„Toata industria stie, clienti si furnizori deopotriva, ca nu ne-am ascuns in demersul nostru de a elimina practicile neetice din piata", spune despre ancheta Consiliului Concurentei Stefan Iordache, fondatorul Leo Burnett Romania, grup din care face parte si agentia de media Starcom.
Stefan Iordache citeaza din Raportul Consiliului Concurentei cateva pasaje despre The Group.
Stefan Iordache, pentru Paginademedia.ro:
Concluzia Raportului Consiliului Concurentei, primit de catre cele 10 agentii de media, este ca demersul lor a fost “o intelegere anticoncurentiala care a avut ca obiect eliminarea de pe piata comercializarii serviciilor de media din Romania a agentiilor de media concurente, apartinand sau afiliate The Group”.(...)
Este mai mult decat frustrant sa ni se comunice noua in scris secretul apei calde, dupa 20 de ani de business in aceasta industrie: strategia de afaceri adoptată de The Group este o „strategie de preţ ofensivă care presupune atacul asupra concurenţilor prin practicarea unui preţ mai mic decât al acestora, la acelaşi nivel calitativ al produsului/serviciului oferit sau practicarea unui preţ egal cu cel al concurenţilor, în condiţiile oferirii unei calităţi superioare a produsului/ serviciului.”
Reamintim că, după doi ani de investigaţii, Consiliul Concurenţei va anunţa la începutul toamnei sancţiunile în cazul unui presupus cartel pe piaţa de publicitate, după cum a scris jurnalistul Cătălin Tolontan, pe blogul său.
Investigaţia a început după o sesizare a The Group, condus de Mihaela Nicola şi Zoltan Szigeti. Potrivit sursei citate, Consiliul a trimis celor cercetaţi concluziile în care recomandă sancţionarea.
Punctul de vedere integral al lui Stefan Iordache:
Concluzia Raportului Consiliului Concurentei, primit de catre cele 10 agentii de media, este ca demersul lor a fost “o intelegere anticoncurentiala care a avut ca obiect eliminarea de pe piata comercializarii serviciilor de media din Romania a agentiilor de media concurente, apartinand sau afiliate The Group”.
Este frustrant pentru agentiile de media care, dorind doar sa se concureze in mod etic, profesionist şi corect intr-o piata libera, si-au sacrificat posibilitatea de a castiga un client (au declinat participarea la licitatia celui mai important client de pe piata) pentru a transmite un semnal de alarma catre toti jucatorii din piata, clienti, furnizori si concurenţi, in egala masura, sa fie astazi acuzate de a fi participat la o „intelegere anticoncurentiala”.
Este frustrant sa constati o analiza directionata si unilaterala intr-o investigatie care se refera la intreaga piata.
Este mai mult decat frustrant sa ni se comunice noua in scris secretul apei calde, dupa 20 de ani de business in aceasta industrie: strategia de afaceri adoptată de The Group este o „strategie de preţ ofensivă care presupune atacul asupra concurenţilor prin practicarea unui preţ mai mic decât al acestora, la acelaşi nivel calitativ al produsului/serviciului oferit sau practicarea unui preţ egal cu cel al concurenţilor, în condiţiile oferirii unei calităţi superioare a produsului/ serviciului.”
Problema e ca el ofera si ceea ce noi nu vrem sa oferim. De ce a evitat Raportul sa analizeze toate „ofertele” care s-au facut in pitch-uri? Avea toate instrumentele legale si putea sa coopereze cu toate institutiile statului.
Am citit în Raportul Consiliului că „înţelegerile şi practicile interzise de legislaţia privind concurenţa au, în cele mai multe cazuri un caracter ascuns, iar documentele aferente sunt adeseori rare şi incomplete”.
Toata industria stie, clienti si furnizori deopotriva, ca nu ne-am ascuns in demersul nostru de a elimina practicile neetice din piata.
Raportul primit este doar o prima etapa a unui proces care s-ar putea sa fie lung.
Urmeaza propriile noastre observatii la raport, observatii in care nu vom ezita sa ne prezentam punctul de vedere în legatura cu care suntem convinsi ca va fi o explicatie alternativa convingatoare si abia apoi vom avea o decizie finala, decizie luata de membrii Plenului Consiliului.
Din cate stiu, cei mai multi sunt economisti si cred ca vor judeca mult mai nuantat „strategia de preţ ofensivă” a The Group iar din punct de vedere logic, legal si uman eu sunt convins ca aceasta decizie ne va fi favorabila.
In ceea ce priveste dezvoltarea industriei noastre si a agentiilor de media in particular, calea pe care o vom urma este de a promova si mai apasat etica si regulile clare de derulare transparenta a licitatiilor si de a ne apropia cat mai mult de standardele europene in materie.
