Skip to main content

Bogdan Naumovici, autorul ultimei campanii Roşia Montana: Nu sunt cunoscut pe piaţă drept un mercenar fără scrupule

 

bogdan-naumovici2Nu am luat niciodată clienţi, branduri sau proiecte în care nu am crezut. Nu am lucrat niciodată cu statul sau doar pentru bani. Nu sunt cunoscut pe piaţă, deci cu atât mai puţin în Leo Burnett, drept un mercenar fără scrupule”, declară Bogdan Naumovici într-un interviu acordat paginademedia.ro.

Publicitate

Bogdan Naumovici, director de creaţie 23 Communication Ideas semnează ultima campanie pentru Roşia Montana. Cele cinci spoturi sunt centrate în jurul unui concept: interviuri pe stradă cu întrebarea În ce proiecte ar trebui să investească România 4 miliarde de dolari? Mesajl final: Noul proiect Roşia Montana aduce României 4 miliarde de dolari, respectând standardele europene de mediu.

Naumovici explică pentru paginademedia.ro care a fost cererea clientului, de ce a ales aceste mesaje, de ce crede în proiectul Roşia Montana şi ce zic colegii lui de la Leo Burnett despre campania în care s-a implicat. Cât despre bani: va fi mai mult de 500.000 de euro, cel mai mare comision pe care l-a luat vreodată. De ce? Explică în interviu.

Iată unul dintre spoturi

Spotul pentru Roşia Montana, semnat de Bogdan Naumovici

[flashvideo filename=video/spot1.flv /]

Din interviu:

  • Am început campania prin promovarea beneficiului economic, pentru că l-am considerat ca fiind cel mai relevant în condiţiile actuale.
  • Cred sincer că este singura soluţie viabilă pentru Roşia Montana.
  • Noi am ales să continuăm campania începută de GMP cu accent local, arătând beneficiile proiectului la nivel naţional.
  • La mine vin mulţi oameni ca la doctor, cu diverse probleme de rezolvat. M-am interesat înainte despre acest proiect, am văzut că e OK şi mi s-a părut challenging să faci o schimbare de percepţie în acest caz.
  • Nu am luat niciodată clienţi, branduri sau proiecte în care nu am crezut. Nu am lucrat niciodată cu statul sau doar pentru bani. Nu sunt cunoscut pe piaţă, deci cu atât mai puţin în Leo Burnett, drept un mercenar fără scrupule

INTERVIUL, PE LARG:

Petrişor Obae: Ce a cerut clientul? Cum a sunat brieful, pe scurt?
Bogdan Naumovici: Să schimb percepţia negativă pe care acest proiect a dobândit-o, pe nedrept, în ultimii ani şi să informez publicul şi liderii de opinie asupra beneficiilor reale ale noului proiect Roşia Montana.

De ce ai mers pe acest mesaj?
Am început campania prin promovarea beneficiului economic, pentru că l-am considerat ca fiind cel mai relevant în condiţiile actuale. Când o mulţime de companii scot banii din ţară, când investiţiile sunt stopate, când suntem nevoiţi, ca ţară, să ne împrumutăm la FMI pentru a face faţă crizei, cele 4 miliarde de dolari pe care noul proiect Roşia Montana le aduce statului român reprezintă o fericită şi necesară excepţie.

Ce crezi că îi va face pe români să îşi schimbe percepţia?
În primul rând, aş vrea să spun că nu toţi românii au o percepţie negativă faţă de proiect. Din experienţa mea, toţi cei care au avut curiozitatea să se informeze amănunţit şi nepartinic despre proiect, au devenit susţinătorii acestuia. Să faci o asemenea investiţie în România - care de fapt nu este decât începutul relansării mineritului non-energetic românesc, ramură considerată prioritate strategică de către Uniunea Europeană -, în cadrul unui proiect care poate servi drept model de bună practică la nivel mondial în mai toate aspectele sale, aruncând unicul colac de salvare plauzibil unei comunităţi cu peste 80% şomeri, nu are cum să nu convingă toţi românii de bună credinţă, preocupaţi de interesul naţional.

