NOU. Liviu David, unul dintre cei mai experimentaţi creativi din publicitatea românească, este invitatul Paginademedia.ro în fiecare luni, la Lunea lui Davide.
O serie de articole despre lumea publicităţii româneşti, un domeniu efervescent şi mult comentat, cu Liviu David - Davide, omul din spatele multor reclame din România, de la Connex, până la Fan Courier, autorul cărţii "Pauza de publicitate - cum să gândeşti reclame într-o lume care nu le iubeşte".
Astăzi, un articol care spune lucrurilor pe nume. În stilul ironic al lui Davide: "Cum să demotivezi o agenţie de publicitate. 10 metode care nu dau greş."
Înainte, cine este Liviu David?
La începutul anilor '90, a vrut să plece din ţară în Occident, dar a fost prins în Slovenia, după ce a trecut "la limită" de grănicerii din Ungaria. Trimis înapoi în ţară, s-a apucat de caricaturi (desenele de la această rubrică îi aparţin). A şi câştigat concursuri jurizate de Horaţiu Mălăele.
Caricaturile l-au ajutat să ajungă "copywriter" (un termen despre care habar nu avea ce înseamnă). În Academia Caţavencu a citit anunţul de angajare care avea să-l propulseze în lumea agenţiilor de publicitate. OFC DMB&B (devenită apoi D'Arcy) angaja oameni. Copywriteri.
Şi-a legat numele, de-a lungul timpului, de branduri precum Connex (la efervescenta agenţie D'Arcy), Banca Transilvania, Money Channel ("Feedback is fifty"), QFort şi multe, multe altele. A plecat câţiva ani din ţară, în Australia, dar s-a întors. Acum lucrează la Next Advertising.
Liviu David: Cum să demotivezi o agenţie de publicitate. 10 metode care nu dau greş.
În cei peste 20 de ani jertfiţi pe altarul publicităţii româneşti, mi-am putut da seama în câte feluri diferite poate un client demotiva o agenţie.
Dacă te întrebi care sunt felurile prin care poţi MOTIVA o agenţie de publicitate – ei bine, citind cele de mai jos, e uşor să le deduci.
Iar dacă te întrebi de ce e necesară motivarea agenţiei care se ocupă de imaginea companiei tale, poate ar trebui să lucrezi în alt departament, nu la marketing.
Iată 10 „metode” care spulberă drive-ul unei agenţii de advertising.
1. Lasă-i să vadă că îi consideri doar nişte furnizori. Cei din agenţie trebuie să livreze la comandă, că de aia sunt plătiţi.
Îi plăteşti, deci trebuie să le placă să lucreze pentru tine.
2. Oferă cerinţe vagi la briefing şi critici detaliate la prezentare. Adică indulgenţă faţă de tine şi exigenţă faţă de ei.
Tu ai o scuză, că n-ai făcut atât de multe campanii ca ei. Ei sunt profesionişti şi vor ghici exact ce n-ai ştiut să le ceri.
3. Dă vina pe factori externi imposibil de controlat. Cum ar fi criza financiară sau pandemia. Cei de la agenţie trebuie să înţeleagă că tu din cauza asta trebuie să tai bugetele, tu nu trebuie să-i înţelegi că din cauza asta trebuie să dea oameni afară şi să performeze mai greu.
Din nou, tu ai o scuză, ei nu. Ei sunt doar ce scrie la punctul 1.
4. Când refuzi ceva, invocă opinia altor persoane, care nu cunosc cerinţele dar au păreri foarte ferme.
Cum ar fi şeful (finanţist), soţia, oamenii de la vânzări, cel mai bun prieten sau copilul de 6 ani.
5. Ameninţă-i cu pitch-ul. Fă-i să înţeleagă că agenţii de publicitate sunt pe toate drumurile, clienţi cu bani ca tine nu.
Se ştie că ăştia din agenţii nu muncesc decât ameninţaţi sau împinşi de la spate.
6. Nu lăsa nimic nemodificat. Lucrările propuse de agenţie, chiar dacă sunt perfecte, trebuie să capete touch-ul tău personal.
De aia eşti plătit să lucrezi la marketing. Dacă nu faci asta, te trezeşti că te ia şeful la întrebări.
7. Acum e cel mai bun moment să ceri lucruri de azi pe mâine, pentru că de pandemie toată lumea lucrează de acasă. Deci programul e 24/7.
Dacă îţi trimit ceva seara după 21:00, spune-le că le dai răspuns a doua zi după începerea programului. Sau, mai bine, când te întorci din concediu.
Clientul e întotdeauna stăpânul agenţiei, şi trebuie să se poarte ca atare, altfel ăştia şi-o iau în cap.
8. Dacă plăteşti la proiect, fă o mie de revizii în aceiaşi bani. Dacă plăteşti un fee lunar, consideră-l un fel de abonament „all you can eat, with only $17.99”.
9. Fă periodic pitch-uri cu multe agenţii. Neplătite, evident. Asta îi ţine alerţi, nu îi lasă să adoarmă.
Chestia cu „lucrul în echipă” e o prostie, nu ai cum să fii în aceeaşi echipă cu - vezi punctul 1.
10. Aminteşte-le zilnic că trebuie să zică sărumâna. În vremuri ca acestea, greu se câştigă o bucată de pâine, iar cuţitul şi cheile de la brutărie sunt la tine.
"Învăţăturile" lui Liviu David
Cu atâtea reclame la activ, Liviu David a decis să-şi adune experienţele într-un volum ca un manual: Pauza de publicitate sau cum să gândeşti reclame într-o lume care nu le iubeşte.
O carte "pe înţelesul tuturor", cu multe exemple şi experienţe, încărcate de "învăţături". Pentru creativi, pentru oameni de marketing, pentru clienţi, dar şi pentru cei care sunt doar fascinaţi de lumea publicităţii şi încearcă să o înţeleagă.
Volumul poate fi comandat pe site-ul Pauzadepublicitate.ro
Din carte:
Cum să rezolvi un brief, cum să fii un copywriter bun, cum să fii un designer bun, cum să gândeşti conceptual şi strategic, cum să-ţi dezvolţi exigenţa personală, cum să speculezi contextele, cum să NU îţi scrii CV-ul pentru creaţie.
Dezbateri: este publicitatea o minciună? Ce e original şi ce e copiat? Să vindem sau să fim creativi? Branduri sau produse? Sunt corecte focus group-urile? Cum gândesc oamenii de creaţie?
Cum arată relaţia dintre client şi agenţie care dă naştere la campanii valoroase? Ce înseamnă campanii valoroase? Gafe ale oamenilor din agenţii. Gafe ale oamenilor de marketing. Cutume. Exemple de idei şi campanii.
În toamna anului trecut, Interviurile Paginademedia.ro l-au avut ca invitat de Liviu David. Dacă volumul este unul "de citit", interviul este, spunem noi, unul "de văzut".
VIDEO. Liviu David, la Interviurile Paginademedia. LIVE, din Studioul Paginademedia.ro:
Citeşte şi: LIVE. Un publicitar cu o poveste "ca-n filme", la Interviurile LIVE: Liviu David. A vrut să fugă din ţară, a prins "copilăria" publicităţii, a lucrat afară, dar s-a întors
Citeşte şi: VIDEO. "Ţara asta e polarizată: ori eşti fraier, ori eşti şmecher". Despre români, de Ziua Unirii, cu un altfel de publicitar
Autor: Petrişor Obae petrisor.obaepaginademedia.ro
Trimite un comentariu