Spotul de teleshopping care promovează produsul Prosvent, un supliment alimentar pentru ameliorarea simptomelor afecţiunilor prostatei, a fost interzis astăzi de Consiliul Naţional al Audiovizuaului pentru că este “înşelător”.
Propunerea de intrare în legalitate a spotului, care echivalează cu interzicerea difuzării lui pe TV, a fost făcută de Răsvan Popescu, membru CNA.
Potrivit monitorizării CNA, materialul publicitar a fost difuzat de România TV (31.07.2013) şi de Realitatea TV (04.08.2013).
Spotul a fost luat în discuţie de CNA ca urmare a mai multor reclamaţii în care se spune că acest clip "induce în eroare" telespectatorii, întrucât în el este un supliment alimentar, dar este prezentat ca produs care tratează boli grave. De asemenea, în sesizările primite de CNA, se subliniază faptul că este "o reclamă mincinoasă".
Cum arată spotul?
http://www.youtube.com/watch?v=woKXrG9HOdg
Consiliul Român pentru Publicitate (RAC) a considerat că spotul încalcă mai multe prevederi ale Codului de practică în publicitate.
Articolele din Codul de practică în publicitate încălcate de spotul Prosvent:
- Articolul 1.3 din Codul de practică în publictate, potrivit căruia "comunicarea trebuie să evite orice afirmaţie sau reprezentare care ar putea înşela consumatorii, inclusiv prin omisiune, sugerare, ambiguitate ori exagerare în special în ceea ce priveşte: a) caracteristicile sau efectele unui produs, cum ar fi: natura sa, compoziţia, metoda şi data fabricaţiei, modul de execuţie, domeniul de utilizare, eficienţa şi performanţa, cantitatea, originea geografică sau comercială, disponibilitatea, destinaţia, parametrii tehnico-funcţionali, rezultatele aşteptate ca urmare a utilizării acestuia ori rezultatele şi carcateristicile esenţiale ale testelor sau ale controalelor efectuate asupra sa, dacă produsul corespunde scopului".
- Articolul 28, alineatul 3, conform căruia "comunicarea pentru medicamentele pentru care nu necesită prescripţie medicală, pentru suplimentele alimentare, tratamentele curative şi metodele alternative de vindecare trebuie: să nu sugereze că efectele unui produs sunt mai bune sau echivalente cu acelea ale unui medicament sau tratament medical identificabil", dar trebuie şi să "nu sugereze că o consultative sau o intervenţie chirurgicală nu sunt necesare sau să nu incite la o eventuală autodiagnosticare greşită".
- Articolul 28.5, potrivit căruia "Nu se vor atribui suplimentelor alimentare proprietati de prevenire, tratare sau de vindecare a bolilor si nu se vor face referiri la astfel de proprietati. Nu se vor atribui suplimentelor alimentare proprietati pe care acestea nu le poseda".
Care sunt articolele încălcate de spot, din Codul audiovizualului
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
- Articolul 101 din Codul de reglementare a conţinutului audiovizualului: "Este interzisă orice formă de promovare a unor produse sau a unor servicii care sugerează publicului ori îl instigă să renunţe la alte produse sau servicii similare ori asemănătoare identificabile".
- Articolul 104: "Sunt interzise publicitatea şi teleshoppingul în care se utilizează practici comerciale înşelătoare sau practici comerciale agresive".
Comentarii