După doi ani de creştere accelerată, piaţa de publicitate din România începe să îşi încetinească ritmul. În 2019, Zenith România estimează o valoare de 493 de milioane de euro a pieţei media, reprezentând o creştere de 7% faţă de anul precedent.
Concluzia vine din studiul agenţiei de media Zenith, Advertising Expenditure Forecast, lansat astăzi, care vorbeşte despre ce va urma pentru industria de publicitate în următorii ani, la nivel mondial, dar şi în ţara noastră.
În România, nicio noutate, piaţa este dominată de televiziune, care ia 64% din „plăcinta” publicităţii. Digitalul are cea mai mare rată de creştere, care se reflectă şi în evoluţia share-ului, de la 19% în 2019 la 22% în 2021.
Paginademedia.ro prezintă în continuare,principalele concluzii din Advertising Expenditure Forecast, realizat de Zenith:
În 2021, publicitatea în mediul digital va reprezenta 52% din totalul cheltuielilor de publicitate la nivel mondial, înregistrând o creştere semnificativă faţă de procentul de 47% estimat în 2019, arată studiul agenţiei de media Zenith, Advertising Expenditure Forecast.
Influenţată de maturizarea pietei, rata de creştere, care, până acum, se situa constant peste 15%, începe să înregistreze valori mai mici.
În 2018, investiţiile în digital au crescut cu 17%, dar activitatea în prima jumătate a acestui an indică o creştere anuală mai mica, de doar 12% în 2019. Până în 2021, aceasta se va reduce la 9% şi va fi similară creşterii pieţei globale de publicitate.
Stimulate de dezvoltarea tehnologiilor, îmbunătăţirea vitezei de conexiune şi investiţia susţinută în content, social media şi online video înregistrează cea mai mare dinamică, cu o creştere a investiţiilor de 18%, respectiv 17% pe an, până în 2021. Lansarea tehnologiei 5G, care a avut loc în aprilie, în Coreea de Sud şi SUA, va genera conexiuni şi interacţiuni mai rapide, facilitând experienţe mult mai avansate.
Pe celelalte canale, creşterea va fi mult mai lentă. Investiţiile în paid search, care au reprezentat 37% din total digital în 2018, vor creste cu 11% în acest an şi vor ajunge la 7% în 2021. În acest domeniu, inovaţia o va asigura voice search, care nu este încă monetizat.
Classified ads (oferte de muncă, imobiliare, vânzări maşini, etc.) încep să piardă din cota de piaţă. Chiar dacă la nivel mondial se înregistrează o creştere a investiţiilor (9% în 2018), apar din ce în ce mai multe pieţe în care încep să se înregistreze scăderi. În 2021, conform estimărilor, investiţiile în classified ads vor fi de doar 1,6% din totalul cheltuielilor de publicitate la nivel global.
Media tradiţională rămâne favorita brand-urilor mari
Mare parte a creşterii digital-ului este generată de business-urile mici, locale, care îşi concentrează investiţiile în Google sau Facebook, datorită soluţiilor simple şi eficiente de gestionare a campaniilor, corelate cu nivelul bugetelor.
Media globală de creştere este rezultatul numărului mare de business-uri mici, prezente exclusiv în digital, şi bugetelor marilor advertiseri, care investesc în mediul digital mai puţin de jumătate din bugetele lor de publicitate. În continuare, majoritatea marilor branduri îşi concentrează cea mai mare parte din buget în traditional media.
„Categoriile care folosesc cele mai avansate modalităţi de comunicare online sunt: tech, media, serviciile financiare”, declară Matt James, Global Brand President, Zenith Media. “Dar chiar şi aceste categorii apelează la canalele clasice pentru campanii de awareness si consolidarea brand values”, a continuat el.
Unele canale mass-media se confruntă cu o competiţie dură
Publicaţiile tipărite sunt în declin, locul lor fiind luat de alternativele online, care şi-au revendicat atât audienta, cât şi mare parte a veniturilor din publicitate.
Din 2007, anul record al încasărilor din publicitate, cu un total de 164 miliarde de dolari, print-ul este într-o continuă scădere, anul acesta înregistrând venituri de maximum 70 de miliarde de dolari.
O surpriză o reprezintă însă piaţa de televiziune, previziunile Zenith arătând o scădere de la 184 de miliarde de dolari în 2018 la 180 de miliarde de dolari în 2021.
Radiourile îşi măresc veniturile din publicitate cu 1% annual; OOH-ul se dezvoltă din în ce mai mult, datorita reţelelor de oudoor digital, înregistrând o rată anuală de creştere de 4%, iar publicitatea în cinematografe, deşi reprezintă doar 0,8% din totalul cheltuielilor globale de publicitate, înregistrează o creştere anuală de 12%, datorată în special popularităţii cinema-ului în China.
Investitiile in media vor creşte, la nivel global, cu 4,6%
Zenith estimeaza o creştere de 4,6% în acest an, până la valoarea de 639 de miliarde de dolari. Aproape jumătate din creşterea anuală provine din SUA şi se datorează creşterii din digital: 15,4%. Pe locul 2, China, urmată de Marea Britanie şi India.
„Anticipam de ceva vreme momentul în care clienţii vor aloca mai mult de jumătate din bugetele lor în digital, dar este pentru prima dată când îl semnalăm ca atare în previziunile noastre”, spune Jonathan Barnard, Head of Forecasting la Zenith Media. „Cu toate acestea, 2021 va fi primul an în care creşterea investiţiilor clienţilor în digital va fi single-digit”, a continuat el.
După 2 ani de creştere accelerată, piaţa de publicitate din România începe să îşi încetinească ritmul de creştere. În 2019, Zenith România estimează o valoare de 493 milioane de Euro a pieţei media, reprezentând o creştere de 7% faţă de anul precedent.
Foto: Veniturile din publicitate în România, estimări pentru perioada 2018 - 2021
Piaţa din România este dominată de TV, reprezentând 64% din totalul investiţiilor în media. Digitalul are cea mai mare rată de creştere, care se reflectă şi în evoluţia share-ului, de la 19% în 2019 la 22% în 2021.
Foto: Cum se împart în 209 veniturile din publicitate în România, şi cum estimează Zenith că va fi în 2021
Autor: Iulia Bunea iulia.buneapaginademedia.ro
Comentarii