Skip to main content

Povestea publicitarului Matei Psatta şi o finanţare din Dubai. Ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru panotajul digital

 
Povestea publicitarului Matei Psatta şi o finanţare din Dubai. Ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru panotajul digital

Ne propunem să devenim, dacă vrei, acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor digital". Matei Psatta, februarie 2018, după ce a obţinut o finanţare din Dubai pentru a dezvolta un proiect de la o idee începută acum şase ani.

Publicitate

Un proiect în care România e doar un punct de plecare, iar ţintele sunt ambiţioase: Dubai, Irlanda, Brazilia.

Aceasta este povestea. Paşii făcuţi şi paşii de făcut.

Acum şase ani, Matei Psatta era la început în publicitate. Avea 21 de ani, lucra la GMP PR. Numele Psatta era atunci legat mai degrabă de Sorin Psatta, tatăl său, profesor şi publicitar cu ştate vechi la Graffiti.

Tot atunci, Matei a pornit, în paralel, şi un mic proiect, cu câţiva prieteni. Echipa: Bogdan Savonea, Matei Psatta, Sergiu Gruiţă şi Mihai Pocorschi.

„Iniţial a pornit ca o idee de a oferi o platformă de advertising pentru creatorii de evenimente. Ideea de a pivota către outdoor digital a fost a lui Bogdan Savonea, unul dintre cofondatori.

Toată lumea vorbea despre digital şi toată lumea investea în soluţii de advertising pe digital, dar nimeni nu se uita la outdoor, care e probabil prima formă de advertising încă de când se lipeau primele afişe pe stâlpi. Dar pe digital nu se întâmpla nimic. Şi ne-am întrebat ce se poate face pe digital. Am început să ne interesăm şi am realizat că e această mare oportunitate de a transforma outdoor-ul digital în ceva cu adevărat smart."

Mai exact:

Cea mai mare reţea de outdoor-uri digitale din România la vremea respectivă, dar şi în prezent este Phoenix Media. Iar cu ei am şi început parteneriatul. Era o soluţie de software pentru ecranele Phoenix Media care îţi permitea practic să foloseşti inventoriul nevândut până la momentul respectiv şi să cumperi în timp real, un fel de „last minute buy”, într-o faza incipientă.

Proiectul s-a ţinut pe linia de plutire, dar Matei s-a concentrat pe publicitate. A continuat la Leo Burnett, agenţie cu care a ajuns să câştige Grand Effie cu campanie Pandalie (pentru Telekom, cu Mikey Haş), la care a contribuit substanţial.

A lăsat agenţia şi a trecut la client, la Vola. A mers şi în Sillicon Valley încercând să-l vândă. Fără rezultat. "Acolo, toţi de întrebau de numărul de useri."

Încercam să le explicăm că putem avea doi useri: P&G şi Coca-Cola, care să folosească interfaţa noastra şi astfel să avem un business mai mare decât Twitter care are volum, dar nu are cifră de afaceri pentru că nu reuşeşte să vândă advertising. Ei voiau număr mare de utilizatori.

Micul business - The Pole Society - a mers în paralel. Până acum. Micul proiect de acum şase ani a trecut în prim plan. Matei lasă Vola.ro şi începe un "dute-vino" Bucureşti-Dubai.

"Nu m-am gândit încă să rămân undeva. Asta l-a ajutat şi pe tata să se obişnuiască cu ideea", spune Matei. Relaţia specială cu tatăl său e de notorietate. Sorin Psatta nu scapă o ocazie să îl menţioneze pe Matei pe Facebook, unde e foarte activ.

Matei Psatta:

Am realizat că proiectul acesta are o şansă foarte mare prin implicarea Techstars-ului şi e exact situaţia “make it or break it”, vom avea success şi Techstars va fi rampa noastră de lansare internaţională sau nu vom aveam succes.

Proiectul se mai putea susţine de la sine mulţi ani, cum s-a întâmplat şi până acum. Însă cu toţii îi vedem potenţialul în acest moment şi de aceea este nevoie să ne dedicăm full-time. În situaţia actuală trebuie să fie un proiect principal nu unul secundar, de weekend.

Finanţarea decisivă - din Dubai. De ce din Dubai?

Compania condusă de Bogdan Savonea şi Matei Psatta a obţinut finanţare de la Techstars Dubai, pentru a realiza prima reţea interconectată la nivel global de ecrane digitale indoor şi outdoor.

De ce din Dubai?

Unul dintre consultanţii proiectului pornit acum şase şapte ani este "francez la origini, dar este stabilit în Dubai. El ne-a ajutat să ajungem la acest program în momentul de faţă", spune Matei Psatta.

Doi oameni dezvolţtă proiectul în Dubai, doi oameni lucrează în România. Pe scurt, despre proiect:

Prin intermediul platformei, utilizatorii pot demara campanii publicitare pe mediile Digital Out Of Home (DOOH), indiferent de oraşul sau ţara în care sunt instalate ecranele fizice. De asemenea, platforma oferă posibilităţi avansate de targetare:

“Noi îl gândim foarte mult ca pe un tool integrat care ar trebui să permită accesul la următoarele lucruri: să fie un tool de creare de conţinut în platformă, să fie un tool prin care să primeşti rapoarte cu performanţa campaniilor în timp real şi să fie un tool de programtic în sensul în care să poţi să îţi setezi nişte condiţii pentru campanie, iar acesta să meargă de la sine”, spune Matei Psatta, co-fondator The Pole Society.

În aprilie, au "Demo Day". Prezintă primii paşi. Apoi, planurile sunt mari:

Planul este ca după “Demo Day” când o să prezentăm produsul şi business-ul unor investitori este să luăm o investiţie de la un jucător la nivel global din acestă zonă de outdoor digital şi să dezvoltăm business-ul cu ajutorul conexiunii şi finanţării respective, atât în România, cât şi în Dubai, dar şi să deschidem porţile către alte pieţe.

Simplificat cât mai mult ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor-uri digitale, pentru orice ecran digital.

Cel mai bun scenariu?

"Peste câţiva ani, să fie acel sofware care îţi oferă acces la orice ecran digital de pe planetă, să permită oamenilor din orice colţ al planetei să ia ecrane digitale într-un alt colţ al planetei".

Dacă nu este clar, interviul cu Matei Psatta, integral:

Paginademedia.ro: Petru ce este finanţarea pe care aţi obţinut-o voi şi de la cine aţi obţinut-o?

Matei Psatta: Finanţarea este menită să ne ajute să dezvoltăm business-ul din Dubai, pentru că finanţarea este venită de la Techstars Dubai.

Business-ul din Dubai porneşte de la zero, iar cel din România trebuie dezvoltat mai departe. Finanţatorul este programul de accelerare numit Techstars la nivel global, ediţia de Dubai. Este prima ediţie desfăşurata în Dubai a acceleratorului, au mai avut loc în oraşe ca New York sau Londra.

Practic o să discutăm de cele două paliere: proiectul şi finanţarea. Cum aţi ajuns voi să aplicaţi pentru un proiect în Dubai?

Matei Psatta: În primul rând pentru că Dubai avea o personalitate potrivită cu business-ul nostru şi în al doialea rând pentru că Ginco, unul dintre cei mai mari dezvoltatori imobiliari din lume, susţinea programul Techstars Dubai. Am simţit că e o potriveală foarte bună acolo mai ales pe zona de digital-outdoor care merge mână în mână cu dezvoltatorii imobiliari. E complementar cu zona de outdoor digital.

Şi pentru că oamenii care se ocupă de dezvoltarea programului acolo au părut să înteleagă cel mai bine afacerea noastră atunci când am pitch-uit către ei.

Ce înseamnă proiectul vostru şi cu ce se ocupă?

Este o soluţie de software pentru DOOH (DIGITAL OUT OF HOME) pentru built-board-uri digitale. Simplificat cât mai mult ne propunem să devenim acest Google ADS sau Facebook ADS pentru outdoor-uri digitale, pentru orice ecran digital.

Din ce zone?

Din orice zone. Planul este să mergem global nu ne uităm la anumite pieţe. Evident că o să o luăm pas cu pas că nu avem resursele să o dezvoltăm ca soluţie globală de mâine. De aceea şi prima oară business-ul a început în România, iar prima tentativă de expansiune internaţională a fost Irlanda, unde am avut un business, dar din păcate piaţa de outdoor digital e foarte mică. Apoi a urmat Brazilia unde business-ul funcţionează în continuare sub sistem de white-label, deci cineva se ocupă de el acolo.

Dar şi în Brazilia e delicat pentru că au o legislaţie destul de dură pentru advertisingul stradal. E mai degrabă potrivit pentru advertisingul de tranzit (metrou, autobuze etc.). Acum este Dubai şi urmează, evident, pieţele cele mai importante pentru noi: Statele Unite şi Asia, dar vrem să construim încet încet pentru ca în momentul în care ajungem acolo să avem o oarecare maturitate a business-ului.

Când ai început proiectul în România şi cine era implicat în acesta?

În 2012 a fost lansat şi lucram la el de la finalul lui 2011. La momentul respectiv eram practic patru oameni, trei români şi un consultant, francez la origini, dar este stabilit în Dubai şi el ne-a ajutat să ajungem la acest program în momentul de faţă.

Cine a avut ideea proiectului atunci?

Ideea a fost un mix, adică noi am pivotat (în orice start-up porneşti de o idee şi până ajungi să ai business-ul solid pivotezi de foarte multe ori).

Iniţial a pornit ca o idee de a oferi o platformă de advertising pentru creatorii de evenimente. Apoi, ideea de a pivota către outdoor digital a fost a lui Bogdan Savonea, unul dintre cofondatori. Am vrut să mergem către un mediu de advertising care nu e exploatat cum trebuie.

Toată lumea vorbea despre digital şi toată lumea investea în soluţii de advertising pe digital, dar nimeni nu se uita la outdoor, care e probabil prima formă de advertising încă de când se lipeau primele afişe pe stâlpi. Dar pe digital nu se întâmpla nimic. Şi ne-am întrebat ce se poate face pe digital. Am început să ne interesăm şi am realizat că e această mare oportunitate de a transforma outdoor-ul digital în ceva cu adevărat smart.

Şi ce outdoor digital exista în România atunci când aţi început voi?

Cea mai mare reţea de outdoor-uri digitale din România la vremea respectivă, dar şi în prezent este Phoenix Media. Iar cu ei am şi început parteneriatul la momentul respectiv şi am lansat business-ul.

Era o soluţie de software pentru ecranele Phoenix Media care îţi permitea practic să foloseşti inventarul nevândut până la momentul respectiv şi să cumperi în timp real, un fel de „last minute buy”, într-o faza incipientă. Am început să explorăm şi să dezvoltăm un produs care să dezvolte totodată şi zona respectivă.

Până la finanţarea din Dubai cam la ce nivel se situa business-ul?

În România am avut cea mai mare reţea, dar ne-am dezvoltat şi în Irlanda, Brazilia şi acum Dubai.

Fiind banii proprii, niciodată nu i-am calculat, dar probabil că se adună nişte zeci de mii, poate o sută de mii investiţi de-alungul anilor sub diverse forme.

Înseamnă o investiţie în developmentul de sotfware sau investiţie în tot felul de călătorii şi întâlniri de business în diferite tări unde încercam să ne extindem.

Cea mai mare investiţie a fost timpul nostru.

Am fost in Silicon Valley şi încercam să le vindem oamenilor ideea

În 2013 am căutat finanţare în America. Povestea este foarte simpatică pentru că eu lucram la GMP PR şi am plecat în concediu împreună cu cei doi co-fondatori să căutăm finanţare pentru proiect. Am fost in Silicon Valley şi încercam să le vindem oamenilor ideea noastră, dar atunci toată lumea căuta utilizatori şi întrebau ce număr de useri avem.

Încercam să le explicăm că putem avea doi useri: P&G şi Coca-Cola, care să folosească interfaţa noastra şi astfel să avem un business mai mare decât Twitter care are volum, dar nu are cifră de afaceri pentru că nu reuşeşte să vândă advertising. Ei voiau număr mare de utilizatori.

Ce alţi parteneri din România aţi mai avut în afară de Phoenix Media?

În afară de Phoenix Media, în momentul de faţă gestionăm ecranele de pe clădirea Globalwoth de lângă Promenada, pe Calea Floreasca. În rest am mai avut câteva parteneriate punctuale, dar acestea sunt esenţiale.

În Dubai când începe proiectul efectiv?

A început deja din ianuarie şi avem doi colegi care s-au mutat deja acolo şi lucrează full-time în Dubai. Programul se desfăşoară în termen nelimitat, dar un moment cheie este în aprilie când are loc ceea ce numesc cei de la Techstars “Demo Day”. Aceasta e un moment în care toată echipa vine în Dubai şi prezintă cum a evoluat business-ul în aceste patru luni.