Care este percepţia ta, sinceră, despre Roşia Montana?
După luni întregi de informare, după ce am stat de vorbă cu mai toate părţile interesate, după ce am învăţat despre proiect şi despre comunitatea şi condiţiile din Roşia Montana chiar de la faţa locului, nu am decât o singură întrebare: cum de nu s-a început acest proiect mai devreme?! Cred sincer că este singura soluţie viabilă pentru Roşia Montana, aşa cum cred cei 90% din actualii locuitori care au semnat pentru reînceperea procedurii de evaluare a proiectului de către Ministerul Mediului.

Mai mult decât atât, cred că acest proiect este o soluţie mai mult decât necesară şi mai mult decât binevenită pentru întreaga economie românească. De rezultatul procedurilor de avizare ale proiectului Roşia Montana mai depind alte 17 proiecte de exploatare a aurului, care înseamnă investiţii în economia noastră care cred că depăşesc, împreună, împrumutul luat recent de la FMI. Peripeţiile prin care a fost nevoit să treacă proiectul de la Roşia Montana nu face decât să confirme vestita vorbă: "Munţii noştri aur poartă, noi cerşim din poartă-n poartă".

Tot sincer, ce îţi zic prietenii şi colegii din Leo Burnett despre ce faci?
Cei care au venit şi m-au întrebat despre proiect au plecat convinşi de utilitatea şi de beneficiile lui. Nu am luat niciodată clienţi, branduri sau proiecte în care nu am crezut. Nu am lucrat niciodată cu statul sau doar pentru bani. Nu sunt cunoscut pe piaţă, deci cu atât mai puţin în Leo Burnett, drept un mercenar fără scrupule. Aş spune că traseul meu profesional a dovedit că mă dedic mărcilor şi proiectelor în care cred, până la a risca posibile comentarii răutăcioase, jucând în propriile spoturi, daca vreţi un exemplu. Nu m-am ascuns niciodată, am susţinut mereu, în mod public, proiectele la care am lucrat.

Cum a ajuns Roşia Montana la Bogdan Naumovici?
În urma unui pitch, la care, dupa ştiinţa mea, au mai participat două agenţii. Din păcate, nu ştiu să vă spun care au fost celelalte două, de obicei nu mă interesează cu cine concurez.

De ce te-ai băgat în pitch?
La mine vin mulţi ca la doctor, oameni cu diverse probleme de rezolvat. M-am interesat înainte despre acest proiect, am văzut că e OK şi mi s-a părut challenging să faci o schimbare de percepţie în acest caz.

Sunt mulţi bani în joc? Spuneai, în Money Express, că 500.000 de euro a fost cel mai mare comision pe care l-ai încasat vreodată şi că de la Roşia Montana va fi mai mare.
Da, va fi mai mare, dar pentru că este vorba de un contract pe trei ani.

Cu ce diferă faţă de campania precedentă, făcută de GMP? Ce nu a mers acolo şi de ce, după părerea ta?
Am apreciat, la vremea ei, campania precedentă de comunicare, cea făcută de GMP. La vremea respectivă nu ştiam prea multe despre proiect, dar am înţeles din campanie că ar aduce beneficii reale, tangibile, comnunităţii locale din Roşia Montana, de la locuri de muncă şi până la ecologizarea unei zone distruse de 2000 de ani de minerit rudimentar. Din păcate, s-a dovedit că inamicii proiectului nu erau în nici un caz cei din comunitatea locală, ci mai degrabă de la Bucureşti sau chiar din alte capitale. Pentru ei, binele făcut comunităţii locale nu conta atât de mult. Noi am ales să continuăm campania începută de GMP cu accent local, arătând beneficiile proiectului la nivel naţional.

