Televiziunea, care anul trecut avea toate spaţiile de publicitate ocupate şi îşi permitea să refuze clienţi, va încerca acum să atragă bugete de la celelalte medii. Internetul va creşte cel mai mult, iar, din marile speranţe în ceea ce păriveşte creşterile vin de la advertiserii din domeniile alimentar, telecomunicaţii şi medicamente.
Concluziile îi aparţin lui Marius Pahomi, Interaction Business Development Manager Mediaedge şi au fost prezentate aseară, în cadrul evenimentului Web-Club. Cu unele domenii care scad sau stagnează şi cu altele care cresc, cu medii care vor avea o evoluţie diferită în 2009, piaţa va avea totuşi o creştere de 5-10%.
Estimările lui Pahomi pentru clienţii de publicitate:
- Auto, finanţele şi sectorul imobiliar vor avea o scădere a investiţiilor publicitare. Varianta optimistă: -10%. Varianta pesimistă: - 25%.
- Retailul, produsele de îngrijire personală, îmbrăcămintea vor stagna. În cel mai rău caz, se prevede o scădere de 10%.
- Balanţa va fi echilibrată de clienţii din domeniile alimentar, băuturi, telecomunicaţii şi medicamente. Din partea lor, Pahomi aşteaptă creşteri ale bugetelor de publicitate.
Pe medii, internetul va fi cel mai avantajat anul acesta, cu o posibilă creştere de 25%. Per total, piaţa va creşte cu 5-10%.
Ce estimează Pahomi pentru 2009, pe medii:
TV. Creştere între 5şi 10%. Consumul TV este posibil să crească, chiar dacă în ultimii ani tendinţa era de scădere. Pe fondul crizei, oamenii sunt mai puţini tentaţi să cheltuie şi vor alege televiziunea ca divertisment.
Print. Scădere de 5-10%. Printul va continua tendinţa uşor descrescătoare din punct de vedere al numărului de cititori şi cel al tirajului.
Outdoor. Stagnare. Advertiserii vor fi tentaţi să investească pe medii care şi-au dovedit eficienţa, mai ales în medii monitorizate.
Radio. Creştere 5-10%. O pondere importantă din publicitatea radio venea din domeniile în legătură cu piaţa creditelor. Eficiente în condiţii de criză, promoţiile vor asigura creşterea radioului.
Internet. Creştere 10-25%. Domeniul online va avea cea mai mare creştere, cu 25% în plus într-un scenariu optimist. Două semnale i-au întărit previziunea lui Pahomi:
- Un client important de publicitate îşi pune problema să aleagă între print şi online.
- Google ne-a contactat şi a cerut studii de caz pe campanii online.
Comentarii