică anume. S-au văzut cu jumătate din trafic evaporat (sau chiar mai mult în unele cazuri!), site-uri ca Digi24, Adevărul, Libertatea, EVZ, dar şi Cancan şi Capital. S-au dus mai sus titluri ca Hotnews sau G4Media.
Update-urile Google sunt ceva normal, dar niciodată efectele nu au fost atât de dramatice. Veţi vedea mai jos ce diferenţe!
Cei contactaţi de Paginademedia.ro au avut, inevitabil, acelaşi răspuns: "nu avem ce face". Câtâ vreme în ecuaţia publicaţie - public este un jucător "din altă lume", aşa va fi. "Nu e ca în presa scrisă sau ca în cazul site-urilor de afară cu abonamente, unde poţi controla această legătură", după cum spune cineva din industrie, sub anonimat.
Şi specialiştii SEO consultaţi de Paginademedia.ro în aceeaşi direcţie sunt: "aşteptăm şi aşteptaţi".
Paginademedia.ro a analizat (bazându-se pe datele BRAT) o zi înainte de update şi una din perioada update-ului. Dar şi săptămânile de înainte şi de după.
Concluziile mai jos.
Concluzia generală: "Acum se vede cât de periculos e orice fel de monopol în spaţiul digital, având în vedere că impactul este devastator", spune Dragoş Stanca, preşedinte BRAT şi specialist în digital.
"Vorbim de fluctuaţii ale traficului care înseamnă şi fluctuaţii ale veniturilor, în plus sau în minus. De unde îngrijorarea justificată că la o apăsare de buton o companie de big tech poate să redeseneze complet modul în care funcţionează media şi, implicit, informarea noastră, şi aşa atât de afectată de algoritmizare".
Stanca vine şi cu o cifră relevantă: "Conform studiilor Ethical Media Alliance, conţinutul de interes public consumat este, în România, undeva la nivelul de sub 5% din totalul conţinutului care ajunge la utilizator."
Update-ul de trei săptămâni. 30 iunie, Ziua Z. Cine apare cu minusuri, cine cu plusuri
30 iunie a fost ziua după care s-a schimbat (dramatic), totul. Google anunţă startul unui „update de core", în limbaj mai accesibil, o rearanjare a algoritmilor după care funcţionează (atât partea de Search, cât şi partea de Discover). Face asta de câteva ori pe an, este ceva normal. De data aceasta, cum a spus şi Dragoş Stanca, „impactul este devastator".
Să vedem, cifrele. Am luat întâmplător, două zile din timpul săptămânii: 17 iunie (înainte de update) şi 10 iulie (după update).
Pe 17 iunie, primul site după unici era Digi24, cu aproape 1,1 milioane de unici, urmat de Libertatea, cu 660.000. După update, pe 10 iulie, Digi24 avea mai puţini de jumătate din unici. Libertatea nici măcar nu era în top 10, iar numărul de unici era, la fel, la jumătate.
Hai să vedem alte siteuri, înainte şi după. În primul rând, publicaţiile care au suferit cel mai mult:
- Adevărul: 585.000 de unici înainte, până în 200.000 după (şi o coborâre puternică în top)
- Capital: 510.000 de unici înainte (locul 9) şi 30.000 după (locul 63, unul dintre cele mai puternice efecte)
- Fanatik: 525.000 de unici pe 17 iunie, 355.000 după update
- Ştiripesurse: 414.000 de unici în iunie, 165.000 în ziua din iulie
- RomâniaTV.net: 405.000 unici înainte (loc 12), 65.000 după
- Click.ro: 385.000 de unici în iunie, până în 50.000 ca urmare a update-ului
- Bugetul: 330.000 înainte, 27.000 după
- Cancan: 300.000 de unici la mijlocul lunii iunie, 220.000 pe 10 iulie
- Gandul: 236.000 de unici înainte, 90.000 la începutul lunii iulie
Acestea au fost site-urile care au resimţit update-ul într-un mod negativ. Au fost însă şi cazuri în care mutarea Google a avut ca rezultat mai mulţi unici în rezultatele. Cine?
Hotnews a fost unul dintre publisherii care au ajuns şi pe primul loc în top în primele zile de update. În zilele monitorizate de Paginademedia.ro, Hotnews apare cu 655.000 de unici în iunie şi cu aproape 800.000 în iulie. DigiSport, de asemenea, a apărut cu cifre mai mari după update (un plus de aproape 300.000 de unici).
