Media Fact Book 2016. Cum se împart banii între televiziuni? Ultimul studiu MediaFactBook arată că jumătate din bani, adică 100 de milioane de euro, merg la posturile din grupul Pro TV.
De altfel, trei grupuri media - Pro TV, Intact şi Kanal - iau împreună peste 80% din piaţa TV, adică aproximativ 180 de milioane de euro. Ce rămâne?
Rămân cam 30 de milioane de euro, pentru care se bat aproape 50 de televiziuni!
Detalii despre banii din piaţa TV, potrivit studiului Media Fact Book lansat de agenţia Initiative, în continuare:
Piaţa totală de publicitate TV a fost, în 2015, de 212 milioane de euro. Este suma adunată a celor 59 de posturi TV care sunt în măsurătorile de audienţă, pentru care canalele au livrat 2,1 milioane de GRP 30 (puncte de audienţă pentru reclamele de 30 de secunde - unitate de măsură în achiziţia de spaţiul publicitar).
Cum s-au împărţit:
Pro TV - 100 de milioane de euro. Pro TV a luat felia cea mai mare: peste 100 de milioane de euro. Asta include publicitatea pe toate canalele CME - Pro TV, Pro Cinema, Acasă, Acasă Gold, Sport.ro şi MTV. De notat un foarte bun power ratio (raportul dintre audienţă şi bani): Pro TV a livrat 35% din audienţă, dar a luat jumătate din banii de pe piaţă. Raportul 35% din GRP/50% din bani relevă şi parte din politica de preţuri, ceva mai ridicate decât la alte posturi TV.
Intact - 55 de milioane de euro. Următoarea „felie” de publicitate a fost a Intact Group, cu cele cinci televiziuni ale sale, care au atras o cotă de 26% din toate veniturile. Aceeaşi proporţie - 26% - a avut-o şi la numărul GRP-urilor livrate. Încasările însumează canalele Antena 1, Antena 3, Euforia (transformată în Happy Channel în acest an) şi Antena Stars.
Kanal D - 21 de milioane de euro. Postul turcilor de la Dogan a sărit anul acesta de 20 de milioane de euro şi a luat 10% din piaţă. 10% din GRP-uri, 10% din venituri.
Prima TV - 7 milioane de euro. Postul lui Cristian Burci a avut 3% din piaţa TV. Este singurul cu un power ratio negativ. Adică a avut 4% din audienţa TV, pentru 3% din bugete
Ce rămâne pentru "Alţii"? Puţini pentru mulţi. Preţuri mai mici decât marile grupuri
Pro TV, Intact, Kanal D şi Prima au împreună aproape 85% din piaţă, adică 180 de milioane de euro din 212 milioane în 2015! Rămân aproape 30 de milioane pentru restul de posturi.
Sunt 30 de milioane de euro pentru care s-au luptat, în 2015, aproape 50 de posturi de televiziune!
Un amănunt important: împreună, toată categoria Alţii (Others), unde e inclus şi TVR, a totalizat un sfert din audienţa reclamelor (GRP). În bani însă, cele 40-50 de posturi au totalizat doar 12%, ceea ce înseamnă preţuri mai mici decât marile posturi de pe piaţa TV.
Raportul GRP / venituri din publicitate (din total piaţă TV):
Kudos! Ample tips.