Transparenta criteriilor de selectie, calendar clar, realist, brief clar, sesiune de debriefing, postevaluare, toate aceste reguli fac parte din codurile de bune practica puse in aplicare pe pietele dezvoltate si pe care le dorim si in Romania.
Comentarii
mult succes!!
Altfel, vorbim discutii.
Din pacate pentru industria noastra, nu vorbesc indeajuns de des cu Florescu si Enoiu. La fel cum nu ne ajutam, noi intre noi in general in Romania si in orice colt al lumii, nu ne ajutam nici sa avem o breasla mai buna. Intre agentii de publicitate, intre publishers, intre TV stations, samd.
Si toata lumea care ma cunoaste stie ca sunt activ in industria noastra (UAPR, IAA, ARMA, BRAT, ..) a.i. sa determin un standard mai bun si implicit cresterea pietei noastre in general.
Asa ca te rog sa faci si tu ceva mai mult decat sa dai un comentariu.
Wall Street dicteaza! Eficienta dicteaza. Imi ating obiectivul cu produsul si costul oferit de tine, bine. Daca nu, nu. Totul este intr-un excel.
Orice alte pareri, nu conteaza!
Legat de termenele de plata, este decizia fiecarui furnizor sa aibe preturi diferite pentru termene de plata diferite. Este decizia fiecaruia sa spuna stop. Eu informez in clar care este termenul la care pot sa platesc si care este suma. Orice alte pareri sunt doar discutii care nu duc la nicio schimbare.
Repet, totul este la intersectia cererii cu oferta. Atat. Niciun client/agentie nu rupe mana nimanui sa primeasca un pret mai mic decat vrea furnizorul.
Ofertele tale, GARANTEZ, ajung la clienti daca ating obiectivele clientului. Si chiar daca nu, din politete, ajung.
toată lumea plătește la 24 de ore de la încasare, știm asta :) doar că se încasează la mai bine de juma' de an de la munca prestată, nu?
Eventual si cu numele tau in clar.
Si iti voi raspunde.
Altfel, mesajul tau poate sa para rupt din tabloide. Sau comentariu facut de postaci.
Si da, daca sunt lucruri de clarificat, sa o facem deschis, corect, pe fata. Oricine ma cunoaste stie ca asa procedez eu.
Doar la subiectul cu ordonanta/rebate dau un raspuns.
Ordonanta limiteaza comertul liber. Fiecare client este liber sa contracteze un serviciu cu cine vrea. Nu mai este alta tara care sa functioneze precum Romania post OUG. Din punctul meu de vedere suntem intr-o alta situatie jenanta pentru politicieni.
Legat de rebate, este o practica internationala, nu o inventie romaneasca. Si nivelul lui este la intersectia cererii si ofertei.
Este etica abordarea ....imi dai ce conditii vreau eu sau altfel nu vezi niciun leu din bugetul clientului? Si chiar asa se intampla. Ofertele tale oricar de bune ar fi nu ajung niciodata la client si nu esti bagat in seama decat dupa ce vizitezi clientul si el te cere in planuri.
Nu exista etica, doar bani.
Exista o multime de situatii cand banii incasati de la client ajung cu intarziere la furnizor. O multime.
Poate ar trebui spuse lucrurile mai pe fata, The group este o companie in care practicile mafioate sunt la ordinea zilei Poate sunt coincidente legaturile, angajat media investment (C.P.) mutat pe poziita de director media la Cosmote, sau fata de Henkel angajata la scurt timp in the group dupa castigarea contului. Daca ar exista un DNA corporatist, multi ar fi la racoare pe canicula, banul circula in plic pe directia furnizor-agentie-client la 6 sau 12 luni.
Astazi avem un adevar care nu este verificat de catre CC.
Si din pacate, in unele cazuri, "oferta" cea mai buna castiga, asa ca nu sta in picioare ce zici tu.
Sau daca ai ceva de spus, te rog da un mesaj in clar, deschis, cu nume.
Publicitate: Nu exista clienti care vin pe retea. Exista clienti multumiti sau clienti nemultumiti.
"Ce sa faca o agentie ca sa stea in piata?" sau "Ce sa faca saracul politician ca doar are salariu mic?"
Sigur nu ajungem departe ca industrie sau ca tara daca stam in zona asta. Si eu nu vreau sa plec nici din tara si nici din industrie!
Legat de adaosuri, ITI GARANTEZ ca nu exista asa ceva la o agentie multinationala.
Legat de termenele de plata, noi platim in 24 de ore de la incasare. Altceva legat de plati nu am ce sa iti spun.
Alte pareri despre etica, zic ca este mai fair sa le spui deschis, cu nume. Si eu o sa iti raspund deschis.
Cum procedeaza agentiile este etic? Conditiile comerciale cerute de la furnizori, adaosuri de 300%, platile la 6 luni? Daca vb de etica, sa vb pana la capat....