Cine mai apare "în sus":
- Antena3.ro - 210.000 unici înainte, peste 420.000 în ziua de 10 iulie, după update
- G4media - 315.000 de unici înainte, 370.000 după
- Ştirile Pro TV - 650.000 după, cu aproape 100.000 mai mulţi decât înainte
- Economica.net - 95.000 de unici înainte, 320.000 după
- Spotmedia - 90.000 de unici în iunie, 136.000 după
- Edupedu - 160.000 de unici înainte, 305.000 după (a fost chiar aproape de top 10)
Acestea au fost datele comparative pe ziua de 17 iulie. De notat că traficul s-a rearanjat zilnic, iar până la ora redactării articolului sunt (şi) site-uri care "şi-au mai revenit" (Digi24, Libertatea), însă rămân fluctuaţii uriaşe în traficul din România.
Traficul general a fost afectat atât de algoritmii de căutare, cât şi de Google Discover, flux de ştiri care apare în browserul chrome şi generează clickuri pentru publisheri. În perioada update-ului, au fost ştiri ale unor publicaţii care nu au mai intrat în acest flux, ceea ce a influenţat cifrele generale.
Traficul site-urilor pe 17 iunie şi pe 10 iulie (sursa: SATI). Top 15:
17 IUNIE | Afisari | Clienti Unici | 10 IULIE | Afisari | Clienti Unici | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | digi24.ro | 3421000 | 1071000 | 1 | digisport.ro | 5795000 | 847000 |
2 | libertatea.ro | 1812000 | 662000 | 2 | hotnews.ro | 2105000 | 800000 |
3 | hotnews.ro | 1933000 | 644000 | 3 | stirileprotv.ro | 1222000 | 650000 |
4 | adevarul.ro | 1355000 | 587000 | 4 | digi24.ro | 1659000 | 471000 |
5 | digisport.ro | 3468000 | 575000 | 5 | gsp.ro | 2392000 | 446000 |
6 | stirileprotv.ro | 1249000 | 575000 | 6 | antena3.ro | 1022000 | 423000 |
7 | fanatik.ro | 991000 | 524000 | 7 | g4media.ro | 915000 | 372000 |
8 | capital.ro | 871000 | 508000 | 8 | fanatik.ro | 611000 | 354000 |
9 | gsp.ro | 2484000 | 491000 | 9 | economica.net | 527000 | 323000 |
10 | stiripesurse.ro | 1983000 | 414000 | 10 | edupedu.ro | 578000 | 305000 |
11 | romaniatv.net | 747000 | 405000 | 11 | libertatea.ro | 810000 | 288000 |
12 | click.ro | 791000 | 386000 | 12 | sport.ro | 787000 | 221000 |
13 | prosport.ro | 1037000 | 351000 | 13 | cancan.ro | 598000 | 220000 |
14 | bugetul.ro | 561000 | 333000 | 14 | ziare.com | 764000 | 212000 |
15 | g4media.ro | 840000 | 317000 | 15 | adevarul.ro | 570000 | 182000 |
16 | sport.ro | 915000 | 303000 | 16 | observatornews.ro | 255000 | 172000 |
17 | cancan.ro | 697000 | 301000 | 17 | stiripesurse.ro | 1314000 | 165000 |
18 | mediafax.ro | 542000 | 280000 | 18 | profit.ro | 244000 | 164000 |
19 | evz.ro | 434000 | 241000 | 19 | economedia.ro | 239000 | 155000 |
20 | gandul.ro | 418000 | 236000 | 20 | golazo.ro | 270000 | 141000 |
21 | ziare.com | 804000 | 233000 | 21 | alba24.ro | 223000 | 139000 |
22 | antena3.ro | 512000 | 212000 | 22 | spotmedia.ro | 223000 | 137000 |
23 | observatornews.ro | 274000 | 184000 | 23 | mediafax.ro | 259000 | 135000 |
24 | newsweek.ro | 313000 | 184000 | 24 | dcnews.ro | 245000 | 132000 |
25 | edupedu.ro | 273000 | 163000 | 25 | prosport.ro | 517000 | 126000 |
O scurtă privire pe săptămâni: Digi şi Libertatea, primele afectate în prima săptămână, Digisport şi SpotMedia, cele mai câştigate
Paginademedia.ro a făcut şi o analiză în prima săptămână de impact. Care au fost rezultatele?
