ADOR a renăscut nefericit, după doi ani, în plină criză. Nu numai economică sau financiară, ci şi de creativitate.
O ediţie care a arătat nivelul publicităţii, aşa cum este el acum. Este greu de acceptat, dar aici suntem. Iar participanţii, atâţia câţi au fost, merită tot respectul. La fel câştigătorii, Graffiti BBDO. Jos pălăria, cum ar spune Pro TV. Pentru că lucrările lor au fost validate, totuşi, de un juriu internaţional respectabil.
Gala ADOR 2009 a fost tristă. Fără fast, ca un spectacol de sfârşit de an la un Liceu Industrial.
Într-o seară normală, Fratelli Studio este, probabil, ceva mai viu. Fără McCann, fără Leo Burnett, fără Headvertising, fără CAP, fără, fără, fără... Nici GMP nu a participat. Şi este agenţia condusă de Felix Tătaru, preşedintele IAA (organizaţie care patronează festivalul, alături de UAPR)!
Chiar şi aşa, sub semnul crizei, nu au lipsit premierele la Gala ADOR. Mai mult sau mai puţin fericite. 2009 a fost prima ediţie ADOR în care băutura a fost pe bani (mai puţin berea Ursus, sponsorul festivalului). A fost primul an în care nu a fost coadă la bar. Primul an în care găseai loc pe fotolii. Şi primul an în care te puteai saluta din priviri cu oricine, chiar dacă era la celălalt capăt al terasei Fratelli.
Dar să vedem partea plină a paharului. Câştigătorii ajungeau din trei paşi pe scenă, nu se lăsau aşteptaţi, ca altădată, până să străbată mulţimea de creativi înghesuiţi care ţineau să îi felicite deja până să apuce să ridice premiul.
Mari agenţii au ales în 2009 să nu intre în luptă. Poate şi pentru că regulamentul a eliminat aşanumitele fantome (lucrări făcute special pentru festival, cu expunere redusă) în care marii rivali (şi absenţi) Leo Burnett şi McCann erau specialişti.
Unii nu au participat tocmai pentru că nu mai puteau câştiga cu fantome (practic, un mijloc prin care trişează şi scurtează drumul către premiu). Anul acesta, campaniile numite de organizatori „cu buget redus” nu puteau accede la un Mare Premiu. Alţii pentru că se consideră prea buni pentru festivalurile interne. Unii nu s-au înscris din dezinteres. Iar alte agenţii probabil nu au avut ce să înscrie.
Da, este adevărat, ADOR 2009 dă din plin apă la moară cârcotaşilor care au stat pe bară. E marfă destulă de tocat! Dar o competiţie, mai săracă sau mai bogată, saltă standardele, măcar puţin şi picură un dram de combustibil în amorţita, blazata şi autosuficienta industrie a publicităţii autohtone. Iar boicotul unui festival de publicitate nu maschează câtuşi de puţin mediocritatea creaţiilor.
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu