Specialiştii din media şi publicitate sunt cu toţii de acord că 2009 a fost „un an negru” pentru toţi jucătorii acestor pieţe şi că nici în 2010 nu se întrevăd schimbări în bine. Ideile lor au fost prezentate la Zilele Biz.
Bogdan Prăjişteanu, Mediaedge (foto):
"Ne aşteaptă ceva similar şi anul viitor. Toată lumea zice că va fi mai rău. Eu zic că va trebui să ne gândim şi la calitate. În 2010 se va face diferenţa prin calitate."
Laura Badea, Omnicom:
"Problema este că în 2010 plecăm de la o scădere de 30-40% şi cel mai probabil vom ajunge la nivelul pieţei din 2006 doar că nu avem şi condiţiile din 2006."
Carmen Andronache a fost la conferinţă şi a notat concluziile. Înainte, iată care au fost vorbitorii:
Teddy Dumitrescu (President & CEO, Publicis România)
Nicoleta Pădure (Managing Director, Media Direction)
Laura Badea (Strategy Director, Omnicom Media Group)
Dan Balotescu (Managing Partner, Media Investment)
Claudia Chirilescu (Manager General, Spoon Advertising)
Bogdan Prăjişteanu (Managing Director, Mediaedge:cia)
Cei şase au discutat despre efectele recesiunii, şi-au asumat greşelile făcute în 2009, au propus rezolvări şi au făcut previziuni pentru anul ce vine.
Care sunt semnele acestui cataclism economic?
- Bugetele de publicitate au scăzut cu 20-50% faţă de anul precedent
- Clienţii au adoptat variante cât mai sigure de difuzare a publicităţii.
- Clienţii au investit mai puţin în media şi au făcut mai ales promoţii la raft, adică au adoptat soluţii de scurtă durată, care duc la deteriorarea brandului.
- Nu s-au făcut investiţii semnificative în domeniu. Toată lumea a mers pe conservarea afacerii.
- Piaţa de ziare a scăzut cu 40% faţă de 2008.
- Volumul de publicitate din presa scrisă printată a scăzut cu 45% faţă de anul precedent.
Bilanţul unui an negru pentru piaţa de media şi publicitate în viziunea specialiştilor
- "A fost un an dificil pentru că nu am ştiut cum să gestionăm situaţia. Ar fi trebuit să ne ajustăm în funcţie de regulile jocului. Clienţii aveau nevoie să fie stimulaţi, erau pur şi simplu în blocaj". (Claudia Chirilescu)
- "Clienţii au fost doritori de produse de calitate în timp ce bugetele scăzuseră cu 20-50%, faţă de anul precedent." (Dan Balotescu)
- "Anul acesta, într-o mare măsură, clienţii şi-au căutat soluţii safe, adică ieftine, uşor măsurabile şi de respiraţie scurtă. Unii marketeri nu reflectează că brandurile trebuie să supravieţuiască şi după criză."(Teddy Dumitrescu)
- "Clienţii sunt la fel de pretenţioşi, dar pe bani mai puţini". (Dan Balotescu)
Cu au greşit în 2009 specialiştii din media şi publicitate?
- "Ar fi trebuit să ne ajustăm în funcţie de regulile jocului. Clienţii aveau nevoie să fie stimulaţi, erau pur şi simplu în blocaj. Noi ar fi trebuit să încercăm să creăm din mers noi reguli." (Claudia Chirilescu)
- "A trebuit să ne resetăm complet gândirea. Clienţii au fost doritori de produse de calitate în timp ce bugetele scăzuseră cu 20-50%, faţă de anul precedent. Cele mai multe agenţii nu le-au oferit acest lucru, motiv pentru care clienţii s-au reorientat către alte soluţii precum promoţiile." (Bogdan Prăjişteanu)
Cum văd cei din industria de media şi publicitate anul 2010 şi ce soluţii propun?
- "Anul viitor îl văd uşor negru. Nu sunt optimist. E o spirală şi ea începe cu stabilitatea politică. Fără reforme economice nu creşte consumul ceea ce înseamnă că nu creşte nici nevoia de publicitate. Pentru 2010 mind-set-ul este acelaşi." (Bogdan Prăjişteanu)
- "Nici anul viitor nu va fi unul mai bun. Problema este că în 2010 plecăm de la o scădere de 30-40% şi cel mai probabil vom ajunge la nivelul pieţei din 2006 doar că nu avem şi condiţiile din 2006." (Laura Badea)
- "Acestă scădere are şi părţi bune. Poate că ne obişnuisem foarte tare cu bugete mari, e bine să vedem cum e cu bugete mici, ceea ce înseamnă mai multă bătaie de cap. Ne aşteaptă ceva similar şi anul viitor. Toată lumea zice că va fi mai rău. Eu zic că va trebui să ne gândim şi la calitate. În 2010 se va face diferenţa prin calitate." (Dan Balotescu)
Comentarii
Se vor muta pe internet.