Datele SATI arată că Digi24 şi Libertatea au apărut cu cele mai mari minusuri în prima săptămână din iulie, faţă de precedenta: peste un milion de unici mai puţini se văd în cifre.
Tot la capitolul impact negativ au intrat şi Bugetul, RomâniaTV, Adevărul, Capital şi Ştiripesurse.
Cine a apărut "pe plus" în prima săptămână?
Primii "câştigaţi" în prima săptămână de update au fost DigiSport (cu un plus de aproape 600.000), Spotmedia şi Economica.net.
În topul diferenţelor care arată plusuri au intrat şi ZiaruldeIaşi, Fanatik, HotNews şi StartUp Cafe, fiecare cu peste 350.000 în plus.
Alte site-uri care în prima săptmână de update au fost afactate pozitiv sunt Antena3, Alba24, StirileProTV, Edupedu, Profit, Golazo şi Euronews.
Topul site-urilor care apar cu cel mai mare minus în prima săptămână de update
23-29 iunie | Clienti Unici | 30 iunie-6 iulie | Clienti Unici | Scădere | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | digi24.ro | 3396000 | digi24.ro | 2105000 | -1291000 | |
2 | libertatea.ro | 2755000 | libertatea.ro | 1623000 | -1132000 | |
3 | bugetul.ro | 1419000 | bugetul.ro | 427000 | -992000 | |
4 | romaniatv.net | 2067000 | romaniatv.net | 1093000 | -974000 | |
5 | adevarul.ro | 2168000 | adevarul.ro | 1248000 | -920000 | |
6 | capital.ro | 1865000 | capital.ro | 973000 | -892000 | |
7 | stiripesurse.ro | 1858000 | stiripesurse.ro | 1174000 | -684000 | |
8 | click.ro | 1119000 | click.ro | 475000 | -644000 | |
9 | evz.ro | 1027000 | evz.ro | 466000 | -561000 | |
10 | cancan.ro | 1573000 | cancan.ro | 1067000 | -506000 | |
11 | jurnalul.ro | 698000 | jurnalul.ro | 277000 | -421000 | |
12 | gandul.ro | 1225000 | gandul.ro | 822000 | -403000 | |
13 | prosport.ro | 1088000 | prosport.ro | 792000 | -296000 | |
14 | observatornews.ro | 1240000 | observatornews.ro | 947000 | -293000 | |
15 | ziare.com | 1132000 | ziare.com | 897000 | -235000 | |
16 | csid.ro | 417000 | csid.ro | 238000 | -179000 | |
17 | okmagazine.ro | 230000 | okmagazine.ro | 92000 | -138000 | |
18 | spynews.ro | 362000 | spynews.ro | 224000 | -138000 | |
19 | descopera.ro | 196000 | descopera.ro | 77000 | -119000 | |
20 | iamsport.ro | 457000 | iamsport.ro | 339000 | -118000 | |
21 | b1tv.ro | 304000 | b1tv.ro | 187000 | -117000 | |
22 | elle.ro | 171000 | elle.ro | 74000 | -97000 | |
23 | profm.ro | 178000 | profm.ro | 103000 | -75000 | |
24 | wowbiz.ro | 396000 | wowbiz.ro | 338000 | -58000 | |
25 | peroz.ro | 169000 | peroz.ro | 112000 | -57000 |
Topul site-urilor care apar cu cel mai mare plus în prima săptămână de update
23-29 iunie | Clienti Unici | 30 iunie-6 iulie | Clienti Unici | Diferenţă unici | ||
---|---|---|---|---|---|---|
1 | digisport.ro | 1860000 | digisport.ro | 2449000 | 589000 | |
2 | spotmedia.ro | 400000 | spotmedia.ro | 808000 | 408000 | |
3 | economica.net | 476000 | economica.net | 880000 | 404000 | |
4 | ziaruldeiasi.ro | 571000 | ziaruldeiasi.ro | 962000 | 391000 | |
5 | fanatik.ro | 1844000 | fanatik.ro | 2233000 | 389000 | |
6 | hotnews.ro | 2421000 | hotnews.ro | 2792000 | 371000 | |
7 | startupcafe.ro | 120000 | startupcafe.ro | 474000 | 354000 | |
8 | antena3.ro | 1496000 | antena3.ro | 1778000 | 282000 | |
9 | alba24.ro | 284000 | alba24.ro | 550000 | 266000 | |
10 | stirileprotv.ro | 2575000 | stirileprotv.ro | 2816000 | 241000 | |
