"Impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil şi pe plan financiar. Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea încasărilor din industria de media şi comunicare şi prin restrângerea activităţii în industria farmaceutică", spune Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) despre legea care interzice publicitatea la medicamente pe radio şi TV, într-o poziţie oficială.
UAPR solicita Presedintelui Romaniei să nu promulge acest proiect legislativ şi să-l retrimită în Parlament.
Paginademedia.ro prezintă, în continuare, poziţia UAPR cu privire la legea care interzice publicitatea la medicamente pe TV şi radio:
"Legea care interzice publicitatea audio-video pentru medicamente limiteaza nejustificat accessul la informatie Bucuresti, 15 decembrie 2015. Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania considera ca proiectul legislativ prin care se interzice publicitatea la medicamente in cadrul programelor de televiziune si radiodifuziune reprezinta o limitare nejustificata a accesului la informatie.
Adoptarea proiectului de lege de catre Parlamentul Romaniei este cu atat mai surprinzatoare cu cat Guvernul Romaniei, Consiliul National al Audiovizualului si Comisiile de specialitate (sanatate si media) din cele doua Camere au recomandat respingerea acestuia.
Suntem cu totii de acord ca publicitatea trebuie sa respecte anumite standarde profesionale si etice si UAPR a militat intotdeauna in acest sens, in discutiile cu membrii sai dar si cu autoritatile. Cu toate acestea, cata vreme un set de produse si servicii sunt distribuite legal si sunt clar reglementate, cum este cazul publicitatii la medicamente eliberate fara prescriptie medicala si la farmacii, limitarea comunicarii nu se justifica.
Ne afirmam in acest sens disponibilitatea de a colabora cu autoritatile pentru a clarifica eventualele confuzii dintre medicamentele eliberate fara prescriptie medicala si suplimentele alimentare si pentru armonizarea cadrului legislativ ce reglementeaza comunicarea pentru fiecare categorie in parte.
Dezbaterile si luarile de cuvant din plenul Senatului au aratat bunele intentii ale senatorilor si dorinta de a proteja populatia de publicitatea inselatoare si de riscul automedicatiei.
Trebuie spus insa ca legislaţia existenta reglementează strict publicitatea la medicamentele eliberate fără prescripţie medicală, publicitatea comparativă şi publicitatea înşelătoare (Legea 95/2006, Legea 148/2000, cap. II, Decizia CNA 220/2011, OMS 194/2015, Directiva 2001/83/CE), asadar supra-reglementarea si limitarea comunicarii sunt masuri disproportionate. Privitor la automedicatie, potrivit statisticilor europene, Romania are una dintre cele mai scazute rate de automedicatie din Europa.
Departe de a avea un impact pozitiv asupra starii generale de sanatate a populatiei, propunerea senatorului Alexandru Vegh (UDMR), are ca efect negativ restrângerea accesului la informaţii şi limitarea dreptului consumatorului de a se informa asupra produselor şi serviciilor farmaceutice disponibile pe piaţă. Impactul negativ al acestei propuneri este unul considerabil si pe plan financiar.
Veniturile la bugetul de stat se vor diminua prin reducerea încasărilor din industria de media si comunicare şi prin restrângerea activităţii în industria farmaceutică. In final, UAPR solicita Presedintelui Romaniei retrimiterea acestui proiect legislativ in Parlament.
La nivel formal, proiectul este ambiguu si poate da nastere unor interpretari contradictorii. Insusi senatorul Vegh a recunoscut de la tribuna Parlamentului ca textul este perfectibil. Privitor la continut, intentia legiuitorului de a restrange accesul la informatie prin interzicerea comunicarilor TV si radio contravine menirii sale de a actiona in interesul cetateanului. In logica acestui proiect de lege, ne putem astepta oricand ca Parlamentul Romaniei sa justifice, in numele binelui public, ingradirea accesului la informatii, limitarea si chiar cenzurarea fluxului de informatii din orice domeniu."
Autor: Carmen Maria Andronache carmenpaginademedia.ro
Trimite un comentariu