Spotul GMP pentru Roşia Montana

Un alt spot, pentru o altă companie, vorbeşte tot de investiţii de patru miliarde de euro. Crezi că se va crea o confuzie?
Este o simplă coincidenţă, care însă are şi o latură pozitivă. Pune investiţia de la Roşia Montana pe acelaşi nivel cu cea mai mare companie din ţară, Petrom. Cred că oamenii vor fi astfel mai conştienţi de importanţa şi marimea noului proiect de la Roşia Montana.

Cât se va derula campania şi cum vei măsura rezultatele?
Campania se va desfăşura atâta timp cât este nevoie pentru a obţine toate avizele necesare pentru dezvoltarea proiectului şi va continua cât timp vom avea de spus lucruri de interes general. Campania este însoţită de o cercetare complexă a impactului mesajelor noastre şi a indicatorilor de brand, ştim în amănunţime de unde pornim şi unde dorim să ajungem.

Foto: Money Express

Celelalte spoturi Roşia Montana semnate Bogdan Naumovici:

[flashvideo filename=video/spot2.flv /]

[flashvideo filename=video/spot3.flv /]

[flashvideo filename=video/spot4.flv /]

[flashvideo filename=video/spot5.flv /]

Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
viewscnt

Comentarii

  • Costin Costin
    Bogdaneee, ce ai facut bah baiatule?!! ti-ai umflat contul in defavoarea imaginii? mi-e sila bre, sila! sila! sila!

    Naumovici = AdTrash
  • Codruta Codruta
    Acu' o bucata de vreme, GMP a luat o TONA de bani, tot pt. "o campanie pt. RMGC", care tot de doi bani era (si bineinteles ca n-a avut nici efect - sau, mai bine-zis, a avut efect FIX invers, pt. ca a enervat o GRAMADA de oameni, care brusc au inceput sa simpatizeze cu opozantii ;)) - in schimb, acelasi GMP, i-a facut, cica, "campanie pro-bono" lui Base (cand cu referendumul). Iar Base s-a pronuntat CLAR "pentru proiect" (si majoritatea celor care si-au manjit rau de tot labele cu proiectul asta sunt niste PeDisti infocati). Asta ca sa intelegeti cum merg lucrurile in tzara asta :))

    Presupun ca, pe shestache sau / si pe fatza, Naumovici (sau poate chiar firmulitza aia a lui) o sa faca ceva "campanie pro-bono" fie pentru vreo EBA, fie pt. Base, fie pt. naiba-mai-stie-cine de prin PD, cand s-o pune problema :-P

    Just my 2 cents opinion - si vorba lui Vonnegut: "asa merg lucrurile" >:)
  • Radu Mititean Radu Mititean
    1. Multumim noii echipe de manipulatori RMGC ca prin precizarea ca isi vor continua campania "pana se obtine avizele" fac un mare serviciu celor care militeaza contra acestui proiect minier, recunoacand ca incearca sa forteze barierele legale, juridice si stiintifice care se opun aprobarii proiectului prin presiuni mediatice, psihologice si sociopolitice. Multumim inca o data! O lovitura magistrala data proiectului minier, pentru care RMGC va mai si plateste bine! Au meritat lovitura :-) PS Apropo de opozantii "dubiosi" sau "inexistenti" - negarea si minciuna sfruntata au sense sa prinda cand un subiect nu e prea notoriu - acum insa o asemenea strategie nu mai tine. Si multi dintre oponentii proiectului ne-am fi bucurat sa ne sprijine financiar vreodata cineva in afara de membrii propriilor organizatii - dar nu a fost sa fie... Partea buna este ca in acest fel nu depindem de vreun finantator sau institutie straina care la un adica se poata razgandi sau poate fi cumparat... Deci succes in continuarea demascarii RMGC sum masca promovarii proiectului lor! Radu Mititean - Asociatia CCN Cluj-Napoca
  • Adver Shave Adver Shave
    Titlu campanie:

    Un lingau = un lingou.Si cam atat.
  • Alex Hoffman Alex Hoffman
    Naumovici sune ca "Campania se va desfăşura atâta timp cât este nevoie pentru a obţine toate avizele necesare pentru dezvoltarea proiectului şi va continua cât timp vom avea de spus lucruri de interes general."