11 | edupedu.ro | 1132000 | edupedu.ro | 1372000 | 240000 | |
12 | profit.ro | 900000 | profit.ro | 1106000 | 206000 | |
13 | golazo.ro | 489000 | golazo.ro | 694000 | 205000 | |
14 | euronews.ro | 155000 | euronews.ro | 338000 | 183000 | |
15 | ziarulunirea.ro | 261000 | ziarulunirea.ro | 430000 | 169000 | |
16 | gsp.ro | 1567000 | gsp.ro | 1721000 | 154000 | |
17 | g4media.ro | 1190000 | g4media.ro | 1324000 | 134000 | |
18 | digifm.ro | 197000 | digifm.ro | 328000 | 131000 | |
19 | dcnews.ro | 475000 | dcnews.ro | 601000 | 126000 | |
20 | agrointel.ro | 170000 | agrointel.ro | 293000 | 123000 | |
21 | newsweek.ro | 817000 | newsweek.ro | 935000 | 118000 | |
22 | lovedeco.ro | 157000 | lovedeco.ro | 252000 | 95000 | |
23 | protv.ro | 609000 | protv.ro | 688000 | 79000 | |
24 | economedia.ro | 320000 | economedia.ro | 395000 | 75000 | |
25 | unica.ro | 373000 | unica.ro | 441000 | 68000 |
Ce spun publisherii? De la "Nu am nicio explicaţie" la "încă monitorizăm impactul"
„Deocamdată noi monitorizam impactul, deorece abia astazi (17 iulie, n. red) s-a finalizat rollout-ul", a declarat pentru Paginademedia.ro Andrei Bereandă, Managing Director Ringier România. "Noi suntem linistiti si concentraţi pe a livra content de calitate cititorilor.", a continuat el.
Dan Andronic, publisherul EVZ şi Capital (site-uri puternic afectate de update), spune că „Impactul a fost ca de fiecare dată unul care are care ne-a arătat că nu înţelege nimic din algoritmii Google. Aceştia în înţelepciunea lor prăbuşesc siteuri de tradiţie şi ridică necunoscuţi la nivel de vedetă.”
„Nu am nici o explicaţie, dar adevărata problemă este că nici specialiştii IT nu au găsit vreuna", continuă el.
Despre efecte:
Dan Andronic: "Efectul este unul major în condiţiile în care 85 la sută, poate chiar mai mult, ne vin din reclamele Google.
Pe lângă criza economică care în mod cert ne va afecta puternic, acum trebuie să trecem şi peste acest update care durează deja de două săptămâni şi va mai dura încă câteva săptămâni cel puţin.
Este foarte greu de explicat ce se întâmplă şi nimeni nu te ajută."
„Am mai trecut prin situaţii relativ similare. Industria media digitală este într-o continuă dinamică, iar actualizările algoritmilor Google sunt o constantă. Am mai experimentat fluctuaţii de trafic în trecut şi ne-am adaptat de fiecare dată la noile cerinţe", notează Adrian Artene (Gandul, Cancan).
"La fel ca un număr semnificativ de publicaţii online din România şi site-urile noastre au înregistrat o scădere a traficului organic provenit din căutările Google în urma recentelor actualizări ale algoritmului", spune Artene.
"Cheia gestionării unor astfel de situaţii, care într-adevăr nu depind direct de noi în sensul controlului algoritmului, este proactivitatea şi adaptabilitatea rapidă", consideră publisherul Gândul, Cancan şi Mediafax.
Cât despre efectul economic:
Adrian Artene: Este adevărat, în mediul digital, traficul este direct corelat cu potenţialul de încasări, fie că vorbim de publicitate programatică, directă sau alte modele de monetizare.
O scădere a traficului organic va avea, implicit, un impact asupra veniturilor pe termen scurt.
Cu toate acestea, suntem optimişti şi proactivi.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro