Investiţiile publicitare scad. Actorii media mici şi mijlocii vor fi cei mai afectaţi. Consumul de presă audiovizuală creşte. Presa economică reflectă mai degrabă stilul de viaţă al oamenilor de afaceri, decât fenomenul economic.
Sunt concluziile analizei pieţei americane pe timp de criză, însă se regăsesc izbitor şi pe piaţa românească. Au fost prezentate de Cristina Simion, director general Edispresse AS, la seminarul despre criză organizat de International Advertising Association (IAA) România.
Care este impactul crizei?
- Scăderea temporară a investiţiilor în publicitate. Cele mai afectate sectoare: băncile, serviciile financiare, real estate, industria automobilistică, serviciile, industria de lux, afaceri online. Cele mai puţin afectate sectoare: FMCG, sectoare tehnologice.
- Creşterea consumului de presă, mai ales în zona audiovizuală şi în zona de business. Douglas Gomery, media economist, University of Maryland: Consumul de radio şi TV creşte în timpul recesiunii. Televizorul merge, în medie, 6 până la 8 ore pe zi, în practic fiecare gospodărie din America. E cea mai ieftină distracţie.
- Ziarele vor suferi cel mai mult, atât în distribuţie, cât şi în publicitate.
Cristina Simion a identificat şi câteva zone de impact specific al crizei în piaţa media:
- Concentrare mediatică: companiile media mici şi mijlocii vor fi cele mai afectate. Unele vor închide, altele se vor consolida, subiect de fuziuni şi achiziţii. În timp ce unii analişti văd un pericol la adresa libertăţii de expresie, prin micşorarea numărului de voci independente, alţii văd o oportunitate de curăţare şi regenerare a unei industrii în care lipsa de profesionalism generată de explozia mass media a atras lipsa de încredere a consumatorului.
- Culpabilizarea industriei media şi exagerarea rolului său în criza financiară.
- Accelerarea declinului ziarelor şi a transferului lor online.
Cine câştigă?
- Creşterea consumului de media pe sectoare specifice. Siturile de business/finance şi news/research au o creştere substanţială a numărului de vizitatori, a numărului de pagini şi a timpului petrecut pe site.
- Consolidarea industriei media prin achiziţii şi prin dispariţia unora dintre aşa-numitelor vanity media, produse făcute de proprietar nu în scop în primul rând jurnalistic, ca business, ci din alte motive.
- Investiţii inteligente, oportuniste, în sectoare media profitabile
- Ameliorarea calităţii actului jurnalistic.
Trimite un comentariu