Finanţarea este asigurată pe o anumită perioadă ?

Finanţarea este asigurată până se termină, deci pot fi cheltuiţi toţi mâine sau în decurs de şase ani. Evident că ambele sunt nişte extreme, dar în general banii sunt meniţi să îţi asigure o dezvoltare cât mai armonioasă şi accelerată în primele şase luni.

Şi după aceea care sunt planurile voastre?

Planul este ca după “Demo Day” când o să prezentăm produsul şi business-ul unor investitori este să luăm o investiţie de la un jucător la nivel global din acestă zonă de outdoor digital şi să dezvoltăm business-ul cu ajutorul conexiunii şi finanţării respective, atât în România, cât şi în Dubai, dar şi să deschidem porţile către alte pieţe.

În Dubai sunt mai populare ecranele digitale, se potriveşte cu ideea lor de “Smart City”. Însă nici acolo nu este dezvoltată piaţa de outdoor digital aşa că a fost muncă de teren. Ne-am interesat cam care sunt jucătorii de pe piaţa de outdoor digital, care sunt bugetele şi mizele şi am realizat că şi acolo există potenţial foarte mare de dezvoltare. Pentru că şi acolo tehnologic vorbind nu au mers prea departe, atât că au eliminat printul pentru era mai costisitor să pună un mash imens, aşa că a fost înlocuit cu ecrane.

Mai e un lucru grozav prin prisma outdoor-ului digital şi anume duce bariera de intrare mult mai jos pentru advertisingul de outdoor. Adică nu mai trebuie să fii Coca-Cola că să îţi permiţi să plăteşti un mash imens, ci îţi trebuie o producţie digitală şi acces la bandă media ca să îţi permiţi să pui reclama respectivă pe cât mai multe outdoor-uri.

E exact acelaşi lucru pe care l-a făcut şi online-ul, a permis fiecăruia să facă advertising. Pentru toate celelalte medii (TV, Radio, Print) erau scumpe, iar dacă erai un antreprenor mai mic trebuia să aştepţi ca produsul să ajungă la o anumită maturitate pentru aţi permite să faci o publicitate pe bune.

Toţi patru sunteţi implicaţi 100% în proiect?

Toţi patru suntem implicaţi 100% plus că mai avem parteneri pe zona de development implicaţi total şi la fel pe zona de sales.

În România una dintre persoanele cheie este Sergiu Gruiţă care a lucrat 11 ani la P&G, director de media pe Europa. El a renunţat la P&G şi împreună cu mine se ocupă de dezvoltarea business-ului pe plan local, în România.

Bogdan Savonea, cofondator şi Mihai Pocorschi, CTO (Chief technology officer) se ocupă de dezvoltarea proiectului în Dubai, dar şi de partea tehnică şi software a produsului.

Mai sunt Dan Florea si Abdel Bendaoua, iar consultant, Florin Mihoc.

Mai avem un colaborator pe parte de contabilitate a produsului, un consultant pe zona de business, stabilit în Dubai şi alţi câţiva consultanţi de business.

Ai în plan să mergi şi tu în Dubai?

Sigur, o să fie foarte mult dute-vino în următoarea perioadă.

Dar nu o să te stabileşti acolo sau ai şi asta în plan?

Momentan nu e în plan, dar sincer nu ştiu s-ar putea întâmpla, iar dacă se va întâmpla se va întâmpla după luna aprilie. Momentan rămânem împărţiţi ca şi până acum, doi în Dubai şi doi în România.

Toată lumea ştie de relaţia ta cu Sorin Psatta, ce a spus tatăl tău despre plecarea ta în Dubai?

Ştie că e posibilitatea să plec de tot. Dar nu mi-am propus să mă mut de tot într-un loc anume sau să plec din România. O să mă duc unde va fi nevoie şi unde vom avea oportuniţăţi legate de proiect. Dacă după Dubai o să avem o oportunitate în Asia mă voi duce să stau cât va fi nevoie şi acolo. Nu am setat nişte obiective clare în sensul acesta.

Cumva acest scenariu l-a ajutat şi pe tata să se obişnuiască mai bine cu ideea.

Autor: Raul Bambu raul.bambupaginademedia.ro
viewscnt

Trimite un comentariu

sus