    Intro un stat de drept o campania publicitare nu are nici o legatura cu avizele necesare pentru dezvoltarea un proiect minier.

    Va multumesc pentru confirmare ca statul nostru are inca alte standarde. Poate ca sunt acest standarde europeana despre care vorbitii in clipul RMGC.
  • Alin Alin
    I-auzi: "Nu sunt cunoscut pe piaţă, deci cu atât mai puţin în Leo Burnett, drept un mercenar fără scrupule”

    Pai desteptule, exact de acum incepi sa fii cunoscut drept un mercenar fara scrupule, un lingou, un om de cea mai joasa speta.
    Sa vezi ce bine o sa-ti fie, cu tot cu banii luati :D

    Ce sti tu de mediu, bai advertiserule? I-auzi tupeu, "respectand standardele europene de mediu"...

    I-ati intrebat cumva si pe locuitorii din Valea Holhorii daca vor exploatare ?(peste deal, nu departe, dar ma indoiesc ca,cunosti matale)

    Ai idee, desteptule, ca proiectul a fost
    oprit prin sentiinte judecatoresti pentru ca incalca legea romana (asa putina si slaba cata e ea)?
    Ce-o sa faci? Campanie publicitara sa se schimbe legea?
    Sa se introduca cianurile obligatoriu ca si cura de sanatate?
    Halal sa-ti fie, si de ele sa ai parte!
  • livanu77 livanu77
    nu o sa ma leg de moralitatea lui naumovici,ci de modul in care apare aceasta campanie,cum o vada eu.am citit un interviu cu naumovici si spunea ca a fost un exercitiu de creatie naucitor care va revolutiona tota societatea.ajung acum sa vad prin presa ,pe tv niste spoturi fade,fara pic de imaginatie,fara nici un fel de sclipire.unde naiba este partea de creatie domnule naumovici?cat de mult v-ati stors creierii sa iasa niste imagini cu oameni pe strada care raspund la niste intrebari.daca asta face 500.000 de euro atunci clientul e un mare tampit daca isi imagineaza ca acest spot va sensibiliza mediu politic romanesc.eu il faceam mai bine .crede ca daca a facut reclame cu roboti in piata e mare creativ?eu cred ca nu.deci nu contest moralitatea lui naumovici ci capacitatile sale creative.este o reclama de doi bani nicidecum de milioane de euro.multumesc
  • buna ziua buna ziua
    Simplu ca "Buna ziua". Asta e pretul lui Naumovici. Totul e sa aiba si parte de banii aia pe care i-a luat.
  • Codruta Codruta
    Domnu Naumovici, nu v-a spus nimeni ca nu e frumos sa mintiti? CUM puteti sa spuneti ca "proiectul e un model de buna-practica" desi stiti prea bine ca in 2002 Banca Mondiala (care VOIA sa dea RMGC o finantare ceruta de ei, de 250 mil. $ - si care are norme binishor mai "laxe" decat UE), le-a refuzat finantarea, deoarece proiectul "nu corespundea standardelor"? CUM puteti sa spuneti ca "proiectul e model de buna-practica", o data ce, cu tot lobby-ul intens al firmei (inclusiv la Bruxelles) pana acum n-au putut sa porneasca activitatea din cauza ca NU RESPECTAU LEGEA?!!!

    CUM puteti sa fiti ATAT de ipocrit incat sa va referiti la "ecologizarea zonei", in timp ce scrie CLAR in documentele RMGC ca, prin contractul de asociere cu Statul, responsabilitatea "ecologizarii" revine INTEGRAL Statului?!!!

    CUM puteti sa sustineti asemenea aberatii, ca acestia vor "aduce bani la stat", o data ce STATUL va "ecologiza"? AVETI idee la cat se ridica costurile?

    Domnule! v-ati facut de ras! Si erati totusi o "personalitate" in domeniul publicitatii - vai de capu' Dvs., ati ajuns un mincinos jalnic...!
  • GABRIELR GABRIELR
    Dle. Obae, ati inserat acest articol si-ati stirnit o tornada. Oamenii (cu mult bun simt) se exprima reticent si nu scuipa ceea ce merita scuipat. Toata aceasta campanie care ascunde in spate FOARTE MULTI BANI are drept obiectiv ROMANIA (dac-ar fi fi vorba de Calea Victoriei (= Rosia Montana), ca zona, m-as exprima la fel). Un oarecare naumovici, un BIP de mercenar, e platit sa convinga natia romana ca e bine sa moara putin. E doar un DOBITOC PLATIT (postati BIP, daca nu va place rima) care nu reprezinta NIMIC pentru romani, dar le poate face FOARTE MULT RAU prin MODUL IN CARE MANIPULEAZA creiere subtiri. Despre cei JMEKHERI cu care face parte, nu discutam acum, dar va veni si vremea aia!.... Este o prostie sa se umple coloane intregi de comentarii (noua tagma a datatorilor-cu-parerea) despre “qualitatea” spoturilor. Singura discutie coerenta si REALA in directia RAULUI IREMEDIABIL pe cale de-a se produce e punerea in aplicare a acestei idei diabolice, la Rosia Montana. Parc-am fi in filmele cu prosti – ne facem ca nu vedem valul inalt de 100m si ne ingrijoram de umbrela pe care-ar putea-o smulge vintul! Uau!!! Prea mult zgomot pentru un oarecare naumovici – isi suge banii si ne da flit! FOARTE GRAV e viitorul Romaniei prin soarta unui teritoriu al ei numit Rosia Montana, careia niste lepre de mercenari i-au pus gind rau! Campania ADEVARATA ar trebui sa-i faca pe romani sa-nteleaga ca Rosia Montana e la fel de importanta pentru Romania precum Cismigiul pentru bucuresteni sau Dumbrava pentru sibieni. Si exemplele se multiplica cu sutele si miile…
    P.S. pentru persiflarea unor versuri din patrimoniul national, doar o sincera apreciere: SICTIR!!!!
  • Andreea Andreea
    O campanie de informare e cea mai cinstita (si poate singura) optiune pentru investitorii straini. Nu le-a mai ramas decat sa fie cat se poate de transparenti si sa incerce sa faca cunoscute si avantajele existante, dar de care publicul din romania nu auzise. Cred ca Naumovici daca are o calitate, aia este transparenta. Ce-i in gusa-i si-n capusa. Nu-l vad ca fiind un personaj ascuns si malefic. Imposibil sa fie asa ceva.
  • Razvan Razvan
    Prima mea reactie a fost ca spotul e la Petrom, am fost destul de dezamagit sa aflu ca e pentru Rosia Montana (sau sa spun anti?). Nu vreau sa sar la gatul lui Naumovici, dar mie mi-a lasat un gust amar reclama asta. E un subiect atat de controversat incat o astfel de reclama nu poate decat sa nasca noi polemici.
  • corvus coraX corvus coraX
    Domnul Naumovici mai da odata cu stangul in dreptul meditând numai la cât se va îngrășa contul dumnealui din bancă:

    "Din păcate, s-a dovedit că inamicii proiectului nu erau în nici un caz cei din comunitatea locală, ci mai degrabă de la Bucureşti sau chiar din alte capitale."

    Domnule Naumovici, mințiți cu o dezinvoltură demnă de un specialist în dezinformare. Dacă tot ați stat "câteva luni" acolo, nu v-ați interesat membrii asociației Alburnus Major de unde naiba or fi?! Și câți la număr?! Eugen David, președintele organizației Alburnus Major, este buciuman din tată în fiu. Deci, moț. Ați aflat presiunile la care a fost supusă ani la rând populația locală pentru a-și ceda proprietățile firmei canadiene?! Ați aflat cumva câți dintre cei plecați aiurea în blocurile din Aiud, Alba Iulia, Brad, Zlatna, Câmpeni, regretă amarnic gestul făcut?! Lor de ce nu le-ați luat un interviu stimabile păpușar?!
    Dar de istoria localității nu ciripiți o vorbă în așa zisa reclamă! Numai de bani-bani-bani. De faptul că va fi distrusă o parte, poate una dintre cele mai însemnate, ale istoriei noastre tăceți mâlc. Tot pentru bani!

    În consecință vă doresc sincer ca tot ce atingeți de acum încolo, să se transforme în bani.Cât mai mulți. Poate o să vă țină loc de aer...
  • iocan iocan
    dpdv target si obiective, nu mi-e foarte clar in primul rand de ce a fost nevoie de o campanie de convingere NATIONALA, daca decidentii sunt LOCALI (cetatenii din Rosia Montana)plus AUTORITATI...cu alte cuvinte, admitand prin absurd ca aceasta campanie va reusi sa ne sensibilizeze pe toti si ne va face sa zicem "mama, ce tare e baiatul asta destept Frank Timis, o sa faca rai (=heaven) din tara asta de ras, cu miliardele alea!", o intrebare de bun simt survine: "si ce daca? cum se indeplineste obiectivul de campanie daca ne sensibilizeaza pe noi?" ...vreau sa zic, avand in vedere targetul real si obiectivul, mi se par bani aruncati, fiindca o astfel de campanie se face cu lobby si PR consistent si targetat, nu cu advertising raspandit pe intreg plaiul mioritic...dar lui Bogdan i-a placut intotdeauna mai mult Portoroz decat Effie

    altfel, realizarea artistica e medie, iar spoturile au problemele logice descrise de antevorbitori, adica prezinta cetetani care n-au legatura cu afacerea, intarind ce am spus mai sus ...spotul GMP e mult mai bun atat dpdv artistic, vizual, cat si logic ...si cred eu, cu o putere mult mai mare de sensibilizare, intrucat contrastul dintre imagine si text sugereaza imediat binele pe care l-ar putea face Gabriel R la Rosia Montana , spre deosebire de vorbe goale despre ce poti face cu 4 mld de euro, stiind oricum ca n-o sa vada nimeni banii aia , decat poate cine stie ce politicieni corupti

    ca sa contracarez vreo banuiala de partinire GMP: nu fac parte din industrie, desi o cunosc f. bine

    PS - o curiozitate : comisionul lui BN se retine din aia 4 mld sau e din alt buget? fiindca orasenii aia - care isi fac planuri de viitor mai bun la televizor cu banii respectivi, ca in povestea cu pielea ursului -, ar trebui sa stie
  • florin staicu florin staicu
    Presupunand ca dl. Naumovici nu minte cand ne povesteste ca “… nu sunt cunoscut pe piaţă … drept un mercenar fără scrupule” , ramane sa constat eroarea . Afirmatia corecta ar fi fost “… nu AM FOST cunoscut pe piaţă … drept un mercenar fără scrupule” .

    Ne mai povesteste dl. Naumovici ca productia dumnealui este adresata numai romanilor “de bună credinţă, preocupaţi de interesul naţional” . Mai precis viscerelor acestora , as indrazni eu . Fiindca esenta facaturii este rudimentara . Penetranta , dar rudimentara : ne pica din cer miliardele , cum le cheltuim ?

    Dl. Naumovici nu uita sa sublinieze “… cred sincer că este singura soluţie viabilă pentru Roşia Montana, aşa cum cred cei 90% din actualii locuitori care au semnat pentru reînceperea procedurii de evaluare a proiectului …” (cuvantul cheie fiind “actualii”) , dar trece sub tacere alte amanunte , cum ar fi pozitia Academiei Romane (http://www.acad.ro/rosia_montana/pag_rm04_decl.htm) . Evident , Academia nu include romani din categoria celor “de bună credinţă, preocupaţi de interesul naţional” .

    Apropos de romani . Oare ce fel de roman este dl. Naumovici ? Sau nu este ? Asta ar explica multe . Inclusiv obraznicia cu care persifleaza versul “Munţii noştri aur poartă, noi cerşim din poartă-n poartă“…

Trimite un comentariu

sus